Mosasaurus kaak?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Paralititan
Mosasaurus kaak?

Bericht door Paralititan » 20 mei 2008, 18:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hier een kaak met tanden. Ik heb hem in Duitsland gekocht. Ze wisten niet wat het voor kaak was, maar ik kon hem niet laten liggen. De kaak is wel echt volgens mij, want de tanden en de kaak zitten echt in de steen. en aan de zij/achterkant is ook nog een skuk kaak die je helemaal kunt zien doorlopen in de laatste foto. Is het misschien een Mosasaurus kaak?
Alvast bedankt en groeten van René

[Bewerkt door Paralititan op 20-05-2008 om 17:37 NL]

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Antw: Mosasaurus kaak?

Bericht door masteroffossiles » 20 mei 2008, 19:16

hey,
ik had eerst ook een mosasarus kaak maar deze ziet er mooier uit.
toch twijfel ik.
maar als je hem in het waterlegd, en al hij dan nog niet uit elkaar valt, en er komt geen lucht uit, en er zitten geen holle ruimten om en achter de tandjes, zou het mss zo kunnen zijn dat hij echt is.
tzijn wel mosasaurus tanden.
gr
sander

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times

Bericht door masteroffossiles » 20 mei 2008, 19:18

oh ik zie nu pas dat er 1 tand afwijkt van de rest, die is puntiger, als je hem verder uit prepareerd en hij is nog steeds puntig, dan is deze waarschijnlijk nep.
maar je kan ook de proefjes van hierboven doen, dan weet je het ook.
gr
sander

Supergraver

Bericht door Supergraver » 20 mei 2008, 19:26

Hoi Renee,

Ja ik ben ook een beetje sceptisch. Ik ben niet erg op de hoogte van hoe de verschillende tandposities er in de mosakaak uit zien, maar van deze 4 tanden zie ik al 3 verschillende vormen.
Ik heb onlangs ook een heel mooi Marokaans stuk met oa iets van 15 haaienwervels \'geruild\', eigenlijk zou het beter zijn om te spreken van GEKREGEN (degene van wie ik dit suk kreeg, kan het af en toe gewoon niet helpen om zo vrijgeefs te zijn).
Hoe dan ook het blijven leuke stukken, maar er word veel geknutseld in Marokko.

Misschien kan Louis (Plikona) er iets zinnigs over zeggen.

Gr

Martijn

Fossiel hunter sean
Contacteer:

Bericht door Fossiel hunter sean » 20 mei 2008, 19:31

hallo

ik zie zoiezo al dat de tanden erop gemetseld zijn, als je goed kijkt komt het materiaal onder de tanden niet overeen met de rest,

gr sean

Paralititan

Bericht door Paralititan » 20 mei 2008, 20:35

Bedankt voor de reacties allemaal.
Nu je het zo zegt Sean, de tanden kunnen er inderdaad wel eens aan vast gemaakt zijn, maar volgens mij zijn ze wel echt. Maar dan is het fossiel dus niet zo gevonden. Maar het stuk van de kaak zoals te zien is of de laatste foto is denk ik wel echt, want die loopt midden door het blok, en is ook te zien vanaf de zijkant. En vanaf de bovenkant de het blok steen.
Dus het is wel jammer dat het niet origineel is, maar volgens mij zijn de afzonderlijke delen wel echt.
Groeten René

mike

Bericht door mike » 20 mei 2008, 20:57

Paralititan schreef:
Ik heb hier een kaak met tanden. Ik heb hem in Duitsland gekocht. Ze wisten niet wat het voor kaak was, maar ik kon hem niet laten liggen. De kaak is wel echt volgens mij, want de tanden en de kaak zitten echt in de steen. en aan de zij/achterkant is ook nog een skuk kaak die je helemaal kunt zien doorlopen in de laatste foto. Is het misschien een Mosasaurus kaak?

ai, ai ... mosa-kaak .... = fake ...
tandkronen zijn echt; wellicht van drie totaal verschillende soorten ... zoals Sean al aangeeft \'gemetseld\' op wat kaak moet voorstellen ... serieuze twijfels hierover ... bot wel ja, kaak ?? die losse tand met wortel daarentegen lijkt me echt; probeer hiervan eens de overgang tss kroon en wortel duidelijk te fotograferen ... hopelijk heb je er niet te veel voor betaald ...
@ Gerrit Jan : let op : wie kaatst moet de bal verwachten hé .... !
:D

grtn,mike

mike
Antw: Antw: Mosasaurus kaak?

Bericht door mike » 20 mei 2008, 21:03

mike schreef:
Paralititan schreef:

ai, ai ... mosa-kaak .... = fake ...
tandkronen zijn echt; wellicht van drie totaal verschillende soorten ... zoals Sean al aangeeft \'gemetseld\' op wat kaak moet voorstellen ... serieuze twijfels hierover ... bot wel ja, kaak ?? die losse tand met wortel daarentegen lijkt me echt; probeer hiervan eens de overgang tss kroon en wortel duidelijk te fotograferen ... hopelijk heb je er niet te veel voor betaald ...
@ Gerrit Jan : let op : wie kaatst moet de bal verwachten hé .... !
:D
aanvullend : ik zou dit nooit kopen !!
eu, nog wat : heeft dit met de kwaliteit van foto 1 te maken of zie ik een deuidelijke kleuraftekening in de matrix links onder de losse tand ... ?? dit zou aangeven dat er serieus me gefoeffeld is ...

grtn,mike

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 20 mei 2008, 21:09

Beste Paralititan,

Dit is inderdaad een \'compositie\', of te wel een staaltje van Marokkaanse huisvlijt. Men heeft Mosatandkronen op een bot gemonteerd. Het is zelfs twijfelachtig (alhoewel dit altijd wel mogelijk is als het bot nader onderzocht kan worden), of het bot ooit tot een mosa heeft behoord. De tand met wortel lijkt inderdaad een originele wortel en de tand erop blijkt wonderwel te passen. Hij is (voor zover uit een onduidelijke foto is op te maken) wel teruggelijmd maar zo te zien wel bijelkaar horend.
De drie tanden in de kaak zijn Prognathodon evenals de tand met wortel. Naar de \'spitsere\' in de kaak loopt nog onderzoek.

@:D ,
ik heb geen moeilijke woordjes gebruikt en dat was inderdaad moeilijk. :D

mike
Antw: Antw: Mosasaurus kaak?

Bericht door mike » 20 mei 2008, 21:15

Plikona schreef:
Beste Paralititan,

Dit is inderdaad een \'compositie\', of te wel een staaltje van Marokkaanse huisvlijt. Men heeft Mosatandkronen op een bot gemonteerd. Het is zelfs twijfelachtig (alhoewel dit altijd wel mogelijk is als het bot nader onderzocht kan worden), of het bot ooit tot een mosa heeft behoord. De tand met wortel lijkt inderdaad een originele wortel en de tand erop blijkt wonderwel te passen. Hij is (voor zover uit een onduidelijke foto is op te maken) wel teruggelijmd maar zo te zien wel bijelkaar horend.
De drie tanden in de kaak zijn Prognathodon evenals de tand met wortel. Naar de \'spitsere\' in de kaak loopt nog onderzoek.

@:D ,
ik heb geen moeilijke woordjes gebruikt en dat was inderdaad moeilijk. :D
... maar waar is :D (= G J) plots ... ???

grtn,mike

Gesloten