recente haaientanden

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Vincko
Been thanked: 1 time
Antw: recente haaientanden

Bericht door Vincko » 03 jun 2008, 10:54

Dat is grappig want dit vroeg ik me onlangs ook af toen ik op een strand in zeeland liep.
Iemand?

Verba volant, fossilis manent

nijntje

Bericht door nijntje » 03 jun 2008, 13:14

goedendag

ik denk dat dat vooral komt omdat hier geen hele grote haaien zwemmen
de hondshaaien die hier zwemmen hebben echt super kleine tandjes dus die zijn er misschien zelfs wel ,maar die kan je niet zomaar vinden.
als er dan een keer een grote haai rondzwemt is dat zo ver uit de kust dat de tanden daar waarschijnlijk gewoon niet komen.

war je recente tanden kunt vinden weet ik ook niet

het schattige nijntje vind de mooiste
schatten

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 03 jun 2008, 13:22

Probleem is dat veel van \"onze\" haaien klein zijn, dus ook kleine tanden hebben. Bovendien hebben die tandjes een lage dichtheid, ik zou ze eerder in fijner materiaal verwachten? Vrienden van me gaan al eens duiken in de tropen, en daar worden heel af en toe Carcharhinus tanden van een cm of zo gevonden tussen het koraal...

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 03 jun 2008, 13:36

Haaien hebben inderdaad bijzonder veel tanden en bovendien wisselen ze met regelmaat. Sommige soorten kunnen tienduizenden tanden produceren en verliezen in een haaienleven.

Er zijn plaatsen waar je die inderdaad op de zeebodem kunt vinden. Ik weet van locaties op de Bahama\'s (carcharinidae zoals stier- en tijgerhaai) en Zuid Africa (Carcharias taurus) waar duikers die ik ken tanden hebben zien liggen op de bodem. Het betreft dan:
- locaties waar een populatie haaien zeer regelmatig vertoefd (C. taurus heeft op betreffende locatie in Z-afrika bv een vaste \'hangplek\')
- locaties waar relatief weinig sedimentatie plaats vindt
- grote haaiensoorten met grote(re) tanden

In diverse aquaria kun je tanden ook op de bodem zien liggen.

Recente tanden vinden op het Noordzee strand zou kunnen, maar bedenk dat:
- de soorten in de Noordzee in het algemeen klein zijn. Lamna nasus is (qua tanden) de grootste en deze tanden zullen schat ik zo\'n maximaal 2 cm worden (precieze max afmeting heb ik nu even niet bij de hand). Verder kwam doornhaai (Squalus acanthias) er relatief veel voor (kleine tandjes). Helaas geldt voor veel soorten in de Noordzee dat ze het in het beste geval heel moeilijk hebben en in het slechtse geval op het punt staan locaal uit te sterven ***. http://www.sharkalliance.org/content.asp?did=937
- veel soorten in de Noordzee veelal niet locatie gebonden zijn / een sterke migratiegraad kennen. Uitvallende tandjes zullen zich dus over een zeer groot oppervlak verspreiden.
- de locatiegebonden soorten die me nu te binnen schieten zoals hondshaai, bepaalde roggen, engelhaai, etc. hebben het allen moeilijk. Laatsgenoemde is in de Noordzee inmiddels uitgestorven ! ***
- in de Noordzee een hoge sedimentatie plaats vindt. Tandjes worden dus snel bedekt door bodem.

De massa\'s fossiele tanden die je op sommige locaties aantreft zijn eigenlijk altijd het gevolg van concentratie. Dat kan komen door een combinatie van tijd (miljoenen jaren) en non-depostie (van sediment)of concentratie achteraf waarbij zwaardere delen worden geconcentreerd.

