kleikogel van de Vossberg
kleikogel van de Vossberg
Heeft iemand enig idee, waar dit op lijkt?
Het is de afdruk op/in een kleikogel die ik op de Vossberg bij Osnabruck vond. Lengte ca 5 cm. Het complementaire gedeelte van de steen heb ik niet gevonden. Wellicht door een eerdere bezoeker meegenomen.
[Bewerkt door maXam op 19-05-2008 om 00:00 NL]
[Bewerkt door maXam op 20-05-2008 om 15:00 NL]
maxam
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Antw: kleikogel van de Vossberg
Lijkt me op de afdruk van een phragmocoon, een serie luchtkamers van een belemniet. Gezien de grootte denk ik aan een Megateuthis uit het Dogger. Ergens ten noorden van Osnabrück, heb ik ze ook wel eens gevonden; gepyritiseerd en al. Jammer dat het andere gedeelte weg was.
[Bewerkt door Spongebob op 22-05-2008 om 21:17 NL]
Time fades away (Neil Young)
- Spongebob
Google Earth er nog even op losgelaten. We bedoelen waarschijnlijk dezelfde vindplaats; bestaande uit meerdere groeven. Ik ben er al heel lang niet meer geweest. Noemde de vindplaats altijd anders, maar ik kwam vanuit het noorden.
Heb je ook van die mooie gepyritiseerde ammonietjes gevonden?
Heb je ook van die mooie gepyritiseerde ammonietjes gevonden?
Inderdaad die plek. Er zitten ook nog sporen pyriet op, maar niet veel. Heb verder geen fossielen gevonden, maar had ook niet veel tijd. Zal volgende keer beter opletten.
Bedankt voor het antwoord trouwens, met wat googelen zo her en der bevestiging en uitweiding gevonden.
greetz: makz
Bedankt voor het antwoord trouwens, met wat googelen zo her en der bevestiging en uitweiding gevonden.
greetz: makz
maxam
In het Sesam Natuur-gidsje Fossielen (Walker/Ward) staat op blz 162 een plaatje van zo\'n gepyritiseerd phragmocoon.
Helaas heb ik nog geen opengewerkte tekening kunnen vinden van een belemniet, zodat ik me een voorstelling kan maken van de plaats van het phragmocoon in het beest.
Weet iemand er een te vinden?
PS In de Fossielenencyclopedie (Ivanov/etc) vind ik op blz 151 afbeeldingen van beestje die volgens mijn ongeoefende oog ook in aanmerking zouden komen, zgn Actinoceratoida. In het bijzonder de Cameroceras lijkt net zulke ringen te hebben als de afdruk.
Helaas heb ik nog geen opengewerkte tekening kunnen vinden van een belemniet, zodat ik me een voorstelling kan maken van de plaats van het phragmocoon in het beest.
Weet iemand er een te vinden?
PS In de Fossielenencyclopedie (Ivanov/etc) vind ik op blz 151 afbeeldingen van beestje die volgens mijn ongeoefende oog ook in aanmerking zouden komen, zgn Actinoceratoida. In het bijzonder de Cameroceras lijkt net zulke ringen te hebben als de afdruk.
maxam
Ik lees deze discussie met groeiende verbazing. Er is kort geleden een vrij heftige discussie gevoerd over kwetsbare vindplaatsen. Ik vind dat deze vindplaats hier zeer zeker onder valt.
Ik ben hier enige tijd geleden geweest om te informeren naar de mogelijkheid om hier met de Nederlandse Geologische Vereniging een kleine excursie naar toe te organiseren. We werden niet al te hartelijk ontvangen en er werd zelf gedreigd met de politie als we niet direct weg zouden gaan, ze hadden namelijk erg slechte ervaringen met fossielenzoekers.
Ik denk niet dat het uitgebreid omschrijven van de ligging van deze vindplaats de houding van de eigenaren van de groeve er aardiger op zal maken.
Ik zeg dit niet om te zeuren of om met het vingertje te wijzen. Ik vind alleen de manier waarop de vindplaats is omschreven (met ligging, naam en toenaam) niet erg handig.
Groeten Marjolein
Ik ben hier enige tijd geleden geweest om te informeren naar de mogelijkheid om hier met de Nederlandse Geologische Vereniging een kleine excursie naar toe te organiseren. We werden niet al te hartelijk ontvangen en er werd zelf gedreigd met de politie als we niet direct weg zouden gaan, ze hadden namelijk erg slechte ervaringen met fossielenzoekers.
Ik denk niet dat het uitgebreid omschrijven van de ligging van deze vindplaats de houding van de eigenaren van de groeve er aardiger op zal maken.
Ik zeg dit niet om te zeuren of om met het vingertje te wijzen. Ik vind alleen de manier waarop de vindplaats is omschreven (met ligging, naam en toenaam) niet erg handig.
Groeten Marjolein
- Spongebob
Ben erg lang niet meer in deze groeve(-n) wezen zoeken, maar destijds nooit problemen gehad. Het waren ook tamelijk slordige groeven, waar nauwelijks gewerkt werd. Je kon gewoon de bodem afstruinen naar kleinere vondsten of de \"kleikogels\" doorslaan. Daarin vond je nogal eens chalcopyriet en ik denk dat er meer mineralenverzamelaars op af kwamen dan fossielenverzamelaars. Deze klei-ijzerconcreties waren door de steenfabriek niet te gebruiken en werden terzijde gegooid. We zijn er vanuit Emmen met excursie zelfs per bus geweest en toestemming was destijds geen probleem.
Ben er een keer een heel peloton Amerikaanse soldaten tegengekomen die met hun Hummers door de groeve reden en in het ernaast liggende bos hun tenten hadden opgeslagen; ter voorbereiding op de Golf-oorlog. Ik heb deze vindplaats eerlijk gezegd nooit als kwetsbaar beschouwd.
De groeven aldaar zijn/waren overigens alom bekend, zeker in de omgeving van Osnabrück.
Neemt niet weg dat het erg jammer is als eigenaren slechte ervaringen hebben met de onzen (of waren het vandalen?).
[Bewerkt door Spongebob op 22-05-2008 om 21:19 NL]
Ben er een keer een heel peloton Amerikaanse soldaten tegengekomen die met hun Hummers door de groeve reden en in het ernaast liggende bos hun tenten hadden opgeslagen; ter voorbereiding op de Golf-oorlog. Ik heb deze vindplaats eerlijk gezegd nooit als kwetsbaar beschouwd.
De groeven aldaar zijn/waren overigens alom bekend, zeker in de omgeving van Osnabrück.
Neemt niet weg dat het erg jammer is als eigenaren slechte ervaringen hebben met de onzen (of waren het vandalen?).
[Bewerkt door Spongebob op 22-05-2008 om 21:19 NL]
Ik weet dat het in het verleden makkelijker was om de groeve in te komen. Daarom wilden wij ook proberen er toestemming te vragen voor een excursie. Ik heb het nu over een jaar of twee geleden. Ik werd letterlijk van het terrein gejaagd, en niet al te vriendelijk. Punt voor mij is dat er deze keer erg makkelijk een hele precieze locatie genoemd wordt voor een relatief kleine groeve. Maar verder...No hard feelings 

- Spongebob
Okee, ik e.e.a. aangepast.
Heb je destijds niet gevraagd waarom je niet mocht zoeken? Of was je al aan het zoeken voordat je gevraagd had? De fabriek ligt enkele kilometers verderop.
Heb je destijds niet gevraagd waarom je niet mocht zoeken? Of was je al aan het zoeken voordat je gevraagd had? De fabriek ligt enkele kilometers verderop.