RaRA wat is dit?
RaRA wat is dit?

Hoi,
tijdens een wandeltocht door een riviertje in Zuid Limburg, trof ik deze "steen" aan.
Ik dacht in eerste instantie dat het een amulet betrof, maar het lijkt er meer op dat het een fossiel betreft.
Aan de bovenkant een stervorm, en aan de onderkant iets wat op een mondje lijkt.
Maaar..misschien heb ik wel een levendige fantasie. zou echter heeeeel graag weten wat ik hier gevonden heb.
Ik hoor het graag !!
Antw: RaRA wat is dit?
dit is een fossiele zee-egel.
voor verdere benaming kan je best op de experts wachten
voor verdere benaming kan je best op de experts wachten

hey ward,
dankjewel,..
na wat googlen, dankzij jou richting, enkele gevonden welke duidelijk broertjes konden zijn
zou idd nog graag "type en leeftijd" willen weten!
dus experts..reageren maar!
dankjewel,..
na wat googlen, dankzij jou richting, enkele gevonden welke duidelijk broertjes konden zijn

zou idd nog graag "type en leeftijd" willen weten!
dus experts..reageren maar!
- binbinneke
- Contacteer:
Waw, das 'n mooie! Ik geloof dat -als je 'm in Zuid-Limburg gevonden hebt- het wel eens een Diplodetus kan zijn. Uit het krijt 
Vrij zeldzame soort geloof ik, of is het een andere soort??
gr. robin

Vrij zeldzame soort geloof ik, of is het een andere soort??
gr. robin
'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/
http://www.sharksandfossils.page.tl/
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Het is een beauty. Grappig dat je dacht dat het een amulet was. Ik vond ooit eens soortgelijke die was neergezet bij een Grieks kapelletje. Vond dit wel passend omdat het iets weg heeft van een Grieks kruis.
Groet,
Niels
Niels
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
hallo
ik denk dat het idd een diplodetus is!
in wat voor rivier/beekje heb je hem gevonden? ben ik erg benieuwd naar omdat ik zelf in zuid limburg woon!
Gr Sean
ik denk dat het idd een diplodetus is!
in wat voor rivier/beekje heb je hem gevonden? ben ik erg benieuwd naar omdat ik zelf in zuid limburg woon!
Gr Sean
@sjaak,..tja wanneer je in het water zoiets ziet liggen, denk je wel eens wat geks..
@Sean.Ik heb hem gevonden in de eijserbeek te Simpelveld.
Hoe zeldzaam/bijzonder is zo een diplodetus?
grz Loekie

@Sean.Ik heb hem gevonden in de eijserbeek te Simpelveld.
Hoe zeldzaam/bijzonder is zo een diplodetus?
grz Loekie
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
I.d.d. naar alle waarschijnlijkheid een zeeëgel van het geslacht (species)Diplodetus.
Om precies te zijn: een (vuur)stenen kern van een Diplodetus. Het oorspronkelijke kalk-skelet is verdwenen en alleen de "afdruk" van het binnenste is overgebleven. Misschien dat je nog een paar foto's van de zijkant kunt plaatsen om helemaal zeker te zijn. Een Diplodetus heeft een voor de soort typisch "kontje".
Binnen het geslacht Diplodetus worden een drietal soorten onderscheiden:
D. bucardium
D. duponti
D. parvistella.
D. bucardium is de meest voorkomende soort.
Voor een sluitende determinatie tot op soort heb je eigenlijk een afdruk van de buitenkant van het kalkskelet nodig of een goed bewaarde afdruk van het inwendige in combinatie met een echte expert. Ik denk persoonlijk dat van dit exemplaar de ambulacren / "groeven" te sterk zijn verweerd om tot een sluitende determinatie te komen. Ik zou het voorlopig even op Diplodetus sp houden.
Wanneer je het goed vindt wil ik de foto's wel doorsturen naar iemand die hier wellicht wat meer over kan zeggen.
Wat zeldzaamheid betreft; zeker geen alledaagse vondst maar ook geen grote zeldzaamheid; met enige volharding / kennis van zaken / geluk zijn ze wel te vinden, vooral in het vuursteeneluvium/grind van het Late Krijt (Maastrichtiaan). Mijn moeder zaliger heeft er ooit eens ééntje gevonden tussen het grind van een bospad bij mijn geboortedorpje, door en door wit van kleur.
Naar ik ooit heb gelezen komen ze lokaal redelijk frequent voor in oostelijk Zuid-Limburg, en dan vooral als akkervondst.
Cheers,
Paul
[Bewerkt door De DinoDolsjes op 02-08-2008 om 23:25 NL]
Om precies te zijn: een (vuur)stenen kern van een Diplodetus. Het oorspronkelijke kalk-skelet is verdwenen en alleen de "afdruk" van het binnenste is overgebleven. Misschien dat je nog een paar foto's van de zijkant kunt plaatsen om helemaal zeker te zijn. Een Diplodetus heeft een voor de soort typisch "kontje".
Binnen het geslacht Diplodetus worden een drietal soorten onderscheiden:
D. bucardium
D. duponti
D. parvistella.
D. bucardium is de meest voorkomende soort.
Voor een sluitende determinatie tot op soort heb je eigenlijk een afdruk van de buitenkant van het kalkskelet nodig of een goed bewaarde afdruk van het inwendige in combinatie met een echte expert. Ik denk persoonlijk dat van dit exemplaar de ambulacren / "groeven" te sterk zijn verweerd om tot een sluitende determinatie te komen. Ik zou het voorlopig even op Diplodetus sp houden.
Wanneer je het goed vindt wil ik de foto's wel doorsturen naar iemand die hier wellicht wat meer over kan zeggen.
Wat zeldzaamheid betreft; zeker geen alledaagse vondst maar ook geen grote zeldzaamheid; met enige volharding / kennis van zaken / geluk zijn ze wel te vinden, vooral in het vuursteeneluvium/grind van het Late Krijt (Maastrichtiaan). Mijn moeder zaliger heeft er ooit eens ééntje gevonden tussen het grind van een bospad bij mijn geboortedorpje, door en door wit van kleur.
Naar ik ooit heb gelezen komen ze lokaal redelijk frequent voor in oostelijk Zuid-Limburg, en dan vooral als akkervondst.
Cheers,
Paul
[Bewerkt door De DinoDolsjes op 02-08-2008 om 23:25 NL]
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
stronger.........and wiser
Hoi Paul, en medelezers natuurlijk!
Bedankt voor je mooie verklaring. Ben heel blij deze egel tot mijn kleine verzameling te mogen voegen! en nog blijer met jullie hulp. Dank hiervoor.
Wat betreft het verder leiden van de foto's natuurlijk geen probleem nog sterker hoe meer ik/wij ervan leren-weten, hoe leukerhet is!
Ik post straks ook nog een foto van de zijkant en hoop een betere te maken van de 'groeven'.
Groet en nogmaals allen bedankt! ..en natuurlijk hoop ik op meeeeeeer. ;-
)
Bedankt voor je mooie verklaring. Ben heel blij deze egel tot mijn kleine verzameling te mogen voegen! en nog blijer met jullie hulp. Dank hiervoor.
Wat betreft het verder leiden van de foto's natuurlijk geen probleem nog sterker hoe meer ik/wij ervan leren-weten, hoe leukerhet is!
Ik post straks ook nog een foto van de zijkant en hoop een betere te maken van de 'groeven'.
Groet en nogmaals allen bedankt! ..en natuurlijk hoop ik op meeeeeeer. ;-
)