Mantelliceras of Calycoceras?? (Rheine versus CBN)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Gerrit-Jan
Contacteer:
Mantelliceras of Calycoceras?? (Rheine versus CBN)

Bericht door Gerrit-Jan » 06 mei 2008, 19:57

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

Foto 1 kreeg ik toegestuurd van Koos (tarzan met die korte broek). Ik heb heb hem gezegd dat het een Mantelliceras is maar dit is eigenlijk onmogelijk gezien de formatie. De Groeve betrekt het gehele gebied van midden Cenomaan tot boven Cenomaan en de laag waarin we gezocht hebben is de A. rhotomagense-zone (midden cenomaan), dus sluit dit Mantelliceras uit. dhr Hintze heeft mij verder verteld dat er in die laag ook Calycoceras gevonden wordt.

Mijn vraag is nu, ondanks ik erachter ben dat dit dus een Calyococeras moet zijn, hoe je Mantelliceras en Calycoceras nu uit elkaar kunt houden???

Foto 2 is een Mantelliceras zoals ik die in CBN gevonden heb. Ik vind het dus lastig de twee van elkaar te onderscheiden. Waar zit het duidelijk verschil in kenmerken??

Iemand??

Alvast bedankt

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 07-05-2008 om 01:49 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Mantelliceras of Calycoceras??

Bericht door Gerrit-Jan » 06 mei 2008, 20:10

Afbeelding

Of is mijn vermeende Mantelliceras misschien een Calycoceras. Ik ken daar de strategrafie van CBN niet goed genoeg voor om dat te kunnen beoordelen, maar ik heb hem gevonden op het strand halverwege Escalles en Wissant. Ik heb daar ook veel Schloenbachia gevonden. Op een brokstuk zitten zelfs afdrukken van beide (zie foto).

Dat doet mij dan toch vermoeden dat het om een Mantelliceras gaat omdat Schloenbachia en Mantelliceras beiden uit het midden cenomaan stammen.

Wie kan mij helpen?

groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 06-05-2008 om 19:10 NL]

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Mantelliceras of Calycoceras?? @ Tarzan met de korte broek

Bericht door Gerrit-Jan » 11 mei 2008, 20:21

Hoi Koos,

ik blijf toch bij mijn eerste determinatie, nl een Mantelliceras. Ik ben net terug van vakantie en heb het boek \'Key localities of the north west European cretaceous\" van Mutterlose e.a binnen van de Ruhr-Universitat Bochum. Daar staat de strategrafie van Rheine in (Waldhugel), die het gebied van het \'lower Cenomanian\' tot het het \'lower Turonian\' bestrijkt. Dus je ammoniet kan toch een Mantelliceras zijn. Er zijn 2 soorten uit het Cenomaan; M. dixoni en M. mantelli.

Ik denk dat het hier om een M. dixoni gaat.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 13-05-2008 om 11:59 NL]

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 13 mei 2008, 13:00

Kan iemand dit bevestigen ???

Groet

Peter F.
Antw: Mantelliceras of Calycoceras?? (Rheine versus CBN)

Bericht door Peter F. » 13 mei 2008, 16:45

Hoi Gerrit Jan,

Net terug uit Engeland en zit even op het forum te kijken wat er allemaal gebeurd is de laatste twee weken, kom ik een foto tegen met een bekende tas en ammoniet erop:). Dit stuk heb ik ook gevonden.

Ik weet zo niet wat Mantelliceras voor kiel heeft, maar misschien zit daar verschil in? Het stuk moet volgens mij gewoon Cenomanien zijn (Rhotomagense kalk).

Leuk stuk van CBN trouwens! Ben daar zelf nog nooit geweest helaas...

Groeten,
Peter

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 13 mei 2008, 17:00

Hoi Peter,

bedankt, ik denk dat het verschil idd in de kiel zit. Ik heb echter nog geen duidelijk vergelijkingsmateriaal gevonden.

Wat CBN betreft, hoop dat je weet dat er een fossiel weekend is waarop je jezelf nog kunt inschrijven!!

heb je in engeland nog naar fossielen gezocht? Waar ben je geweest?

Groet

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Mantelliceras of Calycoceras?? (Rheine versus CBN)

Bericht door Gerrit-Jan » 19 mei 2008, 14:29

Peter F. schreef:
Hoi Gerrit Jan,

Net terug uit Engeland en zit even op het forum te kijken wat er allemaal gebeurd is de laatste twee weken, kom ik een foto tegen met een bekende tas en ammoniet erop:). Dit stuk heb ik ook gevonden.

Ik weet zo niet wat Mantelliceras voor kiel heeft, maar misschien zit daar verschil in? Het stuk moet volgens mij gewoon Cenomanien zijn (Rhotomagense kalk).

Leuk stuk van CBN trouwens! Ben daar zelf nog nooit geweest helaas...

Groeten,
Peter
Oh, wist niet dat die van jou was. Hou het maar op een Mantelliceras.

Groet

Gesloten