Wederom verbazing in omg Antwerpen
- Supergraver
Wederom verbazing in omg Antwerpen
Afgelopen vrijdag was Arjen weer eens vroeg begonnen met zand verzetten. Waarna hij opgeschrikt werd door een jongeman die vroeg of hij toestemming had om daar te graven (let wel Arjen stond niet in de buurt van werkers, voertuigen etc) Deze jongeman was niet een arbeider of opzichter, maar iemand met een geologisch paspoort en lid van een Belgisch Geologisch Institiuut (zei hij). Volgens Arjen was hij vrij tot zeer onbeschoft en Arjen heeft er geen punt van gemaakt en is lekker verder gaan scheppen.
Toen wij (Paul, Gerrit-Jan en ikke) dit hoorde wilde ik wel eens weten wie deze jongeman was (ivm met gebeurtenissen een half jaar geleden). Hij was beneden bezig en wij liepen een verdieping hoger, en vroeg (nu op een vriendelijke toon) of wij toestemming hadden. Ik antwoordde daarop 'JA', omdat hij net zoveel recht heeft als wiedan ook om op deze niet-in 'situ'lokatie te graven. Het antwoord was ' oke' en wij liepen al speurend een paar bergjes verderop af. Na een paar leuke tandjes te hebben geraapt, kwam er een opzichter die ons vriendelijk verzocht weg te gaan. Dit hebben wij gedaan en liepen naar de andere toegestane zijde.
Wellicht snappen jullie mijn verbazing. Ik heb dit verhaal natuurlijk aan een paar goede fossielen vrienden verteld, die contacten hebben boven de eerste de beste 'opzichter' en ook zij stonden met hun oren te klapperen.
Please enlight me!
Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 04-10-2008 om 12:13 NL]
[Bewerkt door Supergraver op 04-10-2008 om 12:14 NL]
Toen wij (Paul, Gerrit-Jan en ikke) dit hoorde wilde ik wel eens weten wie deze jongeman was (ivm met gebeurtenissen een half jaar geleden). Hij was beneden bezig en wij liepen een verdieping hoger, en vroeg (nu op een vriendelijke toon) of wij toestemming hadden. Ik antwoordde daarop 'JA', omdat hij net zoveel recht heeft als wiedan ook om op deze niet-in 'situ'lokatie te graven. Het antwoord was ' oke' en wij liepen al speurend een paar bergjes verderop af. Na een paar leuke tandjes te hebben geraapt, kwam er een opzichter die ons vriendelijk verzocht weg te gaan. Dit hebben wij gedaan en liepen naar de andere toegestane zijde.
Wellicht snappen jullie mijn verbazing. Ik heb dit verhaal natuurlijk aan een paar goede fossielen vrienden verteld, die contacten hebben boven de eerste de beste 'opzichter' en ook zij stonden met hun oren te klapperen.
Please enlight me!
Gr
Martijn
Antw: Wederom verbazing in omg Antwerpen
Grof tegen de een, vriendelijk tegen de ander? C'est (la stature d')un fuselier marin qui fait le ton de la musique? 

De senioribus nil nisi bene
- Supergraver
Antw: Antw: Wederom verbazing in omg Antwerpen
Hahaha, misschien oog ik iets agressiever dan die andere kalenestor schreef:
Grof tegen de een, vriendelijk tegen de ander? C'est (la stature d')un fuselier marin qui fait le ton de la musique?

- agaathunter
Dat zal het zijn!
Groetjes: Ed (ook met een grote schei in het midden)
[Bewerkt door agaathunter op 04-10-2008 om 12:50 NL]
Groetjes: Ed (ook met een grote schei in het midden)
[Bewerkt door agaathunter op 04-10-2008 om 12:50 NL]
geduld is een goede zaak
Antw: Wederom verbazing met zeer kromme redenering
Met een steeds stijgende verbazing heb ik bovenstaand proza gelezen.Supergraver schreef:
Afgelopen vrijdag was Arjen weer eens vroeg begonnen met zand verzetten. Waarna hij opgeschrikt werd door een jongeman die vroeg of hij toestemming had om daar te graven (let wel Arjen stond niet in de buurt van werkers, voertuigen etc) Deze jongeman was niet een arbeider of opzichter, maar iemand met een geologisch paspoort en lid van een Belgisch Geologisch Institiuut (zei hij). Volgens Arjen was hij vrij tot zeer onbeschoft en Arjen heeft er geen punt van gemaakt en is lekker verder gaan scheppen.
