Valt er al iets van te zeggen?
- Supergraver
Valt er al iets van te zeggen?
Ik ben nu dus helemaal besmet met het Rheine-virus

Ik zat zelf meer in de richting van Phymosoma te denken. Maar das moeilijk te zeggen omdat ik nog niet weet hoe verdrukt de egel is. Het afgebeelde stuk egel is iets over de 2,5 cm. Durft er iemand al een opmerking te plaatsen? Over een maandje ofzo heb ik meer tijd om aan te vangen met het prparatie werk.
Gr
Martijn
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Valt er al iets van te zeggen?
Hoi Martijn,
het tijdperk is Cenomaan. De zee egel is m.i. tegroot voor een Salenia. Die zijn meestal niet groter dan een centimeter. Verder zijn ze ook minder plat dan (dus boller) dan jou zee-egel. Ik ben verder geen expert op het gebied maar krijg vanmiddag Paul op visite en zal hem even laten kijken naar de egel. Ben je nu ook Rheine verslaafd (denk dat je niet de enige zal zijn). Leuk!!
Vriendelijke groet
Gerrit-Jan
het tijdperk is Cenomaan. De zee egel is m.i. tegroot voor een Salenia. Die zijn meestal niet groter dan een centimeter. Verder zijn ze ook minder plat dan (dus boller) dan jou zee-egel. Ik ben verder geen expert op het gebied maar krijg vanmiddag Paul op visite en zal hem even laten kijken naar de egel. Ben je nu ook Rheine verslaafd (denk dat je niet de enige zal zijn). Leuk!!
Vriendelijke groet
Gerrit-Jan
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
hoi Martijn,
welke soort het ook is, het is in ieder geval een prachtvondst !
ik sluit me bij Gerrit-Jan aan dat deze voor een Salenia te groot is. Ook zie ik de poor-paren niet, die zou je in deze staat toch al wel moeten kunnen herkennnen. Ik denk dat het iets is in de richting Tetragramma / Tiaromma. Ben benieuwd wat de kenners er van zeggen
groeten
Robin
welke soort het ook is, het is in ieder geval een prachtvondst !
ik sluit me bij Gerrit-Jan aan dat deze voor een Salenia te groot is. Ook zie ik de poor-paren niet, die zou je in deze staat toch al wel moeten kunnen herkennnen. Ik denk dat het iets is in de richting Tetragramma / Tiaromma. Ben benieuwd wat de kenners er van zeggen

groeten
Robin
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Gefeliciteerd Martijn!
Wat een mooie vondst. Ze zijn erg zeldzaam deze regulaire egels. Ooit heb ik er eentje gevonden aan de Waldhügel, bij Rheine zelf. Die zit nog steeds in het gesteente, omdat ik hem niet durfde te prepareren. In Duitsland werken ze veel met KOH en Eisenpulver. Ik heb daar geen ervaringen mee.
V.w.b. mijn egel ben ik altijd uitgegaan van Tetragramma variolare (BRONGNIART 1821).
Lijkt me voor die van jou ook een goede mogelijkheid. Maar kijk eerst nog even op : http://www.steinkern.de/index.php?optio ... y=86&hit=1
[Bewerkt door Spongebob op 21-04-2008 om 22:01 NL]
Wat een mooie vondst. Ze zijn erg zeldzaam deze regulaire egels. Ooit heb ik er eentje gevonden aan de Waldhügel, bij Rheine zelf. Die zit nog steeds in het gesteente, omdat ik hem niet durfde te prepareren. In Duitsland werken ze veel met KOH en Eisenpulver. Ik heb daar geen ervaringen mee.
V.w.b. mijn egel ben ik altijd uitgegaan van Tetragramma variolare (BRONGNIART 1821).
Lijkt me voor die van jou ook een goede mogelijkheid. Maar kijk eerst nog even op : http://www.steinkern.de/index.php?optio ... y=86&hit=1
[Bewerkt door Spongebob op 21-04-2008 om 22:01 NL]
Time fades away (Neil Young)
Spongebob, die jij noemt lijkt mij niet, er zit een extra rij hele kleine stippeltjes tussen. Die zie ik niet bij het egeltje van Martijn.
hartelijke groeten,
Marietta
hartelijke groeten,
Marietta
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Je hebt gelijk, Hoplites.
Bij Martijn, sorry, de zee-egel van Martijn, lijken de kleine tuberkels zich meer bovenop te concentreren.
(\'k Heb m\'n eigen exemplaar nog niet boven water. Moet waarschijnlijk de garage in. Zoeken in je eigen garage
)
Bij Martijn, sorry, de zee-egel van Martijn, lijken de kleine tuberkels zich meer bovenop te concentreren.
(\'k Heb m\'n eigen exemplaar nog niet boven water. Moet waarschijnlijk de garage in. Zoeken in je eigen garage

Time fades away (Neil Young)
Sorry, ik wist de goede benaming niet van de spikkeltjes:(
Marietta
Marietta
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times

Zeker geen Salenia en m.i. ook geen Tetragramma.
Phymosoma zou kunnen (zie foto: Phymosoma texanum), maar wanneer ik kijk naar de vorm van vooral de grote tuberkels ben ik geneigd het meer in de hoek van de Cidaroidea Smith, 1984 te zoeken. Maar dan kan ik de kleine tuberkels weer niet zo goed plaatsen.
Kortom, ik zal de foto eens doorsturen naar mensen die er meer verstand van hebben. Heb je er nog eentje met een maatbalkje?
Cheers,
Paul
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
- Supergraver
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Heb al antwoord terug en dat antwoord al doorgestuurd, zie je mailbox.
Het lijkt erop dat je met \"phymosomatoide\" een goed eind in de richting zat/zit.
Maar goed dat ik er zaterdag niet bij was, anders was je zondagochtend toch echt met hoofdpijn wakker geworden.......
Cheers,
Paul
P.S.: Ben je (nu) wel hééééééééééééééééééél voorzichtig met preppen?
Het lijkt erop dat je met \"phymosomatoide\" een goed eind in de richting zat/zit.
Maar goed dat ik er zaterdag niet bij was, anders was je zondagochtend toch echt met hoofdpijn wakker geworden.......

Cheers,
Paul
P.S.: Ben je (nu) wel hééééééééééééééééééél voorzichtig met preppen?
If it doesn't kill you, it makes you