Nyterops-Nyterkops

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Ceraurus
Nyterops-Nyterkops

Bericht door Ceraurus » 14 aug 2008, 14:12

Afbeelding

Afbeelding

Ze blijven komen; reeds gespot en meegenomen of onverwacht tevoorschijnkomend; Cephala van Nyterops nyter.

Zo'n verrassing was ook de 25mm brede staart op de tweede foto. Deze zat verstopt in een nauwlijks groter steenfragment dat ik als 'bekeken' de tuin in wilde mikken. Schaal is bijna geheel intact en de witte lijn links is een kwartsadertje wat dwars door het stuk (en schaal) heenloopt.
Rechtsonder zie je nog een kwartsader lopen.
Het vertelt ons iets over wat er na het fossiliseren van de staart met het materiaal gebeurd is. Goudklompje ;)

Midden Devoon, Givetium, Cürten formatie.

<:{{{{{>

[Bewerkt door Ceraurus op 14-08-2008 om 13:24 NL]

Trilobiti Ceská Republika

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: Nyterops-Nyterkops

Bericht door tandenzoeker » 14 aug 2008, 14:14

Goh, mooi toch! Ik heb nog een sinaasappelkistje "vol" (nu ja) met stenen met stukken trilo's erop uit Weinsheim. 'k Zou me toch stilaan zo'n luchtbeiteltje moeten aanschaffen zie ik...

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 14 aug 2008, 14:33

Wouw!! Ik heb nog nooit zulke grote trilofragmenten in weinsheim gevonden. Ik hoop dat ik in ooktober ook een grote kan vinden. ik ga nu niet meer alleen op de hellingen zoeken.. maar ook de brokken steen gaan doormidden;)

MVG,

Tim

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 14 aug 2008, 15:08

Het leuke is dat je zoekend en preparend leert waar de beesten in de steen zitten. De blokken uit de Cürten-formatie hebben een een donkergrijze harde kern met daarom heen lichtergrijs en lichtbruin zachter materiaal. Het meeste aan materiaal zit in het lichtgrijze, meer naar de bruine 'buitenkant' dan naar de donkere grijze harde kern. De hoeveelheid is wisselend. Soms vind je bijna niets en soms stuit op een hele verzameling schelpen 8) en trilobieten.

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 14 aug 2008, 15:12

Realiseer je wel dat bij het stuk slaan van blokken je meer kapot maakt dan je vindt.
Bij het splijten van de stenen komen vaak maar hele kleine delen bloot te liggen van een trilobiet. Goed kijken dus. Ik ga dan ook heel ver met verder splijten van de kleinste brokjes. Anders had ik die geweldige staart hierboven never-nooit-niet gevonden.

Benjamin
Contacteer:
Antw: Antw: Nyterops-Nyterkops

Bericht door Benjamin » 14 aug 2008, 15:13

ceraurus schreef:
Het leuke is dat je zoekend en preparend leert waar de beesten in de steen zitten. De blokken uit de Cürten-formatie hebben een een donkergrijze harde kern met daarom heen lichtergrijs en lichtbruin zachter materiaal. Het meeste aan materiaal zit in het lichtgrijze, meer naar de bruine 'buitenkant' dan naar de donkere grijze harde kern. De hoeveelheid is wisselend. Soms vind je bijna niets en soms stuit op een hele verzameling schelpen 8) en trilobieten.

Bedankt voor de informatie!!! Ik kan echt niet meer wachten tot oktober:D

MVG,

Tim

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 14 aug 2008, 21:51

Mooi materiaal Tomas, ook fraai geprepareerd !

Ik ben daar nog nooit geweest, misschien komt het er een keertje van.

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 21 aug 2008, 22:36

Ik doe mijn best Alfer, maar soms zou het maar wat fijn zijn een straalcabine te hebben om te zorgen dat die eierschaaltjes op die steenkernen behouden blijven!

romi113

Bericht door romi113 » 21 aug 2008, 23:53

Heel mooi.

Ik kan weinsheim niet bij de vindplaatsen vinden. Kan iemand mij een mailtje sturen met de exacte locatie?

Alvast bedankt
Romi113

Groningse afdeling van de Brabantse Bende

Gesloten