Carboon determinatie gevraagd

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
Gesloten
Tommie
Has thanked: 6 times
Been thanked: 46 times
Carboon determinatie gevraagd

Bericht door Tommie » 14 jan 2009, 09:46

Afbeelding

Hallo,

dit stuk hebben we enige tijd geleden gevonden in de Laura. Ik ben op internet aan het rondkijken geweest maar niets gevonden. Ik hoop dat de foto goed genoeg is om determinatie mogelijk te maken.

Alvast bedankt,

Tom

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Carboon determinatie gevraagd

Bericht door Gerrit-Jan » 14 jan 2009, 13:13

Probeer iets scherpere dichtopnames (details) te maken in daglicht. Het is zo moeilijk herkenbaar.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Carboon
Has thanked: 432 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Carboon » 14 jan 2009, 15:44

Hey Tom,

Sorry, op basis van deze foto durf ik niet veel te zeggen (mogelijk iets asterophyllites-achtigs? - zou dat kunnen?), misschien dat ziepe er meer in ziet, maar waarschijnlijk heeft ook hij wat betere foto's nodig (één helft per foto zorgt er ook voor dat ze groter op het scherm komen).

Groet,
Tim

[Bewerkt door Carboon op 14-01-2009 om 15:44 NL]

Op zoek naar groen in het zwart.

Tommie
Has thanked: 6 times
Been thanked: 46 times

Bericht door Tommie » 14 jan 2009, 16:10

Afbeelding

Hier een foto die iets duidelijker is (hoop ik). Buiten bij daglicht genomen maar de flitser ging toch nog af.
Ik weet niet of het iets van asterophyllites is want de bladeren of zijtakjes lijken erg dik. Maar misschien de top van een tak? Voor mij in ieder geval geen varen.

groetjes,

Tom

Carboon
Has thanked: 432 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Carboon » 14 jan 2009, 17:35

Hey Tom,

Waarschijnlijk zit je wel goed met het uitsluiten van een (zaad)varen. Verder kun je inderdaad ook niet gemakkelijk zeggen wat het wel is. Je hebt wel degelijk dik-bladige asterophyllites soorten (bijvoorbeeld A. paleaceus - Westfaliaan BC), maar het stuk is vrij koolig en voor het zelfde geld is het een sphenophyllum-achtige (ik zou het niet met zekerheid durven zeggen). Op z'n best zou je het stuk binnen de Equisetophyta (klasse) kunnen rekenen (daar vallen sphenophyllum en asterophyllites beide onder). Sorry, maar ik moet het houden op deze gebrekkige determinatie. Hopelijk kan Ziepe je een zinniger antwoord geven :D

Groetjes,
Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Gesloten