Sigillaria rugosa?
-
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 46 times
Sigillaria rugosa?
Hallo,
Na het sneeuwballen gooien ben ik begonnen met het determineren van de vondsten van de afgelopen tijd. Zou dit sigillaria rugosa kunnen zijn?
Gevonden in de Laura. De breedte van een bladlitteken is ongeveer 4 mm en de hoogte 7-8 mm.
Is dit een veel voorkomende soort? Ik zoek nu al verschillende jaren maar dit is pas de eerste keer dat deze soort vind.
groetjes,
Tom
Antw: Sigillaria rugosa?
De foto is niet echt gedetailleerd, maar ik denk dat je er pal op zit met S. rugosa.
Mvg
Peter
Mvg
Peter
- Carboon
- Has thanked: 437 times
- Been thanked: 526 times
Ook volgens mij klopt S. rugosa wel, ten minste voor zover dat te zeggen valt met alleen een foto. Hoe bijzonder dit als vondst is in Zuid Limburg weet ik niet. Misschien zou je Bart Vernooy eens kunnen mailen, die schijnt er heel veel over te weten (z'n e-mailadres is wel via de NGV te krijgen). Leuke vondst in ieder geval!
Groet,
Tim
Groet,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
- Carboon

Hey Tom,
Toch nog even terugkomen op die S. rugosa... het zou namelijk ook heel goed een S. cristata SAUVEUR kunnen zijn. Helaas heb ik op m'n studentenkamer geen scanner, dus kon ik alleen gewone foto's, niet van beste kwaliteit maken. Ze komen uit boeken van Remy & Remy (1977) en Gothan & Remy (1957). Op de op een na laatste foto is S. cristata afgebeeld, gevolgd door S. rugosa op de laatste foto. Als ik jouw foto en die in m'n boeken zo bekijk denk ik dat het hier om S. cristata gaat vanwege de duidelijkheid van de “middenbaan”. Ze wordt vaak ook tot de S. Rugosa gerekend (ondersoort), maar toch. Met zekerheid durf ik het niet te zeggen, daarom heb ik ook de omschrijving uit R & R '77 gefotografeerd, hopelijk kom je dan zelf tot de juiste determinatie.
Groet,
Tim
[Bewerkt door Carboon op 24-11-2008 om 20:43 NL]
- Carboon
Zie net dat ik een foutje heb gemaakt. De tekst bij de vorige post kwam uit Gothan & Remy (1957). Hierboven alsnog de tekst van het ietswat recentere werk van Remy & Remy (1977).
(P.S. Westfaliaan A, dat zit wel goed voor de Laura!)
[Bewerkt door Carboon op 24-11-2008 om 20:56 NL]
Sigillaria rugosa Brogniart, 1836.
Trouwens, S.cristata is een synoniem voor rugosa, evenals S. rimosa en S. solana.
Ziepe.
Trouwens, S.cristata is een synoniem voor rugosa, evenals S. rimosa en S. solana.
Ziepe.
The earth has music for those who listen.
-
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 46 times
Bedankt,
de foto van S. cristata lijkt er wel bijzonder veel op. Maar ja als dat synoniemen zijn voor S. rugosa had ik het toch goed. Wel opvallend al die namen en verschillen in voorkomen. (Ik had ook bij Hans Steur op de website gekeken en die voorbeelden leken er niet op.)
bedankt,
Tom
de foto van S. cristata lijkt er wel bijzonder veel op. Maar ja als dat synoniemen zijn voor S. rugosa had ik het toch goed. Wel opvallend al die namen en verschillen in voorkomen. (Ik had ook bij Hans Steur op de website gekeken en die voorbeelden leken er niet op.)
bedankt,
Tom
- Carboon
Antw: Antw: Sigillaria rugosa?
Hey Ziepe,Ziepe schreef:
Sigillaria rugosa Brogniart, 1836.
Ziepe.
In m'n oudere boeken hebben ze het over ondersoorten (soms varieteiten), maar als ik in m'n meer recente werken kijk kom ik de naam inderdaad niet meer tegen (blijkbaar zijn ze samengenomen - hoewel ik nog niet een artikel heb gevonden waarin dat gerechtvaardigd wordt).
Van S. rimosa en S. solana heb ik nog nooit gehoord, en ook kan ik ze niet in m'n boekjes vinden. Zo'n gebrek aan info steekt... Welk artikel/boek moet ik hebben om m'n synoniemen-kennis wat op te vijzelen?

Groet,
Tim
[Bewerkt door Carboon op 24-11-2008 om 21:57 NL]
- Carboon
Antw: Antw: Sigillaria rugosa?
Juist daarom dacht ik dat die ondersoorten nog wel in gebruik zouden zijn... maar goed, kan de namen niet (gemakkelijk) in de nieuwere literatuur terug vinden.tommie schreef:
Wel opvallend al die namen en verschillen in voorkomen.