Conserveren tand CBN

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Time lord
Been thanked: 1 time
Conserveren tand CBN

Bericht door Time lord » 30 dec 2008, 14:37

Afbeelding

Ha,

Afgelopen Juni heeft mijn broertje deze tand gevonden in CBN. Al die tijd heeft het opgeborgen gelegen, gewikkeld in wc-papier, in een trommeltje. Graag zou ik deze tand willen prepareren/conserveren.

Zelf zat ik te denken de tand te spoelen in water (om eventueel zout uit te spoelen) en na het drogen, de tand te dompelen in een water-houtlijm mengsel. Het afgebroken puntje wilde ik er dan met secondelijm aanplakken. Is dit een verstandige methode? Hebben jullie misschien andere ideeën?

Heeft er tevens iemand een idee van welk beest deze tand kan zijn geweest?

Bedankt voor jullie hulp.

groetjes

Bram

bullet
Contacteer:
Antw: Conserveren tand CBN

Bericht door bullet » 30 dec 2008, 16:53

Dit lijkt mij geen tand maar een onderdeel van een mosselachtige genaamd Pinna. De soort weet ik niet.

Gr Jeroen

http://cylichna.page.tl/Home.htm

Voor schelpen en tanden.

Gambit

Bericht door Gambit » 30 dec 2008, 21:55

Protosphyraena ?ferox, denk ik. Ik heb er een paar uit het klei van CBN (St Po.).
Het schijnt een zwaarvis-achtige beenvis te zijn geweest. Zie verder het internet.
groet
Gambit

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 30 dec 2008, 22:00

Het doet mij ook denken aan Pinna (steekmossel) en niet aan een tand. Maar ik kan het van de foto niet goed zien.

Groet,

Niels

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 30 dec 2008, 22:39

Ik was wel benieuwd en heb Gambits raad opgevolgd. Even gegoocheld en kom ook bij Protosphyraena uit; familie van de Zwaardvissen. In m'n CBN-lade liggen er 4 zwarte. Een bruin exemplaar heb ik nog niet eerder gezien.
Vroeger is mij eens verteld dat dit krokodillentanden zouden zijn, maar dat idee moeten we maar bijstellen.
Voorzichtig plakken, dunkt me.

Time fades away (Neil Young)

Time lord
Been thanked: 1 time

Bericht door Time lord » 31 dec 2008, 15:13

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb naar aanleiding van jullie reacties even gegoogled naar Protosphyraena. Bij 'Oceans of Kansas'(http://www.oceansofkansas.com/Protosphyr.html)hebben ze een uitgebreide pagina over deze groep en ook een duidelijke foto's. Het tandje lijkt inderdaad een Protosphyraena sp. te zijn.

Wat betreft het conserveren. Lijkt jullie de methode die ik beschreef, geschikt voor dit tandje of zouden jullie het anders doen?

grtz

Bram

Carcharias
Contacteer:
Antw: Antw: Conserveren tand CBN

Bericht door Carcharias » 31 dec 2008, 15:22

Time lord schreef:
Wat betreft het conserveren. Lijkt jullie de methode die ik beschreef, geschikt voor dit tandje of zouden jullie het anders doen?

grtz

Bram
Dat afspoelen met water zou ik niet doen. Aangezien dit fossiel van kalksteen is en kalk in wateroplost zou ik zeggen: niet doen. Meestal spuit ik mijn CBN fossielen in met haarlak, maar dat moet je geregeld blijven herhalen. (2x per jaar ofzo). Het beste is volgens mij de fossielen in gesmolten parafine met petroleum te leggen en ze daarna eruit te halen en te laten drogen. Dit geeft het beste effect. Maar niet doen in de keuken (tenzij je moeder het niet erg vind) het stinkt namelijk behoorlijk!!

Mvg, Robbin

Luctor et Emergo

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 31 dec 2008, 15:47

Doe wat secondenlijm op een tandenstoker en wrijf het op het breukvlak van beide stukken (om te voorkomen dat de tand teveel lijm absorbeert en nadien helemaal wit uitslaat). Plak het topje er op.

Als het droog is, smeer je het in met een mengsel van aceton en een beetje velpon.

Zo doe ik het, maar er zijn andere manieren.

Fossiel hunter sean
Contacteer:

Bericht door Fossiel hunter sean » 31 dec 2008, 16:25

als je velpon/aceton gebruikt of osteofix gebruikt voor te conserveren, doe dat dan voor dat je de tand plakt, 1 er kunnen nog meer stukjes afbreken als je gaat plakken en 2 als je erna een conserveringsmiddel gebruikt met aceton laat de lijm los

Groet Sean

mendel

Bericht door mendel » 02 jan 2009, 23:14

mooi!

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Gesloten