Gen fossiel , maar wat wel?
Gen fossiel , maar wat wel?
L.S.
Dit voorjaar in de buurt van CBN op een camping gestaan.
Toen ik daar in de buurt wat rondliep (op een met wat stenen/puin verhard pad) viel mijn oog op deze steen. (er lagen er meer !)
Mijn eerste gedachte was: hé dat ziet er raar uit , misschien wel iets met fossielen.
Bij nader bestuderen echter denk ik dat dat dus niet zo is.
Ik denk eerder dat het brokstukken zijn van wat heel oude gebouwen zijn die daar in de buurt staan.
De camping ligt n.l. op het terrein van een oud kasteeltje met een grote boerderij en molen.(Molen bestaat niet meer denk ik)
Ik heb al veel gegoogled , maar kom er niet achter wat en waarom die steen er zo uitziet.
(Hoorde van iemand dat het wel eens Romeins beton zou kunnen zijn)
Mijn vragen:
Wat is het en waarvoor diende het?
Wat zijn die zwarte bolletjes , welk materiaal is het en waarvoor dienen die?
N.B. Het materiaal van die bolletjes is vrij zacht en makkelijk in te krassen met een schroevendraaiertje.
Pimpernel
Antw: Gen fossiel , maar wat wel?
Romeins beton is het niet. Dit wordt heel vaak niet herkend omdat het zoveel op modern beton lijkt.
Het blijft moeilijk om van een foto te determineren maar ik denk dat het een ooidenkalk is. De zwarte bollen hebben dezelfde textuur als het omliggende materiaal. Deze zijn dud ontstaan door een chemisch proces of door herbewerking van eerder materiaal.
Alleen natuurlijk als het echt een ooidenkalk is...
Het blijft moeilijk om van een foto te determineren maar ik denk dat het een ooidenkalk is. De zwarte bollen hebben dezelfde textuur als het omliggende materiaal. Deze zijn dud ontstaan door een chemisch proces of door herbewerking van eerder materiaal.
Alleen natuurlijk als het echt een ooidenkalk is...
Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe
Goethe
Bedankt en wellicht een aanknopingspunt gevonden.
Ooiden is ook w.s. oolith-kalk (na wat googlen)
http://www.uni-koeln.de/math-nat-fak/ge ... s/gp55.htm
Ga dat nu wat verder onderzoeken.
N.B. de texture van die zwarte bolletjes is wat fijner en weinig/geen insluitsels. (luchtbelletjes of ander materiaal)
Mvg Pimpernel
Ooiden is ook w.s. oolith-kalk (na wat googlen)
http://www.uni-koeln.de/math-nat-fak/ge ... s/gp55.htm
Ga dat nu wat verder onderzoeken.
N.B. de texture van die zwarte bolletjes is wat fijner en weinig/geen insluitsels. (luchtbelletjes of ander materiaal)
Mvg Pimpernel
Inderdaad Henk jan:
Daar lijkt het heel veel op.
Kun je ook een detail-foto maken?
Natuurlijk gevormde bolletjes (Ooiden) zijn voor zover ik het begrepen heb ook veel kleiner.
Blijft natuurlijk de vraag? Wat zijn dat voor een bolletjes, welk materiaal, en waarom?
N.B. Als het inderdaad een soort bouwmateriaal is hoort dit eigenlijk niet op dit forum thuis.
Overigens wel wat geleerd met het googlen naar Ooiden.
Mvg Pimpernel
Daar lijkt het heel veel op.
Kun je ook een detail-foto maken?
Natuurlijk gevormde bolletjes (Ooiden) zijn voor zover ik het begrepen heb ook veel kleiner.
Blijft natuurlijk de vraag? Wat zijn dat voor een bolletjes, welk materiaal, en waarom?
N.B. Als het inderdaad een soort bouwmateriaal is hoort dit eigenlijk niet op dit forum thuis.
Overigens wel wat geleerd met het googlen naar Ooiden.

Mvg Pimpernel
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Een detail foto maken van een betonblok! Hihi, moet niet gekker worden. Had je niet beter op het strand kunnen zoeken?
Groet
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Nee, ik kan niet zulke goede detailfoto\'s met m\'n camera maken. Misschien kun je de foto safen,dan met nikonviewer of iets dergelijks openen en haar zo wat uitvergroten.
HJ
Henk Jan,
Hierbij een tip hoe ik zelf detail foto\'s maak.
Dat witte ding is een soort loup.
Normaliter zit er nog een gedeelte aan met en soort schaal verdelinkje. Die heb ik weggebroken.
Dat zwarte ding is een stuk van een filmrol houdertje.(rond opberg doosje)
Iets opgerekt is dat het verloop naar de lens van mijn camera. Sony dsc-p8.
Wel zorgen dat hij niet te strak om die lens zit natuurlijk.
Prima voor heel dichtbij fotograferen en heel simpel en kost helemaal niets.
Misschien heb je er wat aan.
[Bewerkt door pimpernel op 22-07-2007 om 15:58 NL]