Onbekend Krijttandje Sotteville-sur-mer
Onbekend Krijttandje Sotteville-sur-mer
Heey iedereen ,
Dit mooie tandje heb ik afgelopen weekend in Sooteville+sur-mer gevonden aan de Franse kust.
Het tandje komt uit het Krijt maar van de naam heb ik geen idee.
Kunnen jullie me helpen ?
Groetjes,
Gunther
P.s.: Wie een verslag van de reis wilt lezen en andere vondsten wil bekijken , kan bij \"Fossiel Algemeen\" mijn andere topic lezen over deze plaats.
- Supergraver
Antw: Onbekend Krijttandje Sotteville-sur-mer
Zoek eens op: Cretoxyrhina mantelli en eventueel ook Paranomotodon sp.
De eerste komt voor van het Turoon t/m Campaniaan, en deze wordt in ieder geval ook aan de andere kant van het kanaal gevonden.
Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 07-05-2008 om 17:43 NL]
De eerste komt voor van het Turoon t/m Campaniaan, en deze wordt in ieder geval ook aan de andere kant van het kanaal gevonden.
Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 07-05-2008 om 17:43 NL]
Hoi ,
Dankjewel Martijn , het tandje lijkt wel op een Cretoxyrhina mantelli , al heb ik nog niet juist hetzelfde tandje gezien.
Als ik het gebit van die haai bekeek vond ik het ook niet maar niet alle tandjes waren gegeven.
Deze soort wordt inderdaad in Europa gevonden maar of het in Frankrijk wordt gevonden weet ik niet.
Veel vondsten van Krijttandjes aan de Franse kust vind je wel niet.
Hoe dat komt weet ik niet , het lijkt of er aan de overkant ( aan de Engelse kust ) meer tandjes worden gevonden.
Vreemd.
Van de andere soort vind ik niet veel info , helaas.
Groetjes,
Gunther
Dankjewel Martijn , het tandje lijkt wel op een Cretoxyrhina mantelli , al heb ik nog niet juist hetzelfde tandje gezien.
Als ik het gebit van die haai bekeek vond ik het ook niet maar niet alle tandjes waren gegeven.
Deze soort wordt inderdaad in Europa gevonden maar of het in Frankrijk wordt gevonden weet ik niet.
Veel vondsten van Krijttandjes aan de Franse kust vind je wel niet.
Hoe dat komt weet ik niet , het lijkt of er aan de overkant ( aan de Engelse kust ) meer tandjes worden gevonden.
Vreemd.
Van de andere soort vind ik niet veel info , helaas.
Groetjes,
Gunther
C. mantelli
Worden in Frankrijk zeker gevonden.
Mooie tand!
Mooie tand!
Antw: Antw: Onbekend Krijttandje Sotteville-sur-mer
somniosus schreef:
C. mantelli
Mooie tand!
Bedankt voor de determinatie en het compliment Pieter !
Ik ben er ook heel blij mee.
Groetjes,
Gunther
P.S. :
Is deze soort zeldzaam in het Krijt van Frankrijk ?
In Amerika was deze soort volgens een website niet zo zeldzaam daar.
Het onderscheid tussen C. mantelli en Paranomotodon ligt hem in de voedingsgroef (niet aanwezig bij mantelli, goed ontwikkeld bij Paranomotodon).
Die soort is in het Cenomano-Turonian niet zeldzaam, maar zo\'n perfect bewaard compleet exemplaar vind je niet veel.
Die soort is in het Cenomano-Turonian niet zeldzaam, maar zo\'n perfect bewaard compleet exemplaar vind je niet veel.
- Supergraver
Antw: Antw: Onbekend Krijttandje Sotteville-sur-mer
somniosus schreef:
Het onderscheid tussen C. mantelli en Paranomotodon ligt hem in de voedingsgroef (niet aanwezig bij mantelli, goed ontwikkeld bij Paranomotodon).
Klopt ennnn ik quote even mijn \'Krijt-Haaientanden-Bijbel\':
\'The teeth of Paranomotodon are most likely to be confused with Cretoxyrhina mantelli but differ from the latter in having very distinct, high and horizontal mesial and distal blades (lateral teeth) (volgend stukje noemde Pieter dus al) and clear nutrient groove on the lingual root protuberance.
Ik was ook reeds van mening dat het hier om een C. mantelli ging, maar probeerde Gunter z\'n \'eigenstudy\' een beetje te stimuleren

Mooi tandje, mocht je hem ooit eens kwijt willen dan heb je mijn adres nog wel ergens

Groeten uit Norge!
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 08-05-2008 om 19:32 NL]
@ Martijn : Ja leuk dat je me zelf liet zoeken , ik ben hier inderdaad om te leren.
En elke keer als ik iets nieuws vind doe ik dat dan ook.
Dit is een een leuk deel van deze hobby.
Nu ik zelf z\'on tandje gevonden heb is er ook meer interesse voor krijt tandjes.
Het tandje doe ik niet weg maar als je interesse hebt in zeeegels van die streek , mail me dan maar
.
Groetjes,
Gunther
En elke keer als ik iets nieuws vind doe ik dat dan ook.
Dit is een een leuk deel van deze hobby.
Nu ik zelf z\'on tandje gevonden heb is er ook meer interesse voor krijt tandjes.
Het tandje doe ik niet weg maar als je interesse hebt in zeeegels van die streek , mail me dan maar

Groetjes,
Gunther
- Supergraver