IJzeren werktuig ?
IJzeren werktuig ?

Hallo iedereen
Ik weet het, het is geen fossiel maar hoop dat iemand het volgende ijzeren onderwerp kan plaatsen. We zijn benieuwd wat het is.
Geen idee wat de ouderdom is, gekregen van opa die het gevonden heeft in de grond.
Met vriendelijke groeten,
Sake Boele
- Frisian-old-age
Antw: IJzeren werktuig ?
ziet er uit een \"schietlood\".Werd gebruikt in de bouw om muren en dergelijke waterpas te zetten. Tegenwoordig gebruikt men meer laser-techniek.
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
- Tim Hansen
Na een tijdje op een afstand te hebben gekeken en afgewacht, wil ik toch even reageren op deze topic. Hoewel ikzelf noch wat betreft periode noch wat betreft functie enige parallellen ken (dat is ook de rede waarom ik heb afgewacht), zou men zich hier misschien toch wel enige vragen kunnen stellen: als men zou aannemen dat dit een schietlood is, waarom heeft men dan het (zeer grote!) gat niet precies in het midden gemaakt, en waarom is het artefact voorzien van dergelijk \"ruw\" oppervlak?
Het LIJKT op een schietlood, maar IS het volgens mij niet onmiskenbaar.
Best een bijzonder object.
Groeten
Het LIJKT op een schietlood, maar IS het volgens mij niet onmiskenbaar.
Best een bijzonder object.
Groeten
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik kom met google inderdaad ook niet echt tot gelijkenissen met een schietlood. Maar wat is het wel, iemand anders nog een idee?
Groeten Sake
Ik kom met google inderdaad ook niet echt tot gelijkenissen met een schietlood. Maar wat is het wel, iemand anders nog een idee?
Groeten Sake
Gelet op de vorm en grootte zou het wel eens om een \"wetsteen\" (slijpsteen) kunnen gaan. Die werden soms van een gat voorzien om ze aan een koord rond de nek te dragen. Geen idee van de ouderdom (van de prehistorie tot...?). Maar best eens aan een kenner voorleggen of op een andere site posten. Als het een wetsteen is, is het in ieder geval een mooie vondst!
- Hammerhead
Het ijzeren werktuig doet mij meer denken aan een ploegschaar.
Deze worden nogal eens verloren tijdens het ploegen.
Ook de stand van het gat lijkt me daar het meest geschikt voor.
Misschien ook interessant om te weten of het werktuig op een akker dan wel vlak bij (de resten van) een gebouw zijn gevonden.
Jan
Deze worden nogal eens verloren tijdens het ploegen.
Ook de stand van het gat lijkt me daar het meest geschikt voor.
Misschien ook interessant om te weten of het werktuig op een akker dan wel vlak bij (de resten van) een gebouw zijn gevonden.
Jan
de Brabantse bende afdeling Flevoland