Themadag "IJSTIJDEN"

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Gerrit-Jan
Contacteer:
Themadag "IJSTIJDEN"

Bericht door Gerrit-Jan » 16 jan 2009, 01:58

De Nederlandse Geologische Vereniging (NGV) organiseert onder de naam Geologisch Activiteiten Centrum (GAC) een aantal themadagen over geologische onderwerpen in het gebouw van "TNO-Bouw en Ondergrond" (Princetonlaan 6) gelegen in het universiteits-centrum De Uithof in Utrecht. Deze themadagen staan open voor iedere belangstellende!

Zaterdag 24 januari 2009 themadag

IJSTIJDEN

Van 11.00 tot 16.00 uur geologische markt:

· Tentoonstelling van fossielen en zwerfstenen uit particuliere verzamelingen.

· Mogelijkheid om vondsten te laten determineren.

· Informatie over vindplaatsen.

· Voorbeelden uit verzamelingen van musea.

Leestafel met boeken en tijdschriften.

Lezingenprogramma in het auditorium:

11.30 - 12.15 uur: “Hoe ziet een ijstijd eruit in de tropen?”

door Henry Hooghiemstra – Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica, Universiteit van Amsterdam.

De landschappelijke gevolgen van ijstijden, en snellere klimaatveranderingen in de gematigde klimaatzone verschillen aanzienlijk met die in de tropen. In deze voordracht wordt een 3 miljoen jaar lang archief met de complete serie van Pleistocene ijstijden besproken. Diepe bekkens in de noordelijke Andes blijken een onuitputtelijke bron van informatie te zijn over klimaatverandering tijdens het Kwartair.

14.00 – 14.45 uur: “De sabeltandtijger”

door Dick Mol.

In maart 2000 werd door een Urker viskotter in het zuidelijke deel van de Noordzee een onderkaak van een sabeltandtijger opgevist. De onderkaak werd gedateerd op een ouderdom van 28.000 jaar, terwijl eerder werd aangenomen dat deze soort sabeltandtijger in Europa en Azië 300.000 tot 400.000 jaar geleden uitgestorven was. Deze vondst en recente wetenschappelijke gegevens waren het uitgangspunt voor de samenstelling van een uniek boek. Dick Mol, een van de 4 auteurs, gaat nader in op deze unieke vondst.

15.15 – 16.00 uur: “De Noordzee: een prehistorische schatkamer”

door Dick Mol.

Al jaren lang worden regelmatig fossiele zoogdieren uit het Pleistoceen opgevist in de Noordzee. Het botmateriaal blijft hangen in de visnetten. Dergelijk fossiel botmateriaal is in mindere mate ook bekend uit de Westerschelde en uit de grote rivieren. De Noordzee is (op Siberië na) de belangrijkste vindplaats van resten van de wolharige mammoet. Het grootste gedeelte van de in Nederland aanwezige museumcollecties Pleistocene zoogdieren is afkomstig uit de Noordzee.

Bereikbaarheid:

Per auto: A28, afslag De Uithof. Borden Budapestlaan/Princetonplein volgen. Bij het gebouw zijn voldoende parkeerplaatsen.

Openbaar vervoer: stadsbus lijn 11 en 12 iedere 5 minuten naar de Uithof (reistijd ca. 20 minuten). Uitstappen halte "Botanische tuinen" (lijn11) resp. "Kruytgebouw" (lijn12).

Voor nadere informatie en routekaartje zie: www.geologischevereniging.nl

Met dank aan Tom voor de info ;)

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 16-01-2009 om 02:01 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Spongebob
Has thanked: 413 times
Been thanked: 636 times
Antw: Themadag "IJSTIJDEN"

Bericht door Spongebob » 16 jan 2009, 17:45

Zie ik je daar, GJ ?
Neem ik je boek ook mee.

Time fades away (Neil Young)

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 16 jan 2009, 17:51

Helaas ben ik die dag al voorzien. Heb een uitnodiging gehad om met iemand te gaan zoeken in een groeve in Duitland :D

Als ik met eigen vervoer was geweest was ik even langs gekomen.

De volgende keer als ik weer op visite ben bij mijn tante in Emmen kom ik bij je langs. Ik mail je dan nog wel van te voren.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

fossielgozer
Contacteer:

Bericht door fossielgozer » 16 jan 2009, 18:30

kon ik daar maar bij zijn :'(

Spongebob
Has thanked: 413 times
Been thanked: 636 times
zaterdag a.s. Themadag "IJSTIJDEN"

Bericht door Spongebob » 21 jan 2009, 21:03

;)

Time fades away (Neil Young)