Kromme onbekende tand?
Kromme onbekende tand?

Wie kan mij helpen met determineren van deze kromme tand. Kan geen vergelijkende tand vinden in mijn literatuur, dus misschien niet eens een tand van een haai?
En er ligt inderdaad stof in mijn vitrine, dus deze krijgt meteen een schoonmaakbeurt.
Alvast bedankt...Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
Antw: Kromme onbekende tand?
hej ferry,
super tandje! het is een pathologische notorynchus/hexanchus, bovenkaakse! zelf gevonden?
gr sean
[Bewerkt door Fossiel hunter sean op 13-09-2007 om 19:05 NL]
super tandje! het is een pathologische notorynchus/hexanchus, bovenkaakse! zelf gevonden?
gr sean
[Bewerkt door Fossiel hunter sean op 13-09-2007 om 19:05 NL]
Een paar weken terug in Mill gevonden, maar heb echt geen idee wat het voor tand is.
Misschien zijn er nog anderen mensen die zo´n soort tand in hun colectie hebben.
Alvast bedankt Sean voor je bijdrage.
Groet Ferry
Misschien zijn er nog anderen mensen die zo´n soort tand in hun colectie hebben.
Alvast bedankt Sean voor je bijdrage.
Groet Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
- binbinneke
- Contacteer:
Hier een tandje als vergelijkingmateriaal. Mooi tandje, ik ga met Sean mee, ik denk niet dat je het verder kan determineren dan \"Hexanchidae\", want het kan zowel Hexanchus als Notorynchus zijn. Dat is moeilijk te determineren.
gr. robin
'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/
http://www.sharksandfossils.page.tl/
Hey,
first: Sean, Robin, you´re right, mooi tandje!!!
But I wouldn´t call it pathological... for me it is a normal tooth, parasymphysaire hexanchidae ( here, as far as I am concerned, it is more Hexanchus than Notorynchus ). I have also a tooth like this, parasymphysaire Hexanchus from Mill, not so nice as yours, but it has the same \"kromming\"...
gr
Steph
[Bewerkt door Steph op 13-09-2007 om 20:46 NL]
first: Sean, Robin, you´re right, mooi tandje!!!
But I wouldn´t call it pathological... for me it is a normal tooth, parasymphysaire hexanchidae ( here, as far as I am concerned, it is more Hexanchus than Notorynchus ). I have also a tooth like this, parasymphysaire Hexanchus from Mill, not so nice as yours, but it has the same \"kromming\"...
gr
Steph
[Bewerkt door Steph op 13-09-2007 om 20:46 NL]
www.sharktoothfan.de.tl
- digging for it
- Contacteer:
- troffelmaniak
ik ga ook even uit van eigen ervaring en dus moet ik sean en robin gelijk geven.
voor mij ook duidelijk wel degelijk een haaientand en ook hexanchus/notorynchus familie.
kan geen degelijk onderbouwd verhaal geven zoals misschien vereist is.
pathologisch of niet? je komt het vaker tegen bij de para symphysaire tanden....misschien vanwege de positie in de kaak ??
mooie tand....de rest van de schap ziet er ook leuk uit.
voor mij ook duidelijk wel degelijk een haaientand en ook hexanchus/notorynchus familie.
kan geen degelijk onderbouwd verhaal geven zoals misschien vereist is.
pathologisch of niet? je komt het vaker tegen bij de para symphysaire tanden....misschien vanwege de positie in de kaak ??
mooie tand....de rest van de schap ziet er ook leuk uit.
gij die de troffel gebruikt zal niet met lege zakken naar huis gaan.
Hallo Ferry,
het zou ook wel eens \'n symphisaire bovenkaakse tand van Notorynchus primigenius kunnen zijn.
Deze behoort dan zeker aan Notorynchus toe omdat Hexanchus geen symphisaire bovenkaakstanden bezit.
Als dit klopt \'n zeldzame vondst.
Hij is in ieder geval heel mooi.
Groeten Hans.
het zou ook wel eens \'n symphisaire bovenkaakse tand van Notorynchus primigenius kunnen zijn.
Deze behoort dan zeker aan Notorynchus toe omdat Hexanchus geen symphisaire bovenkaakstanden bezit.
Als dit klopt \'n zeldzame vondst.
Hij is in ieder geval heel mooi.
Groeten Hans.
Hans
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
hier ook een voorbeeld van een bovenkaakse hexanchus(foto 1)
en een bovenkaakse notorynchus(foto 2)
gr sean
- sharkteethrene
Hallo Ferry,
En de rest,
Tot wanneer praat men over een parasymphysaire?
Ik meen te weten dat de symphysaire de middelste is,en de parassymphysaire de tand er naast?
Dit is duidelijk een tand die daar niet toe behoord.
Maar een of twee posities verder.
Dit gezien de \"extra\" kroon??
Daarvan afgezien,de kromming en de beschadiging/vervorming aan de tip (punt) duiden m.i. echt wel op een pathologish tandje.
Mocht iemand weten hoe de benamingen per tandpositie zijn bij deze soorten?
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!