Please enlight me!
Gr
Martijn
Dus als men met voldoende Nederlanders is kan men 'iemand met een geologisch paspoort en lid van een Belgisch Geologisch Institiuut' dus afdreigen? Feit is dat voornoemde Nederlanders verzocht werden op te hoepelen en dat voornoemde 'Iemand' mocht blijven zoeken.
Feit is ook als men voldoende krachtig 'JA' (met hoofdletters) kan zeggen men zich ineens 'net zoveel recht heeft als wiedan ook om op deze niet-in 'situ'lokatie te graven' kan toeëigenen. Dit is een zeer kromme redenering nog afgezien van het feit of men deze vergunning ook daadwerkelijk in zijn bezit heeft.
Misschien is het aan bovengenoemde Nederlanders onsnapt , maar dergelijke acties hebben reeds veelvuldig aanleiding gegeven tot verhitte discussies in de Raad voor Aardwetenschappen tussen Professionelen en Amateurs en waarbij meermaals aangedrongen werd om dergelijke 'zoektochten' wettelijk te laten verbieden. Door dergelijke acties worden natuurlijk de zoekmogelijkheden van de 'localen' beknot en wordt hun genereusiteit misbruikt.
Hopelijk worden de 'Verlichten' nu eindelijk eens 'verlicht' , want blijkbaar hebben ze langdurig onder de korenmaat verbleven.

Hoi Louis,
Graag Martijn's mail nogmaals lezen. We hebben niemand afgetroefd en zijn zeer vriendelijk geweest naar zowel de Belgische zoeker als de beste jongen die ons wegstuurde. We realiseren dat we te gast zijn en ondanks dat we van de stortbaas toestemming hadden op een bepaald plekje te gaan zoeken zijn we niet in discussie gegaan en zijn we naar een andere plek gegaan.
Vriendelijke groet,
Arjen
Graag Martijn's mail nogmaals lezen. We hebben niemand afgetroefd en zijn zeer vriendelijk geweest naar zowel de Belgische zoeker als de beste jongen die ons wegstuurde. We realiseren dat we te gast zijn en ondanks dat we van de stortbaas toestemming hadden op een bepaald plekje te gaan zoeken zijn we niet in discussie gegaan en zijn we naar een andere plek gegaan.
Vriendelijke groet,
Arjen
Vooropgesteld dat ik niets om haaientanden geef, dat ik sinds mijn recrutentijd nooit meer een put gegraven heb en dat ik M.ll alleen uit berichten ken, zodat ik zeker niet in het Antwerpse zal gaan zoeken, roept het betoog van Louis en met name de zin:"Feit is dat voornoemde Nederlanders verzocht worden op te hoepelen en dat voornoemde "iemand" mocht blijven zoeken." in mijn juridisch geschoolde geest enige vragen op. Het antwoord daarop zou voor de Nederlandse tandenzoekers wellicht de nodige duidelijkheid kunnen geven over wat wel en niet kan en mag en toekomstige aanvaringen kunnen voorkomen.
1. Wat is de juridische betekenis van het geologische paspoort en het lidmaatschap van een geologische vereniging? Door wie wordt het paspoort afgegeven?
2. Is de betreffende lokatie eigendom van de geologische vereniging en hebben de leden daarvan het alleenrecht voor wat betreft het zoeken? Als de vereniging geen eigenaar is, hebben de leden dan toch een monopolie en op grond waarvan?
3. Geeft het geologische paspoort de houder daarvan het recht anderen de toegang tot de lokatie te ontzeggen en waaraan ontleent hij dat recht?
4. Van wie hebben de Nederlanders overigens toestemming nodig om tanden te zoeken? (Voor zover ik heb kunnen nagaan wordt in M.ll geen onderscheid naar nationaliteit gemaakt).
5. Is hier sprake van kwetsbaar natuurgebied of gaat het alleen maar over opspuitingen?
vr.gr.
