Tsjechi
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Tsjechië,vindplaats 3, Devoon

Beste mensen
Zoals eerder vermeld http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=6511 bij deze mijn materiaal uit het Tsjechische Devoon. Dit komt uit de groeve Plesivec in de buurt van Koneprusy.
Hier is een rijke en gevarieeerde fauna te vinden die in vroeger tijden leefde in en bij een gigantisch koraalrif. We hebben spierwitte trilobieten gezien van die lokatie maar helaas niet zelf gevonden.
Ik heb nog niet overal foto\'s van gemaakt.
Bij de determinatie heb ik jullie hulp nodig. Met name van de trilo op foto 3 ben ik erg benieuwd wat het is. Getoont exemplaar is toch wel een 9 cm breed en heeft een bolle kop.
foto 1: Groeve Plesivec
foto 2: een onderdeel van de rood/paars/oranje, meest crinoiden bevattende Vinarice kalksteen met verweerde delen van zeeleliestengels
foto 3: Paralejurus campanifer?
foto 4: Een kleine thorax. Nog geen centimeter
foto 5: Platyceras? of Praenatica gregoria?
foto 6: Ptenoceras alatum?
foto 7: Orthonychia rustica?
foto 8: ?
foto 9: leek mij misschien een deel te zijn van een orthoceras iod. Het fossiel zat erg vast in het omliggende gesteente en was niet heel uit de matrix te krijgen.
foto 10: enkele armpotigen. we hebben hele mooie exemplaren gevonden.
foto 11: brachiopode
foto 12: een of andere concretie? in de steen. Ik heb hem eruit gehaald maar kan er niks van maken.
Ik zie uit naar jullie reactie.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 25-05-2008 om 21:05 NL]
Robert Mensink
Antw: Tsjechië,vindplaats 3, Devoon
Dat zijn weer mooie vondsten Robert, voor mij als trilofiel vooral nr.3. We zullen voor de determinatie daarvan wel op Tomas moeten wachten. Een cephalon met een breedte van 9 cm. lijkt mij wel wat veel voor een Paralejurus, maar wie ben ik als het over Tsjechische trilo\'s gaat. 
vr.gr.
Jan

vr.gr.
Jan
De senioribus nil nisi bene
- Fossielenzoeker
- Contacteer:

Afgaand op jullie reactie op onze ontmoeting http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 6511#60446 in deze ontsluiting met Reinaerd hier nog even twee plaatjes. Het ree kwamen we onderweg tegen. Naast de fossielenn houd ik hier ook altijd oog voor. Leuk toch?
Robert Mensink
Hoi Robert (en Koos),
foto 3 is onmiskenbaar een Paralejurus cranidium. Het pygidium op foto 4 lijkt veel op een phacopide trilobiet. Prep hem wat verder open en maak nog eens een plaatje.
Foto 8 is geen trilobiet, het een brachiopode o.i.d.
<:{{{{{>
foto 3 is onmiskenbaar een Paralejurus cranidium. Het pygidium op foto 4 lijkt veel op een phacopide trilobiet. Prep hem wat verder open en maak nog eens een plaatje.
Trilobiti Ceská Republika
- Fossielenzoeker
- Contacteer:
Antw: Antw: Tsjechië,vindplaats 3, Devoon
Oeps, slip of the penceraurus schreef:

Robert Mensink
- Fossielenzoeker
- Contacteer:
Antw: Antw: Tsjechië,vindplaats 3, Devoon
ceraurus schreef:
Hoi Robert (en Koos),
foto 3 is onmiskenbaar een Paralejurus cranidium. /quote]
Hey, dat is leuk. Het valt denk ik niet te zeggen welk soort het betreft. Mag ik uitgaan van de campanifer omdat deze in de Plesivec-groeve veelvuldiger voorkomt?
Robert Mensink
Mooie aanwinst Robert. Geen idee dat de Tsjechische Paralejurus zo groot kon worden. De Marokkaanse species zijn over het algemeen veel kleiner. Zien we hem nog terug als hij geprepareerd is.
vr.groet
Jan
vr.groet
Jan
De senioribus nil nisi bene
Je valt in herhaling Robert (LOL!!!) blijft je antieke plaat hangen?
Ik kan je nu geen uitsluitsel geven over de soort Paralejurus. Er zijn meer soorten in Tsjechië waaronder P.brongniarti en P.campanifer. De laatste lijkt me waarschijnlijk want voor zover mijn kennis (nu) gaat is dat de soort uit het onder-Devoon aldaar. Just in case; Paralejurus sp. zo heb ik ze ook genaamd in mijn verzameling.
Ik kan je nu geen uitsluitsel geven over de soort Paralejurus. Er zijn meer soorten in Tsjechië waaronder P.brongniarti en P.campanifer. De laatste lijkt me waarschijnlijk want voor zover mijn kennis (nu) gaat is dat de soort uit het onder-Devoon aldaar. Just in case; Paralejurus sp. zo heb ik ze ook genaamd in mijn verzameling.
Leuke foto\'s Robert van een mij totaal onbekende groeve.
Mooie vondsten vooral dat Paralejurus cranidium.
Alleen zoals Jan al schrijft lijkt mij 9 cm wel een beetje overdreven of heb ik het nou mis ???
Misschien kan Tomas daar nog iets van zeggen die is daar veel ge-haai-der
in.
Mooie vondsten vooral dat Paralejurus cranidium.
Alleen zoals Jan al schrijft lijkt mij 9 cm wel een beetje overdreven of heb ik het nou mis ???
Misschien kan Tomas daar nog iets van zeggen die is daar veel ge-haai-der

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
hi-ha-haai-allemaal,
leuke vraag Alfer; we gaan ff rekenen. Check Barrande SS (1852) plaat 48 fig. 39. Hier staat een Paralejurus met een totale lengte van 95 mm, het cranidium is 27 mm.
Ik heb in mijn verzameling een cranidium van Paralejurus uit Koneprusy met een lengte van 40 mm. Verhoudingsgewijs is dit factor 1,48 groter dan de afbeelding van Barrande.
Dat betekent dat het dier een lengte gehad moet hebben van...tapper-de-tap (Vincko-stijl)...
95 maal 1,48 maakt 140 mm !
Da\'s best wel groot; groter dan de gemiddelde marokkaanse Paralejurus.
leuke vraag Alfer; we gaan ff rekenen. Check Barrande SS (1852) plaat 48 fig. 39. Hier staat een Paralejurus met een totale lengte van 95 mm, het cranidium is 27 mm.
Ik heb in mijn verzameling een cranidium van Paralejurus uit Koneprusy met een lengte van 40 mm. Verhoudingsgewijs is dit factor 1,48 groter dan de afbeelding van Barrande.
Dat betekent dat het dier een lengte gehad moet hebben van...tapper-de-tap (Vincko-stijl)...
95 maal 1,48 maakt 140 mm !
Da\'s best wel groot; groter dan de gemiddelde marokkaanse Paralejurus.