*** HELP ***
Overigens hebben de bedreigde haaiensoorten jullie hulp hard nodig, dus maak je klaar om tzt door mij of iemand anders te worden lastig gevallen en je handtekening te zetten voor een petitie die in het najaar richting Europees Parelement gaat. Bij voorbaat dank!

http://www.europeansharkweek.org/

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Paralititan

Bericht door Paralititan » 03 jun 2008, 16:44

Ik denk dat je geen recente haaientanden vind, omdat ze niet aanspoelen. Voor zover ik weet zitten de fossiele tanden die je vind in Cadzand in/onder het zand, en komen ze niet uit de zee. Doordat het zeewater het strand omwoelt komen de tanden boven, en kun je ze gewoon oprapen. Dus wat ik denk is dat de haaientanden gewoon naar de bodem van de zee zakken. (ik weet het niet zeker, in kan ook helemaal fout zitten)

Groeten René

pearl
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: recente haaientanden

Bericht door pearl » 04 jun 2008, 11:56

isis schreef:
In diverse aquaria kun je tanden ook op de bodem zien liggen.
Bijvoorbeeld het aquarium in de dierentuin in Emmen.

Verder heb ik in het Caribisch gebied regelmatig gedoken en gesnorkeld op plekken waar haaien zaten en ook nooit haaientanden zien liggen. (en ik speur met het snorkelen ook altijd de bodem af voor schelpjes ed.)
Wel in een bek zien zitten van een levende haai en dat was een moment tekenfilm waardig:D
gr
pearl

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

Paralititan
Antw: Antw: Antw: recente haaientanden

Bericht door Paralititan » 04 jun 2008, 16:52

olifant schreef:
Paralititan schreef:
Ik denk dat je geen recente haaientanden vind, omdat ze niet aanspoelen. Voor zover ik weet zitten de fossiele tanden die je vind in Cadzand in/onder het zand, en komen ze niet uit de zee. Doordat het zeewater het strand omwoelt komen de tanden boven, en kun je ze gewoon oprapen. Dus wat ik denk is dat de haaientanden gewoon naar de bodem van de zee zakken. (ik weet het niet zeker, in kan ook helemaal fout zitten)

Groeten René

als dat zo is, waarom spoelen er dan wel recente schelpen aan op het strand?
Ik denk dat het komt omdat haaientanden een grotere dichtheid hebben dan schelpen en daarom sneller zinken, nog voordat ze bij het strand zijn. En schelpen hebben een groter oppervlak, waardoor de druk verdeeld wordt en hij dus blijft \"zweven\" in het water. Het is ook maar een theorie.

Groeten René

fitch

Bericht door fitch » 04 jun 2008, 18:00

hey esther,

inderdaad, de meeste haaitjes in de noordzee (hondshaai, zandhaaitjes, e.d.) hebben precies schuurpapier in de mond zitten ipv echte tanden (zelfs al wegen ze 1(15kg enzo). deze lijken me trouwens veel te zacht om te fossiliseren, je kunt ze het best omschrijven als precies of ze van hard kraakbeen zijn.

zo kan je ook de vraag doortrekken: hoe komt het dan dat tussen de gevonden haaientanden in belgie en nederland en de paar soorten vissetandjes, geen gigantisch aantal andere tandjes zitten? je kan zo stellen dat er fantastisch veel, in aantal en soorten, vissen aanwezig waren in de zee, die samen wel ettelijke keren meer tandjes hadden dan dat dat beperkte aantal haaien ook maar in hun hele leven kon maken...simpel ... ze waren te zacht om te fossiliseren.

en zóuden de recente tanden aanspoelen, dan gaat niemand ze onderscheiden tussen het zand op het strand :-)

@isus: wel die Lamna en Squalus acanthias zijn sowieso zeldzaam in de noordzee, ze leven er wel .. maar ehm in heel mini-hoeveelheden, hun max. van nature aanwezige biomassa zal ver moeten onderdoen tegenover zand- en vooral hondshaaitjes, dus daarvan een tandje vinden is al redelijk onmogelijk. verder is zowat élk visbestand in de noordzee met uitsterven bedreigd (in volgorde van belang): 1/ door overbevissing 2/ door gebruik van die bokken (hebben aan voor de netten heel erg zware ketens die de bodem makkelijk tot 40cm diep (!) omwoelen waardoor eetbaar leven voor de vissen kapot gaat en 3/ door vervuiling

En laat die populatie van kleine haaitjes nu net nog iets zijn dat minder aangetast is: ze zijn niet commercieel genoeg, maar worden wel altijd overal als bijvangst gevangen

(ps: gewicht heeft er niets mee te maken :) )

[Bewerkt door fitch op 04-06-2008 om 17:17 NL]

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Gesloten