Xhenophora ???
Xhenophora ???

Deze gastropode vond ik eind vorig jaar in zanden afkomstig van een uitgraving in Antwerpen Noord. Aan de hand van de andere fossielen ga ik er van uit dat het Zanden van Oorderen zijn.
Heeft er iemand een idee wat deze is. Xenophora ????
Frankie
- Hammerhead
Antw: Xhenophora ???
Hallo Frankie,
Inderdaad is dit een Xenophora en wel een heel mooie en grote!
Je kan de aanhechtingsplekken mooi zien waar andere schelpjes of ander materiaal heeft gezeten.
De Xenophora\'s zijn erom bekend (en voorzover ik weet de enige gastropoden) dat ze allerlei materiaal aan hun schelp bevestigen.
Jan
Inderdaad is dit een Xenophora en wel een heel mooie en grote!
Je kan de aanhechtingsplekken mooi zien waar andere schelpjes of ander materiaal heeft gezeten.
De Xenophora\'s zijn erom bekend (en voorzover ik weet de enige gastropoden) dat ze allerlei materiaal aan hun schelp bevestigen.
Jan
de Brabantse bende afdeling Flevoland
Als deze uit het mioceen komt. Zanden van Antwerpen? Xenophora deshayesi MICHELOTTI, 1847. Mooi zo\'n schelp. Mis ik nog in mijn collectie miocene schelpen.
Groeten,
Geert
Groeten,
Geert
Komt jammer genoeg niet uit het Mioceen.
Volgens de inhoud van het zand:Neptunea, scaphella, glossus etc ga ik er van uit dat het hier om Pliocene zanden gaat, waarschijnlijk Zanden van Oorderen. (Angelus benedeni-niveau ???)
Volgens de inhoud van het zand:Neptunea, scaphella, glossus etc ga ik er van uit dat het hier om Pliocene zanden gaat, waarschijnlijk Zanden van Oorderen. (Angelus benedeni-niveau ???)
Frankie