zeeegeltje
zeeegeltje
Dag mensen, dit zeeegeltje hier heb ik een keer gevonden op een akker bij Assen, Drenthe.Kan iemand mij er meer over vertellen?
Groet Degan.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: zeeegeltje
Welkom.
Mooi fossieltje. Het betreft een steenkern in silex, waardoor de fijne details (waarschijnlijk nodig voor een determinatie), niet te zien zijn. Ik zie dat je de afdruk ervan ook bewaard hebt, dat is fantastisch. Zijn hierop fijne details zichtbaar? Kan je enkele goede foto\'s plaatsen van de afdruk? Misschien kan iemand er dan wat meer over zeggen.
Mooi fossieltje. Het betreft een steenkern in silex, waardoor de fijne details (waarschijnlijk nodig voor een determinatie), niet te zien zijn. Ik zie dat je de afdruk ervan ook bewaard hebt, dat is fantastisch. Zijn hierop fijne details zichtbaar? Kan je enkele goede foto\'s plaatsen van de afdruk? Misschien kan iemand er dan wat meer over zeggen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Hoi Degan,
Heel mooi egeltje.
Lijkt een reguliere zeeëgel (je heb reguliere en irreguliere), maar wat voor wat ik kan zien doet het me ook wel denken een echinogalerus en dan zou het juist een irregulier zeeëgel zijn.
Kortom, dit vraagt om een expert en die zal dezelfde vragen stellen als ik nu ga stellen;
- zou je het egeltje beeldvullend willen maken door de foto\'s te \"croppen\" m.b.v. van een foto-editing programma
- en ook foto\'s willen maken van de \"afdruk\" in de stukken vuursteen, want dat is een afdruk van de oorspronkelijke buitenkant.
- maak ook eens een foto van de \"onderkant\"
Lijkt er overigens op dat er nog delen van het oorspronkelijke kalkskelet op het egeltje zitten; klopt dat?
Mvg,
Paul
Heel mooi egeltje.
Lijkt een reguliere zeeëgel (je heb reguliere en irreguliere), maar wat voor wat ik kan zien doet het me ook wel denken een echinogalerus en dan zou het juist een irregulier zeeëgel zijn.
Kortom, dit vraagt om een expert en die zal dezelfde vragen stellen als ik nu ga stellen;
- zou je het egeltje beeldvullend willen maken door de foto\'s te \"croppen\" m.b.v. van een foto-editing programma
- en ook foto\'s willen maken van de \"afdruk\" in de stukken vuursteen, want dat is een afdruk van de oorspronkelijke buitenkant.
- maak ook eens een foto van de \"onderkant\"
Lijkt er overigens op dat er nog delen van het oorspronkelijke kalkskelet op het egeltje zitten; klopt dat?
Mvg,
Paul
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
stronger.........and wiser
Bedankt Frederik en de Dinodolsjes (..) ik ga zo snel mogelijk betere foto\'s maken, ook van de onderkant want die is megamooi! Het gaat echter pas over twee weken lukken, mag ik jullie aandacht zolang vasthouden? Ik vind het erg leuk namelijk en zeer interessant! Ik maak dan meteen nog foto\'s van andere vondsten.
Groet Degan.
Groet Degan.
trilobietje?
De la gaat open, kheb er lol in: ook nabij Assen gevonden tijdens een wandeling met de hond.Alleen dit deel gevonden. Lijkt me ook erg door erosie aangetast: details niet meer zichtbaar.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Degan,
vergeet niet op \'afbeelding toevoegen\' te klikken nadat je je afbeelding hebt geselecteerd.
Probeer ook een maataanduiding te voorzien in de foto\'s.
[Bewerkt door Frederik op 14-03-2008 om 12:56 NL]
vergeet niet op \'afbeelding toevoegen\' te klikken nadat je je afbeelding hebt geselecteerd.
Probeer ook een maataanduiding te voorzien in de foto\'s.
[Bewerkt door Frederik op 14-03-2008 om 12:56 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Degan, wat een prachtig zee-egeltje!!
gr
pearl
gr
pearl
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
Bedankt Frederik: ik ga het nog een keer doen. Het is ff wennen en bedankt Pearl. Eerlijk gezegd vind ik het zeeegeltje vooral schattig, maar dat klinkt niet erg wetenschappelijk 

- Supergraver
Ik denk dat dit idd wel een een Echinogalerus zou kunnen zijn en dan hoogst waarschijnlijk de E. hannoniensis (Lambert) ook wel bekend als Galerites globosus. Waarom deze? Omdat hij een wat bollere/minder platte Echinogalerus is. Kijk even of z\'n kontje aan de rand zit 
Gr
Martijn

Gr
Martijn