Tsjechi

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Tsjechië, cambrium, vindplaats 2 thorax/pygidium

Bericht door Fossielenzoeker » 18 mei 2008, 10:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste mensen
Zoals ik in mijn vorige topic http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 511&page=0 reeds aangaf hierbij enkele foto\'s van midden cambrische vondsten die we in Tsjechië gedaan hebben.

De foto\'s van deze 2e vindplaats heb ik verdeelt over twee topics; één met cephalons en één met thorax/pygidium en een enkel bijna compleet exemplaar.
Volgens mij is het merendeel wat we hier zien weer Pardoxides (oa. 5 en 10)en hopenlijk ook Hydrocephalus.

Wat leuk is om te zien is dat op foto 1 het cephalon reeds gedeeltelijk is losgekomen van het thorax. Ik heb me te pletter gezocht naar het ontbrekende thoraxdeel maar kon het niet vinden, baaalen!
Foto 2 en 2a horen bij elkaar maar is voor mij niet te determineren. Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Het was hard werken om hier de fossielen bloot te leggen. Soms moest je een exemplaar kapot maken om een ander te kunnen bergen. Het materiaal was gevoelig voor breuk en de tubes met secondenlijm kwamen dan ook goed van pas. Vandaar dat ik een aantal foto\'s van het zoeken heb toegevoegd.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 18-05-2008 om 09:09 NL]

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 04-06-2008 om 20:17 NL]

Robert Mensink

Tarzan met de korte broek
Antw: Tsjechië, cambrium, vindplaats 2 thorax/pygidium

Bericht door Tarzan met de korte broek » 18 mei 2008, 11:28

Nog nagegenietend van de mooie vakantie en onze prachtige vondsten, ben ik blij dat je zoveel voorwerk voor ons doet.
e determinatie en in kaart brengen wordt mij zo erg begemakkelijkt (niet mijn sterkste punt). Ik ben ook erg benieuwd naar de recaties van de mede fossiel.netters en wil dan ook oproepen vooral te reageren!

Groet, Koos

Vandaag is morgen alweer gisteren, geniet dus!

Phacops
Contacteer:

Bericht door Phacops » 18 mei 2008, 11:45

Geweldige vondsten!!

http://rafaeldavid.deviantart.com

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 18 mei 2008, 13:44

Goed werk mannen, mooi materiaal! Jullie hebben de putten op Vrystkow gevonden.
Alle getoonde stukken zijn Paradoxides gracilis. Het makkelijk te herkennen; in de thorax is breedte van een pleura-helft even breed als de \'graat\' (ring-as, axial ring). Bij de waterhoofden is die verhouding 1 (graat) op 1,5 (pleura). Een ander verschil is dat Hydrocephalus 18 thoraxsegmenten heeft en Paradoxides 20. Bij deze ook een plaatje van Hydrocephalus minor

Verder moeten jullie erg goed de stenen nakijken op agnostiden. Je herkent deze kleine trilobieten-orde aan hun achtvorm. Mijn vriendin noemt ze altijd \'achtjes\' (en harpetiden \'scooters\' 8) )
In de stenen kun je onder andere de soorten Peronopsis en Phalagnostus tegenkomen.
(Google maar ff op afbeeldingen)
Met name Peronopsis integra vind vaak je bij P.gracilis. Soms zijn maar 3 a 4 mm. Goed kijken dus.

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 18 mei 2008, 13:54

Afbeelding

...en de beloofde foto...
(Hydrocephalus minor, Jince)

Trilobiti Ceská Republika

nestor

Bericht door nestor » 18 mei 2008, 14:13

Afbeelding

Zoals ik op de andere topics al schreef: ik ben geen jaloers type, maar mijn vrouw zegt dat ik nu toch al aardig groen begin te zien.
Ten bewijze van wat Tomas schrijft: Bij deze -overigens al eerder op het forum getoonde hydrocephalus - zie je bij het pijltje een Agnostide: Phalagnostus prantli.

vr.gr.
Jan

De senioribus nil nisi bene

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 18 mei 2008, 14:19

Hoi,

mooie vondsten robert en koos (dat is het enige wat ik erop kan zeggen want verder heb ik geen verstand van trilobieten ;) )

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Fossielenzoeker
Contacteer:
Antw: Antw: Tsjechië, cambrium, vindplaats 2 thorax/pygidium

Bericht door Fossielenzoeker » 18 mei 2008, 14:37

ceraurus schreef:
Alle getoonde stukken zijn Paradoxides gracilis. Het makkelijk te herkennen; in de thorax is breedte van een pleura-helft even breed als de \'graat\' (ring-as, axial ring). Bij de waterhoofden is die verhouding 1 (graat) op 1,5 (pleura). Een ander verschil is dat Hydrocephalus 18 thoraxsegmenten heeft en Paradoxides 20.
Verder moeten jullie erg goed de stenen nakijken op agnostiden. In de stenen kun je onder andere de soorten Peronopsis en Phalagnostus tegenkomen.
Met name Peronopsis integra vind vaak je bij P.gracilis. Soms zijn maar 3 a 4 mm. Goed kijken dus.
Dag Tomas
Bedankt voor je snelle reactie en duidelijke determinatie uitleg. Ik weet nu waar ik op moet letten.
Ik zal zeker mijn materiaal goed nakijken op aanwezigheid van \'kleintjes\'. Ik was me hier niet van bewust tijdens het zoeken. Bedankt voor de tip.
Wat bedoel je overigens met \'waterhoofden\'? Is dit een andere benaming voor Hydroceph..... Ah, ha, nu ik het type valt het kwartje.
Ben trouwens wel enigzins teleurgesteld geen waterhoofden te hebben gevonden! Hopenlijk zit er nog een Waterhoofd tussen de koppen in het andere topic. Ik had ze graag in mijn verzameling opgenomen.

Hoe loopt trouwens de nomenclatuur van de Paradoxides?
Is dit als volgt:
Phyllum: Arthropoda
Subphyllum? of superklasse?: Trilobitamorpha
Klasse: Trilobita
Orde: ?
Familie: ?

Robert Mensink

Fossielenzoeker
Contacteer:
Antw: Antw: Tsjechië, cambrium, vindplaats 2 thorax/pygidium

Bericht door Fossielenzoeker » 18 mei 2008, 14:38

nestor schreef:
Bij deze -overigens al eerder op het forum getoonde hydrocephalus - zie je bij het pijltje een Agnostide: Phalagnostus prantli.
Dag Jan
Bedankt voor je aanvulling met foto !
Robert

Robert Mensink

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 19 mei 2008, 18:44

Wat een overvloed daar in Tsjechië !
Kun je daar zomaar terecht of moet je ervoor betalen zoals dat soms in de VS het geval is ?
Zeer fraaie stukken !

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Gesloten