Gewoontjes? bijzonder!
Gewoontjes? bijzonder!

Hoihoi,
even een verhaaltje over een hele gewone soort. Dit is een stuk van de trilobiet Ogyginus corndensis uit Engeland (Ordovicium), veel voorkomend in een hoop verschillende maten en kwaliteiten. Het stuk kwam uit een ruil in de trend van 'ik stuur jou wat op, stuur jij mij dan iets terug?' van een engelse vriend voor een verzamelvriend hier.
Echter het stuk kwam met een laklaag van een halve millimeter aan en laatst gaf mij nederlandse maat het me weer terug. Hij wilde het niet in zijn verzameling.
Ik ben ermee aan de gang gegaan en na een paar uur weken in de ammonia, een hoop wattenstaafjes, aceton en een uurtje scalpelen had ik het weer schoon.
Helaas heb ik geen 'voor-foto'.
De reden dat ik het laat zien is dat het cephalon compleet is. Veel Ogyginus-stukken uit Wales (GB) zijn vervellingen. Het stuk toont ons op sublieme wijze de terrasvorming in de wangen, de breekranden tussen de vrije en vaste wangen en de verdere scherpe details in het hele stuk. Let met name op de terraslijnen in de vrije wang. Ondanks het geweld wat dit stuk fossiel is aangedaan is het erg mooi uit de verf gekomen. Voor mij nu een mooie toevoeging in mijn collectie en educatief van waarde.
Enjoy!
<:{{{{{>
Trilobiti Ceská Republika
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Antw: Gewoontjes? bijzonder!
Even een vraagje van een bijna volledige trilobietanalfabeet: is het mogelijk om met enkele pijltjes aan te geven wat je met de termen bedoeld (of geef de Engelse termen, ik heb nml een engelstalige site waar ik dat soort dingetjes kan opzoeken, maar helaas niet in 't nederlands)
Nog even iets anders. Ik zie dat het pantser uit verschillende lagen bestaat. Nu heb ik ook enkele trilos uit de ardennen, en vroeg me af of zo'n pantser vlug afschilferd, maw is het nodig om zo'n schild te bewerken met een laagje lak?
Nog even iets anders. Ik zie dat het pantser uit verschillende lagen bestaat. Nu heb ik ook enkele trilos uit de ardennen, en vroeg me af of zo'n pantser vlug afschilferd, maw is het nodig om zo'n schild te bewerken met een laagje lak?
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
- tandenzoeker
de site: http://www.trilobites.info/ ,trouwens ook te vinden via de linkpagina hier op 't forum
, met hier http://www.trilobites.info/trilomorph.htm de pagina ivm dorsale morfologie.
@Nico: hoe zie je dat 't geen vervelling is? Ik zie dat niet, zenne.

@Nico: hoe zie je dat 't geen vervelling is? Ik zie dat niet, zenne.
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
M.i. heb je recht op de titel meester-preparator Tomas
vr.gr.
Jan
vr.gr.
Jan
De senioribus nil nisi bene

Bedankt voor het compliment, maar zoveel eer komt me niet toe Jan

Op verzoek nog een plaatje met wat letters:
G = Glabella (glabella)
F = Fixigena (vaste wang)
L = Librigena (vrije wang)
T = Thorax (lijf)
G + F = cranidium (schedel)
De rode lijnen zijn de breekranden waar de vrije wangen van het cranidium losbraken wanneer de trilobiet vervelde. Een complete (gestorven) trilobiet bestaat uit een compleet cephalon (kop), thorax (lijf) en pygidium (staart). Het verschil met een 'complete' vervelling zit hem dus alleen in het ontbreken van de vrije wangen (L).
De loop van de breekranden verschilt per soort. Sommige soorten hebben hele kleine wangen; bij deze soorten is het verschil tussen een compleet dier en een vervelling dus moeilijk vast te stellen.
Ellipsocephalus en Conocoryphe zijn hier goede voorbeelden van.

Om het verhaal af te maken nog een foto van een 'complete' vervelling van dezelfde soort.
Voor de trilobieten-geinteresseerden is hier nog iets bijzonders mee aan de hand (los van de breuken). Wie ziet het? Ra-ra.....

- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Hegeelde bijtwonde (of pathologie?) aan twee pleurae van de linkerkant van het thorax (onderaan de foto dus). Krijg ik nu een prijs? 

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- tandenzoeker
Hey, bedankt voor de verdere info. Ik denk dat ik nu ook zie wat je bedoeld met terrasvorming in de vrije wangen (L): zijn het die groefjes parallel aan de "buitenste rand"? Ik heb me in Marokko laten wijsmaken dat die waarschijnlijk dienden om het doorwroeten van het sediment te vergemakkelijken?
[Bewerkt door tandenzoeker op 25-07-2008 om 18:17 NL]
[Bewerkt door tandenzoeker op 25-07-2008 om 18:17 NL]