Neergestorte sulzeri
Neergestorte sulzeri

Bij deze weer een interessant stuk uit de Jince formatie van het Midden-Cambrium uit Tsjechië.
Het getreft een weliswaar complete maar omgespoelde trilobiet van de soort Conocoryphe sulzeri. Het eerste wat mij raakte van het dier was de grootte van bijna 9 cm. Gemiddeld is C.sulzeri tussen de 35 en 55 mm.
Kijk met mij mee: het is onwaarschijnlijk dat het een vervelling betreft gezien de aanwezigheid (en de juiste plaats) van de doublure van het cephalon samen met de wangstekels. (linksonder) Dit laatste zie je niet vaak: meestal vind je perfecte en superscherpe afdrukken van C.sulzeri zonder de korte wangstekels en dit zijn dus vervellingen.
Voordat ik begon te prepareren aan het stuk waren de contouren van het dier nagenoeg niet zichtbaar. Ik vermoedde zelfs dat het pygidium verdwenen was. Preparatie heeft in deze een hoop zichtbaar gemaakt.
Een tweede aspect is de aanwezigheid van delen van andere dieren in het stuk. Boven het stuk zie je een klein cranidium van Paradoxides gracilis, rechtsboven een redlichide hypostoom (P.gracilis?).
Dwars in het stuk, linksonder, zie je een redlichide vrije wang uitsteken en tenslotte ligt op het pygidium van deze Conocoryphe een wangdeel van een soortgenoot.
Zo'n blokje roept bij mij altijd weer wat vragen op. Is dit dier gestorven en verspoeld met andere dier(del)en? Zat er aan dit dier, na zijn sterven, wat lekkers te knabbelen voor anderen, of was het een mooie schuilplaats voor kleintjes om te vervellen en zich te verbergen voor predatoren?
Zeg het maar....

Enjoy
<:{{{{{>
Trilobiti Ceská Republika
Antw: Neergestorte sulzeri
Heel bijzonder Tomas, een C. sulzeri van 9 cm. Zo groot heb ik ze nog nooit gezien. En dan met een klein cranidium van een (jeugdige?) P. gracilis. Je zou eerder het omgekeerde verwachten.
vr.gr.
Jan
vr.gr.
Jan
De senioribus nil nisi bene
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: Neergestorte sulzeri
Mooi stuk Tomas en alleen maar weer meer vragen ipv antwoorden 

Robert Mensink