Ammonieten uit Pois-Terron
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Ammonieten uit Pois-Terron

maximale breedte in mm (van boven naar onder): 77, 55, 33, 25, 20, 20. Deze ammonieten heb ik enkele jaren geleden gevonden in Pois-Terron, nabij Neuvizy. Deze tijdelijke ontsluiting ligt (lag) langsheen de snelweg tussen Charleville-Mezière en Reims. De ouderdom van de sedimenten zou Oxfordiaan zijn, maar daar ben ik niet 100% zeker van. Sommige mensen spreken van Bathoniaan (vrij groot verschil, ik weet het). Daarom zou het handig zijn de soortsnaam van de ammonieten te weten, krijg ik misschien de ouderdom goed! Ik heb al een beetje rondgezien, maar verder dan Cardioceras sp. voor 2,3 en 4 kom ik helaas niet. MVG
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
Antw: Ammonieten uit Pois-Terron
hallo tandenzoeker,
inderdaad een Cardioceras! Cardioceras cordatum. En dus Oxfordiaan van ouderdom, onder Oxfordiaan zelfs om precies te zijn, in de Cordatum zone.
http://users.skynet.be/am026331/pcvm/Ar ... rdienp.htm
mvg stijn
inderdaad een Cardioceras! Cardioceras cordatum. En dus Oxfordiaan van ouderdom, onder Oxfordiaan zelfs om precies te zijn, in de Cordatum zone.
http://users.skynet.be/am026331/pcvm/Ar ... rdienp.htm
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- tandenzoeker
bedankt Stijn, zowel voor de determinatie als voor de handige link (kan ik meteen mijn andere ammonieten en fossielen determineren)! De fossielen werden gevonden in die ooliet die vermeld wordt.
Groetjes,Wim.
Groetjes,Wim.
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Wil er nog eventjes aan toevoegen: Mooooie foto\'s (en ammonieten dus)!
Verzamel jij ook hoofdzakelijk ammonieten?
Je bijnaam \'tandenzoeker\' doet anders vermoeden! Als je ooit vanaf wil houd ik me aanbevolen!
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 17-07-2007 om 20:16 NL]
Verzamel jij ook hoofdzakelijk ammonieten?
Je bijnaam \'tandenzoeker\' doet anders vermoeden! Als je ooit vanaf wil houd ik me aanbevolen!
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 17-07-2007 om 20:16 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- tandenzoeker
Hoi Gerrit-Jan. Fototjes gewoon even met flatbedscanner genomen, en bewerkt in IrfanView. Ik verzamel inderdaad vooral haaientanden, maar als je lid bent van een club (ACAM in mijn geval) ga je gewoon mee voor de lol. Nu moet ik zeggen, ik heb nog wel enkele kleinere Cardioceratjes liggen die te ruilen zijn... Stuur maar een mailtje met je voorstel, ik zal eens zien of ik die ammonietjes ingescand krijg.
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Tja, tandjes heb ik niet veel te ruilen. Heb net m\'n eerste gevonden in CBN, maar die zal wel niet zo spectaculair/zeldzaam zijn dat je er een ammonietje voor ruilt. Vind het trouwens wel leuk nu ook een haaientand te hebben, maar ben toch meer een ammonietenman!
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 18-07-2007 om 01:15 NL]
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 18-07-2007 om 01:15 NL]
- tandenzoeker

Zou je die haaientand (diegene die je hebt gepost in jouw CBN thread) ruilen voor een ammonietje? Ik vind dat ik moet zeggen dat volgens mij die haaientanden in het krijt van CBN een stuk zeldzamer zijn dan die ammonietjes van Pois-Terron! Bovenstaand ammonietje kan ik ruilen, de anderen hebben al een nummer voor in de collectie. (als je nu écht die grootste wil, geen probleem, ik denk dat je mijn nummer er wel afkrijgt)
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Tof dat je er zo snel op reageert. Ben echter nog niet helemaal op het tandje uitgekeken (net gevonden) en vind het wel bijzonder nu eentje in mijn \'Cenomaan-collectie\' te hebben. Zodra ik er op uitgekeken ben zal ik je het wel laten weten. Dan zie ik wel wat je op dat moment nog voor me in de aanbieding hebt.
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 18-07-2007 om 15:47 NL]
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 18-07-2007 om 15:47 NL]