Foute naam , wie kan me helpen ?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
mineraal0
Foute naam , wie kan me helpen ?

Bericht door mineraal0 » 10 sep 2007, 19:27

Afbeelding

Afbeelding

Hoi iedereen,

Afgelopen zaterdag naar de beurs in Brussel geweest , het was er heel leuk en ik heb leuke dingen kunnen kopen.

Ik heb ook deze gekocht maar ik heb er een probleem mee , de verkoper gaf er een totaaaaaal verkeerde naam aan nl. Notodanus Ancistrodon.

Mijn vraag is nu wat is de noom voor deze soort , ik twijfel tussen Hexanchus microdon en nog een paar anderen...
Kunnen jullie me helpen ?

Ouderdom tanden is 50 miljoen jaar oud , vindplaats Khouribga , Marokko.

gr,
g.

Somniosus
Contacteer:
Antw: Foute naam , wie kan me helpen ?

Bericht door Somniosus » 10 sep 2007, 19:53

Weltonia ancistrodon is het niet. Ik zou het bij Hexanchus microdon houden.

Kijk hier eens: http://users.telenet.be/sharkteethcolle ... 20list.htm

Steph
Contacteer:

Bericht door Steph » 10 sep 2007, 21:09

Indeed Hexanchus microdon!!!!!!!

[Bewerkt door Steph op 10-09-2007 om 20:09 NL]

www.sharktoothfan.de.tl

Helix

Bericht door Helix » 11 sep 2007, 10:49

Jah, die beurs. Daar ben ik ook naar geweest. Ik ben er zeker van dat er valse fossielen tussen zitten en dan zijn er nog van de merkwaardige \'nieuwe mineralen\' die alleen te vinden zijn op de top van één berg die niet te bereiken is maar maar door de vinders die er énorm véél moeite voor hebben gedaan, blijkbaar wel. En weet je wat?: het mineraal geneest de mensen etc... blablabla en ik vind er geen enkele info over in serieuze werken behalve in hun pamflet ....

Beurzen zijn interessant voor materiaal (doosjes) en lectuur en soms om fossielen en mineralen te kopen maar ik ga er van uit dat je de verkopers niet altijd kan vertrouwen tenzij je ze kent of dat de vindplaatsen in Europa liggen.

Opletten dus!

U moet ook weten dat verkopers ook vaak fossielen een andere naam geven en de vindplaats veranderen om de werkelijke \'rijke\' vindplaats van de fossielen niet te verraden en zodat ze zelf in hun eentje de héle site kunnen leegroven... tss...
Maar dat is niet de discussie van deze topic :-s Het betreurt me gewoon en ik vind het spijtig voor jou mineraal0 dat sommige mensen hun voeten vegen met onze passie met als enig doel, geld te verdienen en in het geval van de minderalen: arme mensen in India, Iran, Afrika etc... uit te buitenen om safier en andere edelstenen te zoeken etc...

Ik denk ook aan Hexanchus(RAFINESQUE, 1810)
Ref.:
Dirk Nolf - FOSSIELEN VAN BELGIË
HAAIE- EN ROGGETANDEN UIT HET TERTIAIR VAN BELGIË - (Publicatie van het KBIN - p.54, Pl. 1)

En volgende keer noemen ze hem maar Urbanus pteranodon :-D

agaathunter

Bericht door agaathunter » 11 sep 2007, 11:41

Hoi Helix,

Ik geef je gedeeltelijk gelijk, maar vergeet niet, dat het op naam brengen van haaientanden een moeilijk karwei is, dat niet voor velen is weg gelegd.
Zelfs in musea zie je vaak verkeerde namen bij dit soort tanden staan.
Bij de tand van mineraal kan het zijn, dat er bewust een verkeerde naam bij staat, maar de kans is ook reëel, dat dit niet bewust is gebeurd.
Ook bij vindplaatsen worden door bekende musea wel eens fouten gemaakt.
Zo was ik voor enkele weken in Naturalis en daar verkochten ze haaientanden uit Mill, maar er stond Nieuwvliet als vindplaats vermeld.
Dit kon je zien aan de kleur van de tanden.
Dus niet te snel veroordelen.

Groetjes: Ed

geduld is een goede zaak

Helix

Bericht door Helix » 11 sep 2007, 13:42

Nee nee, ik stel u gerust
Ik zit de mensen niet te veroordelen. Ik weet ook wel dat het soms een moeilijke taak is. Ik ga er echter vanuit dat wij de gepassionneerden van Fossielen (en mineralen) onze taak \'au sérieux\' nemen en dan vindt ik het zeer spijtig dat sommigen bedrogen worden ook al is dat soms door onschuldige onoplettendheden.

Ik laat me misschien een beetje gaan maar men moet niet ontkennen dat er vaak \'valse fossielen\' worden verkocht en we kennen allemaal wel het verhaal van de haaientanden uit marokko waarvan we soms de \'echte\' vindplaats niet kennen.

Ik wil gewoon opkomen voor détails en precisie (=Wetenschap).

Ik ben volledig met u akkoord dat het een moeilijke taak is ;-)
Het verschil is dat wij het geduld kunnen opbrengen bij de naamgeving en dat sommige verkopers zo snel mogelijk een naam willen geven om zo snel mogelijk hun materiaal te kunnen verkopen :s

Allé, laten we ons nu verder concentreren op de naamgeving want dat is nu eigenlijk wat écht telt.

ps: op de beurs was er een handelaar met een referentie naar een andere beurs waar dinossauruseieren te winnen waren met een tomobla...

Ten eerste zijn fossiele eischalen van groot belang voor de wetenschap en elke vondst ervan zou in principe moeten gemeld worden bij de plaatselijke of nationale musea. Als dit niet gebeurt is, kan men zich vragen stellen bij ofwel de eerlijkheid van de aanbieders ofwel de autenthiciteit van het fossiel

Voor mij is het dus Hexanchus :D

agaathunter

Bericht door agaathunter » 11 sep 2007, 14:42

Hoi Helix,

Oké!

Groetjes: Ed

geduld is een goede zaak

Ferry

Bericht door Ferry » 11 sep 2007, 18:09

Determinatie blijft altijd lastig. We maken dit met z´n allen, na elke nieuwe vondsten gedaan te hebben, toch ook weer mee. Maar voor aankopen op beurzen is het inderdaad handig om zelf wat literatuur mee te nemen zodat je evt. wat kunt vergelijken voordat je koopt. Voor haaientanden aankopen kun je Bijv. Dirk Nolf \"Haaie- en Roggetanden uit het tertiair van belgie\" nemen of de \"gids voor strandfossielen\" uitgegeven door de Nederlandse Geologische Vereniging te Amsterdam. hierin kun je al veel info vinden en vergelijkingen doen over haaientanden voor je een aankoop doet.
Met vr gr Ferry

Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.

Helix

Bericht door Helix » 11 sep 2007, 19:47

idd. Dat zijn goede publicaties.

Ik vond zopas ook \'A key to the common genera of neogene shark teeth by ROBERT W. PURDY..pdf\'

typ de titel in google optie: .pdf

Ik heb het wel nog niet uit getest...

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 12 sep 2007, 16:10

Ik wil iedereen danken voor de determinatie !!!

@Helix:Tja op de beurs lagen wel wat valse dingen maar na een paar jaren weet je wel welke kraampjes te vertrouwen zijn en welke niet...
In het begin heb ik me ook wat laten \'bedotten\' maar ervaring doet wat zeggen ze ,al was dit nog maar de 3de keer dat ik ging ik begon de \'fakers\' al wat te zien tussen de echte.

gr,
g.

Gesloten