Gebroken tanden in Cadzand

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Paralititan
Gebroken tanden in Cadzand

Bericht door Paralititan » 21 jun 2008, 19:19

Weet iemand misschien hoe het komt dat de grote haaientanden (Megalodon, Great White) die je vind bij Cadzand vaker gebroken of versleten zijn dan de kleine tanden? De grote tanden lijken mij juist veel sterker dan de kleine.

Gr. René

mineraal0
Antw: Gebroken tanden in Cadzand

Bericht door mineraal0 » 21 jun 2008, 19:57

Heey ,

De gebieden rond Cadzand zijn allemaal opgespoten geweest , x aantal jaren geleden.
De stranden werden opgespoten door buizen , en in dit zand zaten ook de tanden.
De grotere tanden botsen dus vaker tegen de rand van de buis als de kleinere tanden , daarom zijn ze bijna allemaal kapot.
Al moet ik zeggen dat de kleinere tandjes ook heel vaak kapot zijn in Zeeuws-Vlaanderen.
Een 100% gave megalodon van boven de 10cm heb ik nog nooit gezien uit Zeeuws-Vlaanderen.
Bovendien werden de betere tanden gevonden in het verleden , nu worden grote tanden heel weinig gevonden daar , helaas.
Toen waren er nog redelijke gave en grote tanden te vinden maar nu...

Wie weet komt er nog eens een heel gaaf exemplaar uit...met ongelooflijk veel geluk.

Groetjes,

Gunther

Paralititan

Bericht door Paralititan » 21 jun 2008, 22:27

Hey Gunther,
Bedankt voor je reactie. Het is jammer dat juist de grote tanden dan stuk gaan, maar het is dan helaas niet anders. Maar er worden toch nog steeds wel Meg\'s enz. bij Cadzand gevonden? Het kan toch niet zo zijn dat al het opgespoten zand als is omgewoeld? Niet net voordat ik naar Cadzand ga:(
En misschien word er in de toekomst nog eens weer opgespoten uit de goede lagen.
En is een Meg uit Cadzand dan ook duurder/waardevoller dan een Meg uit bijvoorbeeld de Peace River?

Gr. René

Carcharias
Contacteer:

Bericht door Carcharias » 22 jun 2008, 14:40

Hej René,

Het zand is zeker al meerdere malen omgewoeld. Maar dat geeft niet. Er komt vaak nog wel eens wat leuks naar boven. Bij meg\'s uit Cadzand of uit Peace River gaat het allemaal om de kwaliteit. Een 100% gave tand uit Cadzand is waardevoller dan een 100% gave tand(van de zelfde grote) uit Peace River. Zoals het er nu naar uitziet bij het opspuiten gaat het niet veel soeps zijn. Sommige zoekers zijn al eens naar de gemeente Sluis gegaan om te vragen, maar de gemeente gaat daar niet over. Het rijkswaterstaat gaat over het opspuiten. Dus ja, daar heb je weinig over te zeggen over de plannen van rijkswaterstaat.

Gr. Robbin

Luctor et Emergo

Paralititan

Bericht door Paralititan » 22 jun 2008, 14:56

Hey Robbin,

Dan maar hopen dat rijkswaterstaat uit de goede lagen laat opspuiten. Dan kunnen we weer een hele poos vooruit. Maar als ze dat niet gaan doen dan zal het snel over zijn met het zoeken. Weet je trouwens wanneer er weer opgespoten gaat worden?

Gr. René

Carcharias
Contacteer:

Bericht door Carcharias » 22 jun 2008, 15:12

Wanneer er opgespoten gaat worden weet ik niet precies. Ik heb de krant wel een tijdje gevolgd, maar de bezorger bracht de ochtenkrant rond de middag pas dus toen hebben we ons abonnement maar gestopt :D

Gr. Robbin

Luctor et Emergo

Gesloten