Prototaxites: paddenstoel, alg of korstmos?
- agaathunter

Hoi,
Ik heb onlangs een prototaxites gevonden met een aanzet van een zijtak (zie foto\'s rechts boven).
Hans Steur beschrijft de prototaxites in \"Fossiele planten\". Hierbij wordt van 3 lezingen uitgegaan:
1. Prototaxites is een reuzenpaddestoel (Hueber)
2. Prototaxites is een alg: algenboom (Schweitzer)
3. Prototaxites is een korstmos (Selosse).
Gezien de aanzet van een zijtak ben ik het meest geneigd, om te kiezen voor een alg.
Groetjes: Ed
geduld is een goede zaak
Antw: Prototaxites: paddenstoel, alg of korstmos?
agaathunter schreef:
Gezien de aanzet van een zijtak ben ik het meest geneigd, om te kiezen voor een alg.
...vind ik geen sterke argumentatie.... Waarom kunnen zwammen geen zijtakjes hebben?
Zwam lijkt uberhaupt thans waarschijnlijker...
http://www.gsajournals.org/perlserv/?re ... FG23384A.1
Erik
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Lees het artikel van Hans Steur in Grondboor & Hamer, jaargang 60 nr. 2 (2006): \"Wie weet ligt de waarheid in het midden en is het een combinatie van een alg en een zwam, nl. een reuzenkorstmos\". Als Hans Steur het antwoord niet weet, is het voor ons (haast) onmogelijk. Maar, wie weet...?
Trouwens erg mooi fossiel, dat ik zelf ook nog eens hoop te vinden. Ik geloof echter dat dat in het Oostelijk grind niet zo snel zal gebeuren. Gefeliciteerd, Ed!
[Bewerkt door Spongebob op 25-01-2008 om 18:00 NL]
Trouwens erg mooi fossiel, dat ik zelf ook nog eens hoop te vinden. Ik geloof echter dat dat in het Oostelijk grind niet zo snel zal gebeuren. Gefeliciteerd, Ed!
[Bewerkt door Spongebob op 25-01-2008 om 18:00 NL]
Time fades away (Neil Young)
Antw: Antw: Prototaxites: paddenstoel, alg of korstmos?
Klinkt ook als fijne argumentatie: Hans Steur weet het niet, dus is het voor ons haast onmogelijk?Spongebob schreef:
Als Hans Steur het antwoord niet weet, is het voor ons (haast) onmogelijk. Maar, wie weet...?
We kunnen toch gewoon het meest recente onderzoek van Boyce et al. uit 2007 erbij pakken om te zien wat zij ervan denken?
vermoedelijk een heterotroof organisme: zwam
groeten, Erik
- agaathunter
Hoi
@ Erik: Ik was er al bang voor dat dit geen sterke argumentatie was, maar ik hoop hiermede toch een discussie op gang te krijgen.
@ Spongebob: Alhoewel het er niet dik mee bezaaid ligt, wordt er nog vaak genoeg Prototaxites in het oostelijk grind gevonden.
Daarom vind ik het interessant genoeg, om meningen van anderen te horen (of te lezen).
@ Erik: Ik was er al bang voor dat dit geen sterke argumentatie was, maar ik hoop hiermede toch een discussie op gang te krijgen.
@ Spongebob: Alhoewel het er niet dik mee bezaaid ligt, wordt er nog vaak genoeg Prototaxites in het oostelijk grind gevonden.
Daarom vind ik het interessant genoeg, om meningen van anderen te horen (of te lezen).
geduld is een goede zaak
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
De groep verzamelaars die regelmatig (soms wekelijks) zochten/zoeken in zandgroeves van Noord-Nederland, Twente en Wilsum, kon in 2004/2005, op één uitzondering na, niet aan het verzoek van Hans Steur voldoen om Prototaxites uit het Oostelijk grind te laten zien. We kwamen destijds tot de conclusie dat Prototaxites derhalve vanuit zuidelijke richting moet zijn aangevoerd.
@Erik, zie artikel G&H. In 2000 begon het idee al post te vatten, dat Prototaxites wel eens een zwam kon zijn. Zo verrassend is het onderzoek van Boyce dus niet (alhoewel ik er wel benieuwd naar ben; dus bedankt voor de tip!)
@Erik, zie artikel G&H. In 2000 begon het idee al post te vatten, dat Prototaxites wel eens een zwam kon zijn. Zo verrassend is het onderzoek van Boyce dus niet (alhoewel ik er wel benieuwd naar ben; dus bedankt voor de tip!)
Time fades away (Neil Young)
- agaathunter
Hoi,
Na alles wat ik gehoord en gelezen heb, denk ik, dat Prototaxites vaker in het zuidelijkere Maas- en Rijngrind voor komt, dan in het oostelijke grind.
Is toch ook weer nieuw voor mij!
Na alles wat ik gehoord en gelezen heb, denk ik, dat Prototaxites vaker in het zuidelijkere Maas- en Rijngrind voor komt, dan in het oostelijke grind.
Is toch ook weer nieuw voor mij!
geduld is een goede zaak
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Zoals iedereen weet zoek ik al jaren in de oostelijke grinden maar heb helaas nog geen Prototaxites in mijn verzameling.
Ik hoop dit binnenkort wel te doen zodat ik mijn verzameling compleet kan maken.
Een medeverzamelaar uit mijn werkgroep heeft enige jaren geleden echter wel een versteende zwam gevonden.
Ik hoop dit binnenkort wel te doen zodat ik mijn verzameling compleet kan maken.
Een medeverzamelaar uit mijn werkgroep heeft enige jaren geleden echter wel een versteende zwam gevonden.
Robert Mensink