Jan
1. Wat is de juridische betekenis van het geologische paspoort en het lidmaatschap van een geologische vereniging? Door wie wordt het paspoort afgegeven?
2. Is de betreffende lokatie eigendom van de geologische vereniging en hebben de leden daarvan het alleenrecht voor wat betreft het zoeken? Als de vereniging geen eigenaar is, hebben de leden dan toch een monopolie en op grond waarvan?
3. Geeft het geologische paspoort de houder daarvan het recht anderen de toegang tot de lokatie te ontzeggen en waaraan ontleent hij dat recht?
4. Van wie hebben de Nederlanders overigens toestemming nodig om tanden te zoeken? (Voor zover ik heb kunnen nagaan wordt in M.ll geen onderscheid naar nationaliteit gemaakt).
5. Is hier sprake van kwetsbaar natuurgebied of gaat het alleen maar over opspuitingen?
vr.gr.
Jan
De senioribus nil nisi bene
Ik vind het raar dat er zelf iemand daar op een opgespoten terrein met een geologisch paspoort in ex-situ materiaal aan het zoeken was. En wat de werkzaamheden daar betreft. Blijf gewoon weg waar er opgespoten wordt. Er zijn daar mogelijkheden genoeg om wat te vinden waar ze op het moment niet werken. Zoeken blijft toch ook wel een sociaal gebeueren. Zo te horen vind ik die gast met zijn geologisch paspoort maar een hebberige kwal.
Gr Geert
Gr Geert
Lieve help, wat ís dit ? Is er soms nog iets
anders te vinden dan die prachtige tanden ?
De hierboven gebruikte taal en intonatie zou
me bijna doen besluiten het Antwerpse maar te
mijden (maar nie heus !)Zijn we daar dan niet allemaal met hetzelfde doel? Het vinden van bijzonderheden en ze behoeden voor de vergetelheid? Misschien zouden de luitjes van zo'n Geo-vereniging er goed aan doen een verzoek op dit forum te plaatsen, dat als er echt sprake is van een absoluut unieke vondst van wetenschappelijk belang,er melding van wordt gemaakt bij desbetreffende Geo-club ?
ps tot wie kan/mag ík me wenden als ik eens in het A** area wil gaan kijken?(Waar dat MAG
8) )
anders te vinden dan die prachtige tanden ?
De hierboven gebruikte taal en intonatie zou
me bijna doen besluiten het Antwerpse maar te
mijden (maar nie heus !)Zijn we daar dan niet allemaal met hetzelfde doel? Het vinden van bijzonderheden en ze behoeden voor de vergetelheid? Misschien zouden de luitjes van zo'n Geo-vereniging er goed aan doen een verzoek op dit forum te plaatsen, dat als er echt sprake is van een absoluut unieke vondst van wetenschappelijk belang,er melding van wordt gemaakt bij desbetreffende Geo-club ?
ps tot wie kan/mag ík me wenden als ik eens in het A** area wil gaan kijken?(Waar dat MAG
8) )
Zwerfsteenagaten..mijn favorieten !
Ellen
Ellen
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Antw: Wederom verbazing met zeer kromme redenering
We delen je verbazing en dat is precies wat wij ook vreemd vonden. Daarnaast willen wij het voor niemand verzieken, zoals Arjen aangaf en hebben wij gelijk onze biezen gepakt, maar.... toch wel vreemd dat er dan voor een Belg uitzondering wordt gemaakt die onder het voorwendsel "ik ben van de geologische dienst" zich daar bepaalde rechten toeeigent. Een beetje vreemd (zacht uitgesproken).Plikona schreef:
Feit is dat voornoemde Nederlanders verzocht werden op te hoepelen en dat voornoemde 'Iemand' mocht blijven zoeken.
en
Door dergelijke acties worden natuurlijk de zoekmogelijkheden van de 'localen' beknot en wordt hun genereusiteit misbruikt.
Ik deel dan ook de bevindingen en opmerkingen van Nestor en Digger.
Wat die genereusiteit betreft is die in geen enkel geval "misbruikt" (ik vind dit wederom een rare woordkeuze). Het gaat hier om een vriendschappelijke uitnodiging, waarvan je niet kunt stellen dat deze misbruikt wordt.
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 05-10-2008 om 15:01 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)