Stuk gewei van een Reuzenhert?
-
- Contacteer:
Stuk gewei van een Reuzenhert?
Hallo
Een aantal maanden terug vond ik na een surfsessie iets dat er als een indrukwekkend stuk bot uitzag. Dit was op het strand van 's-Gravenzande. Het fragment is 29 cm lang en aan de basis 8,5 cm dik.
Een aantal weken later heb ik via Naturalis vernomen dat het waarschijnlijk een stuk van een hertengewei is (het gedeelte dat aan de schedel vast zat). Ik vind het tot nu toe het meest lijken op de basis van het gewei van een Reuzenhert.
Is er iemand op dit forum die dit kan bevestigen of weet welk ander hert het geweest kan zijn?
Sinds deze vonds heb ik nog talloze overblijfselen gevonden op de zelfde plek, waaronder stukken mammoetslagtand. Afgelopen week heb ik ook nog een stuk, vermoedelijk rendiergewei gevonden. Ik ga binnenkort maar eens fotograferen.
Meer dan bedankt alvast, groeten wj
[Bewerkt door Willem1981 op 09-12-2008 om 21:28 NL]
[Bewerkt door Willem1981 op 09-12-2008 om 22:52 NL]
bla bla
-
- Contacteer:
- Pleistoceen
- Contacteer:
Antw: Stuk gewei van een Reuzenhert?
Hallo Willem,
Ik deel je vermoeden dat het van een reuzenhert is.
Tevens wil ik je adviseren om het te behandelen aangezien het uit een zoute omgeving komt. Je fossiel kan compleet vergaan als je er niets aan doet.
Groet,
Wolf
Ik deel je vermoeden dat het van een reuzenhert is.
Tevens wil ik je adviseren om het te behandelen aangezien het uit een zoute omgeving komt. Je fossiel kan compleet vergaan als je er niets aan doet.
Groet,
Wolf
-
- Contacteer:
Hey Wolf, bedankt voor je antwoord! Ik ga me verdiepen in preparatie, deze is in ieder geval nog helemaal zo als op het moment waarop ik het vond.
groet, willem
groet, willem
bla bla
Hallo Willem,
ook ik denk dat dit reuzenhert zou kunnen zijn, al blijf ik het lastig vinden zoiets aan de hand van de foto's te zeggen. Een reuzenhert gewei maakt vanaf de roos (waar het gewei aan de schedel zit) een tamelijk scherpe knik naar buiten, een gewei van bv een edelhert loopt rechter. Ook is de doorsnede van een reuzenhert gewei ovaal. Jouw stuk lijkt een driehoekige doorsnede te hebben. Het zou kunnen dat het om een jong individu gaat.
Groetjes, Judith
ook ik denk dat dit reuzenhert zou kunnen zijn, al blijf ik het lastig vinden zoiets aan de hand van de foto's te zeggen. Een reuzenhert gewei maakt vanaf de roos (waar het gewei aan de schedel zit) een tamelijk scherpe knik naar buiten, een gewei van bv een edelhert loopt rechter. Ook is de doorsnede van een reuzenhert gewei ovaal. Jouw stuk lijkt een driehoekige doorsnede te hebben. Het zou kunnen dat het om een jong individu gaat.
Groetjes, Judith
-
- Contacteer:
Hey Judith, Bedankt voor je info!
Het stuk gewei begint redelijk ovaal, maar wordt snel driehoekiger. Aan het uiteinde van het fragment begint het al 'platter' te worden. Volgens mij is dit de aanloop van het enorme platte stuk dat er ooit aan heeft gezeten.
Verder is er aan het begin een stuk afgebroken waarvan het mij zeer aannemelijk lijkt dat het kleine 'zijtakje' heeft gezeten. Verder zit er ook geen stukje schedel meer aan, hierdoor is de kans groot dat het hert het gewei tijdens zijn leven heeft afgestoten (het schijnt dat reuzenherten jaarlijks nieuwe geweien kregen).
groeten willem-jan storm
[Bewerkt door Willem1981 op 18-12-2008 om 10:11 NL]
Het stuk gewei begint redelijk ovaal, maar wordt snel driehoekiger. Aan het uiteinde van het fragment begint het al 'platter' te worden. Volgens mij is dit de aanloop van het enorme platte stuk dat er ooit aan heeft gezeten.
Verder is er aan het begin een stuk afgebroken waarvan het mij zeer aannemelijk lijkt dat het kleine 'zijtakje' heeft gezeten. Verder zit er ook geen stukje schedel meer aan, hierdoor is de kans groot dat het hert het gewei tijdens zijn leven heeft afgestoten (het schijnt dat reuzenherten jaarlijks nieuwe geweien kregen).
groeten willem-jan storm
[Bewerkt door Willem1981 op 18-12-2008 om 10:11 NL]
bla bla
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Willem,
Het lijkt erop dat je prima vondsten doet op dat stukje strand. We hebben op deze website wat informatie over het behandelen van fossielen uit zout water:
http://www.fossiel.net/informatie/prepareren.php
Ik zou graag benadrukken dat dit erg belangrijk is, wil je niet opeens (dit kan na jaren nog gebeuren) je fossiel zien barsten.
Vriendelijke groet,
Het lijkt erop dat je prima vondsten doet op dat stukje strand. We hebben op deze website wat informatie over het behandelen van fossielen uit zout water:
http://www.fossiel.net/informatie/prepareren.php
Ik zou graag benadrukken dat dit erg belangrijk is, wil je niet opeens (dit kan na jaren nog gebeuren) je fossiel zien barsten.
Vriendelijke groet,
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
- Contacteer:
Ik ga dat met houtlijm denk ik proberen, hoewel ik ook nog polyester en epoxyhars heb liggen, dat test ik eerst wel even op een niet echt boeiend stukje bot. Verder zie ik er enigszins tegen op om de botten weer in het water te leggen (ik heb ze tot nu toe alleen afgespoeld met kraanwater).
Erg bedankt voor de tips in ieder geval en het is nu wachten op een leuke storm zodat er weer lekker veel aanspoelt!
Erg bedankt voor de tips in ieder geval en het is nu wachten op een leuke storm zodat er weer lekker veel aanspoelt!
bla bla