Look-alike-, Benedeni, Retroflux en Hastalis, Antwerpen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Duys
Contacteer:
Look-alike-, Benedeni, Retroflux en Hastalis, Antwerpen

Bericht door Duys » 13 okt 2008, 14:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hai iedereen,

Het kleinste tandje lijkt me Hastalis, hoewel door slijtage er twijfel hangt, de grotere heeft meer weg van Benedeni maar ik twijfel aan Retroflux, de grote heeft wel een uitgesproken bourlette?

Groetjes

[Bewerkt door Duys op 13-10-2008 om 13:59 NL]

[Bewerkt door Duys op 13-10-2008 om 14:00 NL]

[Bewerkt door Duys op 13-10-2008 om 16:24 NL]

Lanselot
Antw: Look-alike-, Benedeni, Retroflux en Hastalis, Antwerpen

Bericht door Lanselot » 13 okt 2008, 15:53

Hoi Duys,
Die kleine lijkt me een intermediate bovenkaakse I. oxyrinchus. Als je de worteltakken van onderen bekijkt zul je zien dat ze allebei een klein beetje een andere kant op wijzen.

Die grote is volgens mij een laterale I. oxyrinchus. De kroonbasis is te smal voor een I. retroflexus en de kroon wordt gelijdelijk dikker naar de wortel toe (bekeken vanuit zijaanzicht). Bij I. retroflexus is deze overgang veel scherper. Toch twijfel ik een beetje omdat ik ook wel wat benedeni kenmerken zie. Kun je geen scherpe, lichte foto's maken?

Groeten,
Arjen

[Bewerkt door Lanselot op 13-10-2008 om 14:58 NL]

Duys
Contacteer:
Antw: Antw: Look-alike-, Benedeni, Retroflux en Hastalis, Antwerpen

Bericht door Duys » 13 okt 2008, 16:04

lanselot schreef:
Hoi Duys,
Die kleine lijkt me een intermediate bovenkaakse I. oxyrinchus. Als je de worteltakken van onderen bekijkt zul je zien dat ze allebei een klein beetje een andere kant op wijzen.

Die grote is volgens mij een laterale I. oxyrinchus. De kroonbasis is te smal voor een I. retroflexus en de kroon wordt gelijdelijk dikker naar de wortel toe (bekeken vanuit zijaanzicht). Bij I. retroflexus is deze overgang veel scherper. Toch twijfel ik een beetje omdat ik ook wel wat benedeni kenmerken zie. Kun je geen scherpe, lichte foto's maken?

Groeten,
Arjen

[Bewerkt door Lanselot op 13-10-2008 om 14:58 NL]
Hoi, Arjen
Het is vreemd dat er een verschil in breedte lijkt op de foto's(vergelijk) voor en achterzijde, in ieder geval een scherpe determinatie, mijn phototoestel laat jammer genoeg weinig speling toe, maar ik zal niet nalaten andere foto's op te sturen.
Groetjes vanuit Antwerpen,
Duys

En/of Oxyrinchus, cfr Lancelot.

P.s.2 Twee uiteenlopendewortels hoeven natl geen reden te zijn om geen Parodotus te zijn.

[Bewerkt door Duys op 13-10-2008 om 15:31 NL]

[Bewerkt door Duys op 13-10-2008 om 15:38 NL]

Lanselot

Bericht door Lanselot » 13 okt 2008, 19:53

Hoi Duys,
Ik begrijp je opmerkingen niet helemaal, maar dat kleine tandje is geen benedeni.
Groeten,
Arjen

Lanselot

Bericht door Lanselot » 13 okt 2008, 20:00

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij nog een paar intermediate oxy's

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 14 okt 2008, 18:40

lanselot schreef:
Hierbij nog een paar intermediate oxy's

Lancelot,

(laatste opmerking) Had gisteren geen tanden bij de hand, was eerder een bedenking, hard op.

Ik heb ze ondertussen bij de Oxyrinchussen gestoken, vooral die laatste is zo'n tand, waarvan je de eerste dagen na de vondst, in ander, verschillend daglicht iets en anders ziet of wil zien.

Merci,
Duys

Lanselot

Bericht door Lanselot » 14 okt 2008, 20:46

Hoi Duys,
Ik ken het verschijnsel :D

De andere kant op kan ook. Soms is het namelijk goed om nog een keer een tand te bekijken.

Die lower anterior benedeni die ik postte bij het andere topic van je was zo'n voorbeeld. Midden in de nacht lag hij op m'n zeef. Toen ik hem in de hand had had ik wel een bepaald gevoel, maar hij belandde tussen de lower oxyrinchussen. Ik was bezig in een dik pak materiaal en in elke zeef zaten veel tanden. Het gros van de grote tanden zijn (gebroken) oxy's, of beter gezegd I. desori en aangezien er gelijkenissen zijn belande hij in een bak met complete lower anterior oxyrinchussen. Toch bleef er iets niet kloppen en toen ik de tand nog een keer pakte viel me de bourlette pas op (is nl nog redelijk compleet). Na wat gemail met diverse contacten viel het kwartje: een lower anterior benedeni bijna 100% compleet.

Blijft een leuke hobby he?

Groeten,
Arjen

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 20 okt 2008, 12:38

lanselot schreef:
Hoi Duys,
Ik ken het verschijnsel :D

De andere kant op kan ook. Soms is het namelijk goed om nog een keer een tand te bekijken.

Die lower anterior benedeni die ik postte bij het andere topic van je was zo'n voorbeeld. Midden in de nacht lag hij op m'n zeef. Toen ik hem in de hand had had ik wel een bepaald gevoel, maar hij belandde tussen de lower oxyrinchussen. Ik was bezig in een dik pak materiaal en in elke zeef zaten veel tanden. Het gros van de grote tanden zijn (gebroken) oxy's, of beter gezegd I. desori en aangezien er gelijkenissen zijn belande hij in een bak met complete lower anterior oxyrinchussen. Toch bleef er iets niet kloppen en toen ik de tand nog een keer pakte viel me de bourlette pas op (is nl nog redelijk compleet). Na wat gemail met diverse contacten viel het kwartje: een lower anterior benedeni bijna 100% compleet.

Blijft een leuke hobby he?

Groeten,
Arjen

Nature is a part of life.

Gesloten