Voor mij onbekende tandjes uit Antwerpen
Voor mij onbekende tandjes uit Antwerpen
Hopelijk zijn deze foto's goed genoeg voor determinatie. Foto 1, 2 en 3 voor en achterzijde van ...? Ik kon hem niet vinden tussen de tandjes op "Belgian Sharkteeth". Heeft wat weg van Carcharhinus acanthodon, maar ook weer niet (m.n. door onderzijde wortel).
foto 4 en 5 lijkt mij een pathologische. Maar wat voor een? Ik weet niet of de foto duidelijk weergeeft dat het glazuur overal compleet is en dat dit dus niet een afgebroken tand is.
Grrr Edo
mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk
Klukkluk
- Everhardus
Antw: Voor mij onbekende tandjes uit Antwerpen
Hoi Edo,
Wel een verdomd mooi tandje die eerste !! Kan je niet helpen met de determinatie, maar dat wist je al, ha, ha.........
Gr,Marcel
Wel een verdomd mooi tandje die eerste !! Kan je niet helpen met de determinatie, maar dat wist je al, ha, ha.........
Gr,Marcel
hoi kan dit geen carcharhinus leucas zijn of terwijl een stierhaai grtn arien
- Supergraver
Antw: Antw: Voor mij onbekende tandjes uit Antwerpen
Kan, maar de verschillen tussen de verschillende Carcharhinus soorten zijn minimaal en zeer moeilijk te onderscheiden.mirre2be schreef:
hoi kan dit geen carcharhinus leucas zijn of terwijl een stierhaai grtn arien
mvg
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 22-10-2008 om 08:39 NL]
Zou zeker kunnen Arien. Het lijkt er echter op dat Martijn gelijk heeft. Als ik door de verschillende Carcharhinus soorten loop zie ik zelfs totaal geen verschil. Mocht er iemand zijn die daar wel wat meer over weet dan hoor ik dat graag.
Marcel: Hier had ik er twee van gevonden op onze laatste zoekdag. Viel toch wel mee nietwaar?
Bedankt allen!
Grrr Edo
Marcel: Hier had ik er twee van gevonden op onze laatste zoekdag. Viel toch wel mee nietwaar?
Bedankt allen!
Grrr Edo
Klukkluk
Klukkluk
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Van de hand van Gavin Naylor zijn een aantal interessante artikels verschenen omtrent dit onderwerp waaronder ook dit:
Identifying isolated shark teeth of the genus Carcharhinus to species : relevance for tracking phyletic change through the fossil record. American Museum novitates ; no. 3109 (1994).
Veel succes!
Identifying isolated shark teeth of the genus Carcharhinus to species : relevance for tracking phyletic change through the fossil record. American Museum novitates ; no. 3109 (1994).
Veel succes!
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
- notorynchus
De carcharhinus is volgens mij een priscus, vanwege de zware karteling aan de kroon , maar acanthodon is ook een mogelijkheid.
Frederik
Frederik

Deze foto van een priscus lijkt er inderdaad wel erg veel op. Anderen durf ik echter nog niet uit te sluiten. Thanks
Grrr Edo
Klukkluk
Klukkluk
- DragonSearcher
Ik vind die tand op foto 4 en 5 er wat uit zien als een misvormde tand. Hij is dus wel compleet, maar lijkt "gesmolten". Ik zie ze af en toe wel eens op websites staan.
voorbeeldje:
http://www.henskensfossils.nl/sharkteet ... dusdef.jpg
voorbeeldje:
http://www.henskensfossils.nl/sharkteet ... dusdef.jpg
... Eternity awaits ...
- notorynchus
Hey Edo,
In Antwerpen komen slechts 2 carcharhinus soorten voor : De acanthodon en de priscus.
Deze zijn zeer moeilijk van elkaar te onderscheiden adhv losse tanden.Toch nvind ik deze meer lijken op een priscus dan een acanthodon , dus zet maar Carcharhinus cf. priscus op het kaartje.
Frederik
In Antwerpen komen slechts 2 carcharhinus soorten voor : De acanthodon en de priscus.
Deze zijn zeer moeilijk van elkaar te onderscheiden adhv losse tanden.Toch nvind ik deze meer lijken op een priscus dan een acanthodon , dus zet maar Carcharhinus cf. priscus op het kaartje.
Frederik