Dechenella (weer over) Weinsheim :-)
Dechenella (weer over) Weinsheim :-)

Na wat foto's van Nyterops nyter uit Weinsheim, ook nog even aandacht voor de andere soort die je daar kan vinden; Dechenella verneuili. Deze proetid is een stuk kleiner dan zijn phacopide tijdsgenoot en je vindt in hoofdzaak pygidia. Naast pygidia heb ik dit maal ook een aantal cranidia en librigena gevonden. Thoraxdelen van de soort vind je nagenoeg niet.
Foto 1: grootste cranidium. De schaal op de Dechenella is bijzonder dun en kwetsbaar en valt er bijna al af als je er naar kijkt. Let op bij het prepareren dat je de voorste cephalonrand niet verwijdert. Deze ligt lager dan de glabella en zit vaak nog in de steen. Let op de kenmerkende glabella en de plooien van de soort.
Foto2: pygidia met schaal.
Foto3: Stuk met links een cephalon van Nyterops en rechts één pygidium en twee cranidia van Dechenella. Dit zijn de leukste vondsten, meer soorten op één steen!
Enjoy!
<:{{{{{>
[Bewerkt door Ceraurus op 21-08-2008 om 22:00 NL]
Trilobiti Ceská Republika
Antw: Dechenella (weer over) Weinsheim :-)
Let ook nog even op het stuk linksboven op foto2 met het kleinste pygidium.
Iets hoger, links zie je een ovaaltje. Ik heb er enkele meer gevonden en moet nog even uitzoeken wat het is. Ik vermoed dat het een hypostoom (mondplaat, onderzijde cephalon) van Dechenella is.
Iets hoger, links zie je een ovaaltje. Ik heb er enkele meer gevonden en moet nog even uitzoeken wat het is. Ik vermoed dat het een hypostoom (mondplaat, onderzijde cephalon) van Dechenella is.
Dit topic was me nog niet eens opgevallen Tomas!
Zijn dit zomervondsten '08?
Mooi!
met vriendelijke groet,
Mark
Zijn dit zomervondsten '08?
Mooi!
met vriendelijke groet,
Mark
Mij ook niet. Inderdaad mooie vondsten. Er zal wel geen verklaring voor zijn dat van de dechenella vrijwel uitsluitend pygidia worden gevonden. Vraag is wel, waar zijn de cranidia gebleven
??
vr.gr.
Jan
[Bewerkt door nestor op 26-08-2008 om 16:03 NL]

vr.gr.
Jan
[Bewerkt door nestor op 26-08-2008 om 16:03 NL]
De senioribus nil nisi bene
Zie foto 1 en 3 Jan 
[Bewerkt door Ceraurus op 26-08-2008 om 22:49 NL]

[Bewerkt door Ceraurus op 26-08-2008 om 22:49 NL]
Had ik gezien Tomas. Vandaar met name: mooie vondsten!
. De vraag was meer algemeen (en enigszins retorisch); ik zie meestal alleen pygidia van de dechenella verneuilli uit Weinsheim.
vr.gr.
Jan

vr.gr.
Jan
De senioribus nil nisi bene
Mooi hoor al die trilo's.. Ik heb zelf ook van die rare ovale dingen gevonden.. ik had ook geen idee wat het was.. ik hield het op "schelpje"
Maar ik hoop dat u het verteld wanneer u er achter bent gekomen van wat het is.
MVG,
Tim
[Bewerkt door Benjamin op 31-08-2008 om 22:42 NL]

MVG,
Tim
[Bewerkt door Benjamin op 31-08-2008 om 22:42 NL]
Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten