Zeeegel uit Beutenaken, Limburg.
Zeeegel uit Beutenaken, Limburg.

Deze zeeegel gevonden (22 juli 2007) op het wandelpad in Beutenaken, waar ook veel belemnieten gevonden worden. De maten: 4,5 bij 5,5 cm. De dikte is 2 cm. Wij dachten aan een exemplaar van de familie Diplodetus. Kan iemand dit bevestigen? En mischien nog nader determineren? Op dit pad ook gevonden een kleine Oolopygus en belemnieten. Kortom opeens een leuke korte wandeling.
Groeten van Trudy.
[Bewerkt door HaTru op 24-07-2007 om 14:53 NL]
Geniet van het leven.
- Supergraver
Antw: Zeeegel uit Beutenaken, Limburg.
idd een hele mooie en goed bewaarde Diplodetus spp. Volgens Limburg nr 9B G&H 1998 worden er drie soorten onderscheiden nl D. bucardium, D. duponti en D. parvistella. Ik heb zelf geen idee welke van de drie deze zou moeten zijn.
Maar nogmaals; een pracht exemplaar!
Gr
Martijn
Maar nogmaals; een pracht exemplaar!
Gr
Martijn
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
in deze http://members.home.nl/thebus/ vind je misschien meer info?
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Inderdaad een mooi zee-egeltje! Zou Paul die al in z\'n verzamelinkje hebben:D
Groet
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Pachydiscus
- Been thanked: 11 times
Om hem te determineren op soort is het handig om een afdruk te maken van het negatief ( m.b.v. een soort kneedpasta of kneedgum) en dan onder een binoculair de tuberkels te vergelijken met afbeeldingen uit het Staringia nummer van de NGV over vuursteen-zee-egels. Dan kom je waarschijnlijk wel tot de soort. Ook in dit geval is het negatief voor de determinatie belangrijker dan de steenkern.
Digger
- De DinoDolsjes
Antw: Antw: Zeeegel uit Beutenaken, Limburg.
@ gerrit-Jan:Gerrit-Jan schreef:
...Zou Paul die al in z\'n verzamelinkje hebben:D
Tot een week of 3 geleden had ik er twee, na een paar uurtjes \"vuursteen kloppen\" heb ik er nu 4, waarvan de meest recente 2 deels nog in vuursteen...

@ Trudy: mooi egeltje.
Ik geloof dat we de vindplaatsbeschrijving aan moeten gaan passen.

Heb destijds van John Jagt begrepen dat determinatie tot op soort geen sinecure is, maar gebaseerd op minimale verschillen en de afdruk i.d.d cruciaal is.
Cheers,
Paul
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
- Supergraver
Antw: Antw: Antw: Zeeegel uit Beutenaken, Limburg.
ehhhummm, Paul....... ik heb er nog geenDe DinoDolsjes schreef:@ gerrit-Jan:Gerrit-Jan schreef:
...Zou Paul die al in z\'n verzamelinkje hebben:D
Tot een week of 3 geleden had ik er twee, na een paar uurtjes \"vuursteen kloppen\" heb ik er nu 4, waarvan de meest recente 2 deels nog in vuursteen....
Cheers,
Paul

Ik durf het bijna niet te vragen, maarre..
Gr
Martijn
Antw: Antw: Zeeegel uit Beutenaken, Limburg.
Allemaal bedankt voor de reacties.
Groeten Trudy.
Ik wil het wel een keer proberen, maar laat dat kneedgum/kneedpasta dan geen resten achter op de afdruk?pachydiscus schreef:
Om hem te determineren op soort is het handig om een afdruk te maken van het negatief ( m.b.v. een soort kneedpasta of kneedgum) en dan onder een binoculair de tuberkels te vergelijken met afbeeldingen uit het Staringia nummer van de NGV over vuursteen-zee-egels. Dan kom je waarschijnlijk wel tot de soort. Ook in dit geval is het negatief voor de determinatie belangrijker dan de steenkern.
Groeten Trudy.
Geniet van het leven.
- Pachydiscus
- Been thanked: 11 times
Beste Trudy,
Nee, je hoeft niet bang te zijn dat er een resten op de afdruk van die kneedpasta achter blijven. Zo wel, dan zijn ze eenvoudig te verwijderen. De kans is trouwens zeer groot dat het om een Diplodetus bucardium gaat.
In ieder geval een leuke vondst uit het oostelijk-eluvium.
Groetjes,
Ger
[Bewerkt door Pachydiscus op 25-07-2007 om 17:18 NL]
Nee, je hoeft niet bang te zijn dat er een resten op de afdruk van die kneedpasta achter blijven. Zo wel, dan zijn ze eenvoudig te verwijderen. De kans is trouwens zeer groot dat het om een Diplodetus bucardium gaat.
In ieder geval een leuke vondst uit het oostelijk-eluvium.
Groetjes,
Ger
[Bewerkt door Pachydiscus op 25-07-2007 om 17:18 NL]
Digger
- De DinoDolsjes

Hierbij foto\'s van mijn 4 Diplodetusjes;
Foto 1: eigen vondst tussen het grind gestort op het bouwterrein waar ik destijds, zo\'n 25 jaar geleden, vakantiewerk deed.
Foto 2: mijn mooiste, een vondst van mijn moeder zaliger op een veldweg bij ons dorp.
Foto\'s 3 en 4: recent uit de vuursteen geklopt in een Belgische groeve.
1 & 2 zijn m.m.v. John Jagt van het NHMM gedetermineerd als D. bucardium.
@ Martijn; nr. 1 moet je toch bekend voorkomen.

Cheers,
Paul
[Bewerkt door De DinoDolsjes op 25-07-2007 om 19:21 NL]
If it doesn't kill you, it makes you