Kijk eens aan de binnen kant van een hastalis tand
Kijk eens aan de binnen kant van een hastalis tand

Hallo allemaal,
Ik wil jullie eens laten zien hoe een hastalis tand er van binnen uit ziet.
Op foto een staat het overzicht van een stukje tand waar van ik een dun slijpplaatje heb gemaakt(deze tand was al kapot). foto twee en drie zijn dichtbij opnamen van de bloedvaten waar deze tanden vol mee zitten.
Op foto vier heb ik de tandglazuur overgang vastgelegd je ziet onderaan de foto nog net wat van de groote bloedvaten die dan overgaan in steeds fijnere bloedvaten.
Ik ben nog bezig met wat meer proefjes en wil nog wat andere stukjes nog dunner slijpen om nog meer te kunnen zien.
Ik hoop dat jullie dit mooi vinden en veel plezier met de foto\'s
Groeten Erik
E.J.
- Frisian-old-age
Antw: Kijk eens aan de binnen kant van een hastalis tand
Hoi Erik,
Machtig interessant.
Bij welke vergroting heb je deze foto\'s gemaakt?
groetjes,
Bij welke vergroting heb je deze foto\'s gemaakt?
groetjes,
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
Hoi Age,
Foto\'s 2+3 is de vergroting 125 maal.
en foto 4 is het plus minus 275 maal.
groetjes Erik
Foto\'s 2+3 is de vergroting 125 maal.
en foto 4 is het plus minus 275 maal.
groetjes Erik
E.J.
Schitterend Erik,
Als ik het goed heb dan op foto 2 is het grote vat +- 100 micrometer doorsnede en de haarvaten extreem veel kleiner.... (kleiner dan bij ons)
Klopt dat?
groeten
J
Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.
-j
-j
Dat weet ik niet helemaal zeker.
Maar als ik met de andere slijpjes klaar ben en wat foto\'s ga maken dan zet ik er wel een maat balkje bij in microns.
Het zal nog wel even duren omdat er op het moment weer veel werk binnen komt en ja het werk van de baas gaat voor.
groeten Erik
Maar als ik met de andere slijpjes klaar ben en wat foto\'s ga maken dan zet ik er wel een maat balkje bij in microns.
Het zal nog wel even duren omdat er op het moment weer veel werk binnen komt en ja het werk van de baas gaat voor.
groeten Erik
E.J.
Cool!
mooi gedaan zeg, wat voor microscoop gebruik je?
voor mensen die meer willen lezen hierover: zie grondboor&hamer nr 6 van 2002. daar staat een artikel over slijpplaatjes van tanden en uitleg.
de groeten, Casper
mooi gedaan zeg, wat voor microscoop gebruik je?
voor mensen die meer willen lezen hierover: zie grondboor&hamer nr 6 van 2002. daar staat een artikel over slijpplaatjes van tanden en uitleg.
de groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Dat was in dit geval een leits ergolux amc met onderlicht.
gr erik
gr erik
E.J.