bepalen prijs van haaientanden

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Angelo_10
bepalen prijs van haaientanden

Bericht door Angelo_10 » 17 okt 2007, 14:26

op vele sites kun je haaientanden kopen maar wat ik mij afvraag is hoe bepaal je nu de prijs van een haaientand? Wie kan mij helpen?

mineraal0
Antw: bepalen prijs van haaientanden

Bericht door mineraal0 » 17 okt 2007, 14:33

Dat is wel een lastige vraag...

Maar je kan niet de prijs van haaientanden in het algemeen zeggen , je moet een specifieke soort zeggen.
Kapotte tanden zijn niet veel waard , want ze komen veel voor op de plaatsen waar men haaientanden vindt (bv. Cadzand).
Je moet dus een soort weten .

Neem nu Isurus Hastalis , dar is waarschijnlijk wel de meest voorkomende haaientand , en is dus niet zo duur.

Megalodon tanden zijn dan wel duurder omdat ze wereldwijd zeer gewild zijn.

Nou ja je moet het per soort bekijken , maar ik denk dat je voor weinig geld al haaientanden kan kopen.

gr,
g.

binbinneke
Contacteer:

Bericht door binbinneke » 17 okt 2007, 16:11

De waarde van een tand wordt -volgens mezelf- bepaald door de soort (en voorkomen), kwaliteit en vindplaats. Soms ook kleur.
gr. robin

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

erik m
Been thanked: 1 time

Bericht door erik m » 17 okt 2007, 19:02

kijk eerst wat heb je er zelf voor over want voor de een is een tand meer waard dan voor de ander.
Ik heb ook wel eens dat je een tand op ebay ziet en denkt die wil ik wel hebben maar bied pas op die tanden als ik eerst even op het net heb gekeken wat de gangbare prijs is.
En dan moet je voor je zelf een maximale prijs in zetten en maar hopen dat je hem wint.

Maar bij veel handelaaren kun je nog wel wat met de prijs doen en soms willen ze ook wel ruilen.

Maar zoals al gezegt is de maat van de tand soort en staat waarin de tand verkeerd prijs bepalend en ook de vindplaats.

Kijk maar eens rond op het internet daar vind je ook wel wat uitleg over jou vraag.

Maar zelf vinden en dan ruilen blijft toch het beste en leukste om te doen.

GR Erik

E.J.

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 17 okt 2007, 19:05

@Angelo: Ik zag dat je een paar mooie tanden hebt gevonden in Groede en omstreken.
Ik kan je wel zeggen dat die mooie Parotodus uit Groede wel wat waard is , een heel mooi tandje!
Een prijs kan ik er niet aan geven , maar wat je zelf vindt is nog altijd het meeste waard , dus ik zou hem nzeker niet verkopen.
Je heb ook nog andere zeldzamere soorten gevonden daar , er zitten echt juweeltjes tussen , proficiat.
Maar ik hou me niet bezig met een prijs aan zelfgevonden (of andere) tanden te geven.
Die prijs moet je zelf beslissen , op internet kan je wel eens opzoeken aan hoeveel ze die tanden verkopen.
Maar niet alle prijzen zetten je op het juiste spoor.

gr,
g.

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 17 okt 2007, 19:06

Verdorie Erik je was me te snel af ;).

JunkieXL

Bericht door JunkieXL » 18 okt 2007, 09:18

In pricipe wordt de waarde van een Haaietand bepaald door wat een gek ervoor geeft.
Tanden zijn niet echt zeldzaam (haaien wisselen vaak en in grote gebieden is tandmateriaal in de ondergrond te vinden.
Marktwerking is er niet echt omdat je voor vraag en aanbod gewoon een groter afzet/aanbod nodig hebt (alhoewel het \"wereldje\" door internet in ieder geval een stuk groter is geworden dan bijv. 10 jaar terug).
Voor mij persoonlijk hebben tanden enkel waarde als ze in Situ zijn gevonden (met alle vereiste data volledig en betrouwbaar ingevuld). Verspoelde tanden (hoe mooi ook) hebben enkel een waarde als curiosa en geen wetenschappelijke waarde.

JunkieXL

Bericht door JunkieXL » 18 okt 2007, 09:18

In pricipe wordt de waarde van een Haaietand bepaald door wat een gek ervoor geeft.
Tanden zijn niet echt zeldzaam (haaien wisselen vaak en in grote gebieden is tandmateriaal in de ondergrond te vinden.
Marktwerking is er niet echt omdat je voor vraag en aanbod gewoon een groter afzet/aanbod nodig hebt (alhoewel het \"wereldje\" door internet in ieder geval een stuk groter is geworden dan bijv. 10 jaar terug).
Voor mij persoonlijk hebben tanden enkel waarde als ze in Situ zijn gevonden (met alle vereiste data volledig en betrouwbaar ingevuld). Verspoelde tanden (hoe mooi ook) hebben enkel een waarde als curiosa en geen wetenschappelijke waarde.

Fossiel hunter sean
Contacteer:
Antw: Antw: bepalen prijs van haaientanden

Bericht door Fossiel hunter sean » 18 okt 2007, 16:15

junkiexl schreef:

dit ben ik helemaal niet met je eens,
er zijn wel degelijk zeldzame tanden,
ik heb 2 jaar gedaan om mijn 1e synechodus
te vinden, sommige zoeken al 10 jaar en hebben er nog geen;)

gr sean

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 18 okt 2007, 17:51

en toch zullen de gekken minder geven voor je Synechodus dan een grote Megalodon, die je veel makkelijker vind,

gekken zijn immers echt gek :d

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Gesloten