ammonieten cbn met parelmoer vraag conserveren

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
dinkie
Contacteer:
ammonieten cbn met parelmoer vraag conserveren

Bericht door dinkie » 05 nov 2008, 15:11

Afbeelding

Hallo allemaal
Deze ammonieten heb ik 2-11-2008 gevonden.
Nu ze bestaan helemaal uit klei en ik dacht met houtlijm te conserveren maar ze zijn supper fragiel en ik denk dat dat niet strek genoeg gaat zijn.
Dus dacht ik met osteofix te behandelen maar daar moet het fossiel droog voor zijn en dat zijn ze niet.
Kan ze ook niet laten drogen want dan breekt de klei dus heb ik ze in de frigo gelegd om ze te bewaren.
Haja weet ook niet welke soort ze zijn.
Alvast bedankt voor de hulp.

grtz dinkie

ALS IK ZOEK VIND IK MEESTAL IETS

Everhardus
Antw: ammonieten cbn met parelmoer vraag conserveren

Bericht door Everhardus » 05 nov 2008, 16:40

Hoi,
Ze zien er erg uit als het spul dat ik onlangs daar heb gevonden. Het lijken fosforiet-ammonieten maar er kan nog veel klei aan vast zitten. Maar ik kan het niet goed op de foto's zien, wellicht een paar close-up's ? De fosforiet ammo's kunnen inderdaad nog erg kwetsbaar zijn, hoewel sommige echt mooi gefossileerd zijn en dus ook erg sterk. Ik heb als tip voor het behoud van de parelmoer-laag gekregen ze in te smeren met een mengsel bestaande uit 5 delen aceton en een deel velpon. Ik ben dit zojuist aan het doen met de pyriet-ammo's van CBN (die zowiezo geconserveerd moeten worden) en het resultaat ziet er erg mooi uit. Wellicht ga ik dit nog doen met de fosforiet-ammo's die namelijk wat dof worden als ze droog zijn, het mengsel maakt dat de parelmoer-laag er wat mooier gaat uitzien.
De kleilaag kan je van de fosforiet-ammo's het beste verwijderen met een zacht kwastje en water, wrijf je te hard kan hier en daar de parelmoer loslaten, voorzichtig doen dus.
Mocht het inderdaad gaan om meer klei dan fosforiet weet ik ook niet welke methode het beste voor je is. Ik heb er ter plaatse ook vele gevonden die gewoon uit elkaar vielen en ze dus ook maar lekker daar gelaten.
Mooie ammo's by-the-way ! Gr,Marcel

[Bewerkt door Everhardus op 05-11-2008 om 16:42 NL]

dinkie
Contacteer:

Bericht door dinkie » 05 nov 2008, 19:39

Deze ammonieten komen uit de p5 laag recht tegen over petit blanc nez bijna.
Maar er lag veel zand op dus heb niet veel klei plaat nog gevonden.
Maar in de enkele kleiplaat die ik omgedraaid heb zat er wel 1 in maar heel fragiel aangezien ze allemaal uit klei bestaan.

@ marcel: bedankt voor de hulp alvast.

Als iemand de naam weet van deze 2 ammonieten alle hulp is welkom

grtz dinkie

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 05 nov 2008, 20:11

Mooie ammonieten Dinkie!!!

Ben benieuwd naar het prepwerk.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Camiel
Been thanked: 4 times

Bericht door Camiel » 05 nov 2008, 20:47

Ik heb een tijd geleden ook eens met een vergelijkbaar probleem gezeten. Wilde een verdrukte zee-egel graag ‘reversible’ conserveren, maar was bang dat als ik de droge egel in het conserveringsmiddel zou leggen, het ding dan uit elkaar zou spatten. Op de site van Bauer heb ik toen het volgende gevonden: “Objekte, bei denen Gefahr droht, dass beim Trocknen Schwundrisse entstehen, werden in einer Alkoholreihe entwässert und anschliessend direkt in die OSTEO-FIX-Lösung überführt”. Helaas heb ik toen niet kunnen achterhalen hoe dat ontwaterings-proces nu precies in zijn werk gaat. Misschien hoef je het fossiel alleen maar in alcohol te leggen en wordt door het verschil in dichtheid het water uit het fossiel ‘gedrukt’. Kan me wel voorstellen dat dit bij grotere fossielen een eeuwigheid kan duren.

Camiel

“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

Lowlander

Bericht door Lowlander » 05 nov 2008, 21:51

Hoi Dominic,

Stijn (Ammun Rah natuurlijk) gaf me bij het fossielnetweekend de tip om zulke kleifossielen in een plastic zak bovenop de kast te leggen, met een hééél klein gaatje in de zak, en er dan een half jaar niet naar te kijken.... De klei droogt dan heel langzaam uit en er zouden geen scheuren moeten ontstaan. De zak ligt er nog....

Hartelijke groet,

Eric

dinkie
Contacteer:
naam ammonieten cbn met parelmoer

Bericht door dinkie » 06 nov 2008, 21:23

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ga die laatste van erik is uit testen.
Maar weet iemand de naam van deze ammonieten, ik denk Euhoplites sp. of Anahoplites sp .
Al wie kan helpen bedankt.

grtz dinkie

[Bewerkt door dinkie op 06-11-2008 om 21:27 NL]

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 06 nov 2008, 22:44

Een beetje lastig te zien aan de hand van de foto's. Maar dan nog is het lastig determineren. Er zijn heeeeeeeeeeeeel veel varianten.

Maar je zal er niet ver naastzitten. Kijk eens hier http://www.tonmo.com/science/fossils/folkestone.php

een van de vele links die je erover kunt vinden (maar die ken jij ook ;) )

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

fitch

Bericht door fitch » 13 nov 2008, 11:04

hey dominic en anderen,

Ik veronderstel dat van de ammonieten enkel de kleikern overblijft met daarop een groot deel van de parelmoer...idd, drogen is geen probleem, op talloze manier mogelijk - enkel hoe sneller hoe slechter (klei krimpt te snel, barstjes worden scheuren)

eenmaal droog, ligt de parelmoer er als een heeeel dun laagje op het fossiel, en bladdert gemakkelijk af, ik wil er geen risico mee lopen en dompel alles steevast in een 1:1 mengsel aceton/paraloid B72 van Kremer. dit is een verharder die ze gebruiken in quasi de meeste musea ondertussen en oorspronkelijk voor de fixering en restauratie van oude schilderijen (ook op vazen e.d.) werd gebruikt - het werd al eens besproken op dit forum en wordt ook op Gaultammonite (UK) aangehaald als top!

[Bewerkt door fitch op 13-11-2008 om 11:06 NL]

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Everhardus

Bericht door Everhardus » 13 nov 2008, 13:40

Hey Dries,
Als ik het goed begrijp is dit de methode om pyriet-ammo's te behandelen. Wat voor effect heeft de polaroid op het kleurbehoud van de parelmoerlaag ? Mvg,Marcel

Gesloten