Botten Scheveningen
-
Botten Scheveningen

Antw: Botten Scheveningen
Volgens mij zijn het middenvoetsbeentjes of phalanges .Het kleinste is volgens mij van schaap of varken. groeten
-
Ik ben nu zover dat het inderdaad phalanges zijn en waarschijnlijk van een hert (het \'bot\' van Ilse is volgens mij is volgens mij eenzelfde exemplaar). De betreffende deskundige van Naturalis zei dat je van dit soort botten niets kunt zeggen over de ouderdom, en dat ze waarschijnlijk recent zijn. Ik vroeg toen hoe recente hertenbotten dan op het strand terecht komen, maar volgens haar komt er via rivieren heel veel landdierenmateriaal in zee en dan weer op het strand terecht. Ik kan me er weinig bij voorstellen, maar het is blijkbaar niet gek om op het strand allerlei bosdierenresten tegen te komen! Wist ik niet... (maar dat zegt niet zoveel).
Kenners tikken eerst met hun ring tegen het bot...en een kenner HOORT of het bot fossiel is.
Middeleeuwen waren arme perioden en mensen aan zee aten bijna altijd vis.Zij konden zich haast geen vlees veroorloven Zeker geen hert.
De Noorzee levert wel veruit de meeste mammoetbotten en op die bodem die toen een vlakte was leefden ook een enorm aantal andere dieren ondermeer herten.
Ik heb neushoorn materiaal dat net van gisteren is .Bijna niet gefossieliseerd en zeer licht van kleur. De wolharige neushoorn is toch (pak weg) 10.000 jaar verdwenen.Waarom datn geen hert of rund.
Zelfs mensen leefden op die Noordzeebodem.
Ik heb er een stenen bijl (stuk)en bewerkt bot van.
Hierbij voeg ik dezelfde tekening als daarnet (beetje verder uitgesneden) Het komt uit het boekje
\"Gids voor fossiele zoogdieren\"
vanDrs G.F.Willemsen.\"
uitgegeven bijThieme -Zutphen\"
Je ziet goed dat het de éérste en tweede phalange is
Van welk dier?????
Aan bepaalde vlakjes zie je dat het rund of hert is
Zo te zien zou het weer rendier of edelhert kunnen zijn.Als het GEEN fossiel is kan het rund zijn ,de middeleeuwse runderen waren erg klein.
Middeleeuwen waren arme perioden en mensen aan zee aten bijna altijd vis.Zij konden zich haast geen vlees veroorloven Zeker geen hert.
De Noorzee levert wel veruit de meeste mammoetbotten en op die bodem die toen een vlakte was leefden ook een enorm aantal andere dieren ondermeer herten.
Ik heb neushoorn materiaal dat net van gisteren is .Bijna niet gefossieliseerd en zeer licht van kleur. De wolharige neushoorn is toch (pak weg) 10.000 jaar verdwenen.Waarom datn geen hert of rund.
Zelfs mensen leefden op die Noordzeebodem.
Ik heb er een stenen bijl (stuk)en bewerkt bot van.
Hierbij voeg ik dezelfde tekening als daarnet (beetje verder uitgesneden) Het komt uit het boekje
\"Gids voor fossiele zoogdieren\"
vanDrs G.F.Willemsen.\"
uitgegeven bijThieme -Zutphen\"
Je ziet goed dat het de éérste en tweede phalange is
Van welk dier?????
Aan bepaalde vlakjes zie je dat het rund of hert is
Zo te zien zou het weer rendier of edelhert kunnen zijn.Als het GEEN fossiel is kan het rund zijn ,de middeleeuwse runderen waren erg klein.
Theo
Antw: Antw: Botten Scheveningen
Als je een aansteker ergens aan een randje van het bot houd en het ruikt naar iemand zijn haar die in brand staat dan is het niet fossiel.fa991405@skynet.be schreef:
Kenners tikken eerst met hun ring tegen het bot...en een kenner HOORT of het bot fossiel is.

Het tikken met de ring geeft slechts aan of het versteend is niet of het fossiel is!
Versteend is wel altijd fossiel.
Veel botten uit de Noordzee zijn niet versteend maar wel degelijk fossiel.
Ook wat betreft het \"verbranden\" is niet waterdicht. Ik heb ooit iemand een stuk Mammoet slagtand uit de Noordzee zien zagen en dat stonk verschrikkelijk naar \"verbrande haren\" is eigenlijk gewoon verbrand eiwit.
Om iets te bepalen als fossiel blijft lastig. Een combinatie van diersoort, verkleuring, mate van verstening, vindplaats en vondstomstandigheden (bv. grindafgraving of in buurt v.e. oude boerderij) geven meestal enige mate van zekerheid, verder is het koffiedik kijken. Dit is dan uiteraard alleen van toepassing op Pleistoceen / Holoceen materiaal.
Groeten.........
Versteend is wel altijd fossiel.
Veel botten uit de Noordzee zijn niet versteend maar wel degelijk fossiel.
Ook wat betreft het \"verbranden\" is niet waterdicht. Ik heb ooit iemand een stuk Mammoet slagtand uit de Noordzee zien zagen en dat stonk verschrikkelijk naar \"verbrande haren\" is eigenlijk gewoon verbrand eiwit.
Om iets te bepalen als fossiel blijft lastig. Een combinatie van diersoort, verkleuring, mate van verstening, vindplaats en vondstomstandigheden (bv. grindafgraving of in buurt v.e. oude boerderij) geven meestal enige mate van zekerheid, verder is het koffiedik kijken. Dit is dan uiteraard alleen van toepassing op Pleistoceen / Holoceen materiaal.
Groeten.........
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!