Zeef

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Ammoniet
Berichten: 0
Lid geworden op: 08 mei 2015, 13:42
Zeef

Bericht door Ammoniet » 24 apr 2005, 21:49

Hallo,

Ik wil binnenkort gaan zoeken naar fossielen in Mill maar dan heb ik een zeef nodig en nu is de vraag: Waar kan ik een zeef vandaan halen. Hoeveel mm is het beste. Als jullie nog 1tje over hebben en die willen jullie weg doen dan wil ik hem wel overkopen als ie in redelijke staat is.

Alvast bedankt.
Groeten Rob :)


groet,

Yma van den Driest

 
Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Zeef

Bericht door Casper » 24 apr 2005, 22:44

ik zou er zelf één maken :)
gewoon 2 latjes van ±40 cm lengte. maakt niet zo veel uit, als ze maar even lang zijn.
hetzelfde geld voor twee latjes van ongeveer 60 cm. deze latjes schroef je aan elkaar tot een frame, je spant er gaas over van de goede maaswijdte (0.5 mm ofzo) en dat maak je vast met spijkers die je er half in slaat en dan plat slaat. je kunt natuurlijk ook die gebogen spiujkers gebruiken (krammen ofzo?) maar die krijg ik er altijd zo moeilijk recht in. op deze manier heb ik eens binnen een half uurtje een zeef gemaakt, het is dus niet moeilijk :)

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: Zeef

Bericht door Supergraver » 25 apr 2005, 00:31

Wat ook handig is, zeker doordeweeks tijdens het opspuiten is een supermarktkrat, van fruit ofzo. Deze moet wel stevig zijn en niet meer dan 1 cm maaswijdte. Deze kunje dan vertikaal (dus op een zijkant) tegen de stroom inhouden zodat het materiaal erin stroomt door de kracht van het water. Met een gewone, zelfgemaakte zeef lukt het ook wel, maar wanneer de dag om is zul je deze waarsschijnlijk wel thuis moeten herstellen.

Vriendelijke groet Martijn.




Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Zeef

Bericht door Casper » 25 apr 2005, 09:24

wat zal er zoal kapot zijn dan?

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: Antw: Zeef

Bericht door Supergraver » 25 apr 2005, 09:47

Casper schreef:
wat zal er zoal kapot zijn dan?

Groeten, Casper

Aangezien een zelfgemaakte zeef uit drie a vier verschillende soorten onderdelen bestaat (houten planken, spijkers, gaas en eventueel metalen hoeksteuntjes) zul je een van deze vier waarschijnlijk moeten herstellen. Ik snap niet echt wat voor antwoord je wilt horen, ik heb weer zo\'n gevoel van ......... Probeer het gewoon eens, ik spreek alleen maar uit ervaring en ik kan je vertellen dat ik al een aantal jaar (doordeweeks en in het weekend) in Mill actief ben (geweest). Er zijn natuurlijk allerlei soorten zeven en allerlei verschillende manieren om er een te maken. Maar als je over latjes en spijkers spreekt, weet ik wel zeker dat je een hoop herstel werk te doe hebt na een dagje graven (misschien zelfs slim om een hamer en wat spijkers mee te nemen).

Groeten, Martijn




Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Zeef

Bericht door Casper » 25 apr 2005, 09:53

ik heb zelf weinig ervaring met zeven, bij mij is er nog nooit iets kapot gegaan. ik vroeg me gewoon af welke soort schade: bijvoorbeeld latjes die scheuren, latjes die breken of los van elkaar raken, gaas dat scheurt, gaas dat losraakt... zulke dingen :)

maar ik zal er aan denken als ik nog een keer naar mill ga.

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: Zeef

Bericht door Somniosus » 25 apr 2005, 10:23

Ik denk dat Rob beter een \'universele\' zeef maakt die hij overal kan gebruiken en niet alleen in Mill. Maak dat zelf, er is al gezegd hoe, vier latjes, stevige volièredraad (geen kippegaas!!) van 0.5cm en versteviging in de hoeken en dan nog een dun latje aan de onderkant om de draad te verstevigen waar je deze hebt bevestigd. Als je vijzen gebruikt zal je zeef veel steviger zijn.

[Bewerkt door Somniosus op 25-04-2005 om 09:23 NL]



Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: Zeef

Bericht door Supergraver » 25 apr 2005, 10:36

De stroming bij Mill is, laten we zeggen, vrij behoorlijk doordeweeks. En grote keien, maar ook walviswervels en megalodons (!) worden behoorlijk hard je zeef in geblazen, met als gevolg (vooral bij degenen die kippengaas gebruiken) dat je gaas scheurt. Tevens zullen de planken vaak losgaan bij de hoeken, hoewel deze vaak door het gaas nog bijelkaar worden gehouden. Schroeven, houtlijm, krammen kunnen de schade vaak wel beperken. Ik heb eens voor een prikkie zeer stevig gevlochten gaas verkregen bij een ijzerhandelaar. maar tot nu toe heb ik altijd wel wat moeten herstellen aan mijn zeven.
Sorry dat ik zo reageerde, maar ik vind dat men vaak nogal agressief overkomt, van: \'hoezo dan!, WAAROM DAN?\' Alsof zij alle kennis in pacht hebben. Wat ik zeg is geen regel, het is alleen mijn manier van zoeken, graven en met de hobby omgaan. Ik leer oa ook van mensen hier op het forum en ik sta voor alles open ook van de beginnende verzamelaar.

Succes in Mill Rob!

Groeten Martijn




Gebruikersavatar
Frisian-old-age
Berichten: 1010
Lid geworden op: 30 jan 2005, 18:05
Antw: Zeef

Bericht door Frisian-old-age » 25 apr 2005, 11:19

Goh, een discussie over een zeef? Doe ik ff mee. :)
Binnenkort is het Koninginne-dag.Tik daar een bureau-lade of iets dergelijks op de kop.Haal de bodem eruit en spijker er gaas in( diverse maten zijn te verkrijgen bij de ijzerhandel)
Wil je wat meer een gebruiksvriendelijker zeef, kun je nog handvaten eraan of een standaard maken.
By the way,Mijn zeef is gemaakt van aluminium met gaas van 0,7 cm.
Voor nat-zeven heb ik een plastic emballage-krat met gaas van 0.5 cm.
Allebei hand -en duurzaam.
groetjes,
Age



Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )


Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: Antw: Zeef

Bericht door Somniosus » 25 apr 2005, 11:32

frisian-old-age schreef:
By the way,Mijn zeef is gemaakt van aluminium met gaas van 0,7 cm. Voor nat-zeven heb ik een plastic emballage-krat met gaas van 0.5 cm.
Allebei hand -en duurzaam. groetjes,Age
Aluminium is inderdaad nog beter en is zeer licht. Mijn fijne zeven (0.5mm en 0.7mm) zijn ook van aluminium en zijn niet te verslijten.




Gesloten