weer een voortandje van een landzoogdier ??
- troffelmaniak
weer een voortandje van een landzoogdier ??

Afgelopen weekend was ik met Rene mijn tanden aan het doornemen ( de desori/retroflexus/oxyrynchus duscussie )en stuitte we op een bakje kleine tandjes....daarin zaten wat raja stekels en wat zie ik daar....
ik herkende meteen de laatst genoemde vermeende bevertand.
Na de parel die ik herkende in de vondst van rene en de zeelelie stekel van een tijdje terug weer een vondst die ik meende te herkennen door toedoen van foto\'s geplaatst op het forum ( lang leve het forum )
Waar gaan we deze vondst plaatsen ???
m.v.g.
robbie
gij die de troffel gebruikt zal niet met lege zakken naar huis gaan.
- troffelmaniak
Antw: weer een voortandje van een landzoogdier ??
even een kleine verbetering....
ik schrijf bevertand maar doelde op de dassen/marterachtige tand....
ik ben benieuwd wat men er van kan maken....vissentand zie ik er niet in maar ja....zie ik die dagelijks en ken ik alle vissoorten....
ik ben benieuwd wat men er van kan maken....vissentand zie ik er niet in maar ja....zie ik die dagelijks en ken ik alle vissoorten....
- digging for it
- Contacteer:
Hoi Robbie
heb toch nog maar weer geprobeerd om foto\'s te maken, maar mijn belichting is niet geweldig. Bij de eerste 2 tandjes ligt waarschijnlijk zo\'n zelfde tandje rechts als jij nu ter determinatie aanbied. hiervan dacht ik dat het een muizentandje was, maar ook ik werd er op gewezen dat het waarschijnlijk een vissentandje is. Het linkse tandje daarintegen met de overige foto\'s is het tandje wat in naturalis en wenen gedetermineerd is. Mij lukt het helaas niet om er betere foto\'s van te maken, maar ik vond jou foto\'s daarintegen erg duidelijk. Misschien dat je van dit tandje ook zo\'n duidelijke kunt maken, dan kom ik zelfs erg graag bij je langs.
groeten patrick
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Antw: weer een voortandje van een landzoogdier ??
troffelmaniak schreef:
even een kleine verbetering....
Ik doe vrijwilligerswerk bij Das en Boom, wat inhoud dat ik jonge verlaten dassen of andere marterachtigen verzorg (meestal jonge dieren waarvan de ouders zijn aangereden of overreden). Vaak genoeg die kleine tandjes in mijn handen gezet, dus dit zijn zeker geen tanden van een marterachtige eerder van een bever!! Tanden van een marterachtige lijken op hondetanden, scherp en fijn, dus niet gelijkend op deze tand!
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- sharkteethrene
Mocht dit een Vissetand zijn heeft hier iemand een soortnaam bij?
En evt een plaatje?
Zodat we even kunnen vergelijken.
Ik heb zelf kleinere vissetandjes gevonden,nu inmiddels 300 Maar geen enkele identiek aan die vorm ?
En deze zijn allemaal de helft (qua afmeting) van de tand van Robbie?
Groetjes Rene.
En evt een plaatje?
Zodat we even kunnen vergelijken.
Ik heb zelf kleinere vissetandjes gevonden,nu inmiddels 300 Maar geen enkele identiek aan die vorm ?
En deze zijn allemaal de helft (qua afmeting) van de tand van Robbie?
Groetjes Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Hey mannen,
Francien Dielemans even een email sturen met foto\'s. Zij is expert op het gebied van kleine zoogdiertanden. Zij zou beide tandjes misschien kunnen determineren, zeker als zijnde Zoogdier of Vis!
@Robbie je hebt haar email adres als goed is nog, anders stuur me nog maar een mailtje.
Francien Dielemans even een email sturen met foto\'s. Zij is expert op het gebied van kleine zoogdiertanden. Zij zou beide tandjes misschien kunnen determineren, zeker als zijnde Zoogdier of Vis!
@Robbie je hebt haar email adres als goed is nog, anders stuur me nog maar een mailtje.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
- digging for it
- Contacteer:
Hoi gerrit jan
Ik ken helaas geen levende voorbeelden van dassentandjes, maar hondentandjes wel. Het grote tandje van mij lijkt anders toch erg sprekend op een boventandje van een hond. verder is dit geen determinatie van mijzelf, maar van naturalis en het museum uit wenen.
greets patrick
Ik ken helaas geen levende voorbeelden van dassentandjes, maar hondentandjes wel. Het grote tandje van mij lijkt anders toch erg sprekend op een boventandje van een hond. verder is dit geen determinatie van mijzelf, maar van naturalis en het museum uit wenen.
greets patrick
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
als je zo een jong melkgebitje in je handen hebt zitten, voel je natuurlijk alleen de scherpe hoektanden en niet zozeer de snijtanden. Ik heb nog eens gekeken in het \'zoogdierenboek\' van Ijsseling en Scheygrond en daar staat ook een afbeelding van de schedel en het gebit van boven en onderkaak van de das (de tanden). De snij tanden (voortanden) lijken idd op die van op je foto en de andere foto\'s. Het kan dus degelijk gaan om tanden van een marterachtige.
groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 27-09-2007 om 23:04 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- troffelmaniak
heeeee
kijk !!!! nu komen we ergens...
dank je Rene voor de aanvulling...sorry voor de ontbrekende maataanduiding maar hij valt echt op bij de andere vissentandjes en zijn die niet rond ??
ik ga mevrouw....... even een mailtje sturen....dank je harold
patrick.....ik heb een gewone sony WS 40 sybershot camera en ik heb mensen met vele mindere camera\'s goede foto\'s zien maken. gewoon de macro goed gebruiken en niet te veel willen.....liever iets verder weg en later de foto bijsnijden...lukt het niet dan laat even weten....ik weet niet waar je woont maar als we elkaar treffen in mill dan neem ik de camera een keertje mee ( moet ik wel mijn vriendin lief aankijken )
ik laat jullie weten als ik meer weet en blijf speuren zodat we er misschien samen ook al uitkomen.
robbie
kijk !!!! nu komen we ergens...
dank je Rene voor de aanvulling...sorry voor de ontbrekende maataanduiding maar hij valt echt op bij de andere vissentandjes en zijn die niet rond ??
ik ga mevrouw....... even een mailtje sturen....dank je harold
patrick.....ik heb een gewone sony WS 40 sybershot camera en ik heb mensen met vele mindere camera\'s goede foto\'s zien maken. gewoon de macro goed gebruiken en niet te veel willen.....liever iets verder weg en later de foto bijsnijden...lukt het niet dan laat even weten....ik weet niet waar je woont maar als we elkaar treffen in mill dan neem ik de camera een keertje mee ( moet ik wel mijn vriendin lief aankijken )
ik laat jullie weten als ik meer weet en blijf speuren zodat we er misschien samen ook al uitkomen.
robbie