determinatie vondsten zuid frankrijk
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
determinatie vondsten zuid frankrijk

Graag jullie hulp bij de determinatie. Ik heb deze allemaal vlakbij elkaar gevonden. De vondsten stammen waarschijnlijk uit het Krijt. Er lagen in de buurt ook zeer verweerde resten van grote tot zeer grote ammonieten.
Foto 1 en 2: ik vond de stukken gebroken in deze vorm in de grond en heb ze weer aan elkaar gelijmd; zie de aparte structuur;
Foto 3 en 4: koraal of mogelijk druipsteen?
Foto 5: koraal?
Foto 6: een paar van de vele zee egels die ik daar vond;
Foto 7 en 8: in eerste instantie dacht ik dat dit geen fossiel is; de steen heeft echter een aparte structuur (zie de detail foto)
Foto 9: oester
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
Antw: determinatie vondsten zuid frankrijk

Hier nog twee detail foto\'s.
[Bewerkt door sjaak op 23-07-2007 om 21:50 NL]
Groet,
Niels
Niels
- binbinneke
- Contacteer:

Als je goed kijkt zie je bij jouw eerste twee foto\'s de sutuurlijnen v.e. ammoniet(denk ik althans). Zie jij dat in het echt ook?
gr. robin
'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/
http://www.sharksandfossils.page.tl/
- sjaak
- Contacteer:
Dat klopt, maar ik zie er niet echt een ammoniet in.
Groet,
Niels
Niels
misschien kan het wat helpen als je iets duidelijker bent over de vindplaats, zuid-frankrijk is nogal groot,
maar ik tip ook op krijt, boven-krijt zelfs, welk stuk is op basis van je vondsten moeilijk te zeggen, misschien moet je eens op het internet zoeken naar een geologische kaart van je gebied, en de ouderdom en formatie/member namen opzoeken, dat zal ons al heel wat verder brengen,
foto 1-2 toont een deel van een ammoniet, de sutuur is onmiskenbaar aanwezig, op basis van je fotos kan ik weinig uitmaken, het lijkt een heteromorfe ammoniet, ofwel is enkel het stukje langs het venter bewaard gebleven, dat is ook mogelijk
foto 3-4 en foto 5 tonen rudisten, typische krijt bivalven,
voor determinatie van je zee-egels zijn beter fotos nodig, en misschien ook wat kuiswerk,
laatste foto is een oester of inoceramide, weerom op basis van je fotos niet op naam te brengen,
mvg stijn
maar ik tip ook op krijt, boven-krijt zelfs, welk stuk is op basis van je vondsten moeilijk te zeggen, misschien moet je eens op het internet zoeken naar een geologische kaart van je gebied, en de ouderdom en formatie/member namen opzoeken, dat zal ons al heel wat verder brengen,
foto 1-2 toont een deel van een ammoniet, de sutuur is onmiskenbaar aanwezig, op basis van je fotos kan ik weinig uitmaken, het lijkt een heteromorfe ammoniet, ofwel is enkel het stukje langs het venter bewaard gebleven, dat is ook mogelijk
foto 3-4 en foto 5 tonen rudisten, typische krijt bivalven,
voor determinatie van je zee-egels zijn beter fotos nodig, en misschien ook wat kuiswerk,
laatste foto is een oester of inoceramide, weerom op basis van je fotos niet op naam te brengen,
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
ik wou eigenlijk zeggen, 3en 4 zijn vermoedelijk rudisten,
het is me niet helemaal duidelijk, maar ik vergelijk het met gelijkaardige stukken (dan wel net iets groter) die ik heb uit tunesie en andere plaatsen, (kan helaas momenteel geen foto maken), het is het centrale kanaal dat me erop bracht, het is dus (mogelijk) een stuk van een rudist
mvg stijn
het is me niet helemaal duidelijk, maar ik vergelijk het met gelijkaardige stukken (dan wel net iets groter) die ik heb uit tunesie en andere plaatsen, (kan helaas momenteel geen foto maken), het is het centrale kanaal dat me erop bracht, het is dus (mogelijk) een stuk van een rudist
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996
- sjaak
- Contacteer:
Dank voor de reacties. Vindplaats is omgeving Lussan, Languedoc. Volgens deze site http://jptrouillas.free.fr/bouquet_geologie.html
betreft het beneden Krijt, misschien Hauterivien.
Ik lees een hoop voor mij nieuwe termen. Zo leer je nog eens wat
Met mooi weer zal ik een paar scherpere foto\'s trachten te maken.
Het verrast mij dat jullie 1 en 2 als ammoniet determineren, omdat dit stuk a-typisch is voor de geribbelde ammoniet resten die ik daar doorgaans vind. Ik zal nog eens wat borstelen.
betreft het beneden Krijt, misschien Hauterivien.
Ik lees een hoop voor mij nieuwe termen. Zo leer je nog eens wat

Het verrast mij dat jullie 1 en 2 als ammoniet determineren, omdat dit stuk a-typisch is voor de geribbelde ammoniet resten die ik daar doorgaans vind. Ik zal nog eens wat borstelen.
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:

Hier nog een detail foto: fossiel of niet, dat is de vraag...
Onder het vergrootglas heeft het een soort cel structuur.
[Bewerkt door sjaak op 23-07-2007 om 21:57 NL]
Groet,
Niels
Niels