Trilobieten

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Pleistoceen
Contacteer:
Trilobieten

Bericht door Pleistoceen » 26 mar 2009, 21:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste forumleden,

Er zaten nog meer verassingen in de kast. Wie o wie heeft er verstand van trilobieten?

Van beide trilobieten is helaas geen achtergondinformatie bekend (vindplaats, stratigrafie etc.)

Groet,

Aalt

Steefgeo
Antw: Trilobieten

Bericht door Steefgeo » 26 mar 2009, 22:17

Hoi Aalt,

Mooie exemplaren, gefeliciteerd!
Ik ben geen trilobietenexpert, maar de 2e trilobiet lijkt me een lid van de Reedops- of Phacops-familie uit het Devoon zoals die uit de Eifel (omgeving Prüm/Gerolstein) Misschien is er iemand die specifieker kan benoemen, ik heb moeite deze twee te onderscheiden van elkaar.

Groet,

Stefan

Pleistoceen
Contacteer:

Bericht door Pleistoceen » 26 mar 2009, 22:30

Hallo Stefan,

Bedankt voor je reactie. Ik weet met het tweede exemplaar nu in iedergeval in welke hoek ik moet zoeken.

Groet,

Aalt

nestor

Bericht door nestor » 27 mar 2009, 10:02

Ik denk dat je eerder in de Marokkaanse (zwart-lak)hoek moet zoeken. Wat zijn de afmetingen?

vr.groet
Jan

De senioribus nil nisi bene

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 27 mar 2009, 10:33

Dag Aalt,

om te beginnen weten we niet waar het materiaal vandaan komt. Als we dat weten kunnen we daadwerkelijk iets zeggen over de namen.
In de eerste zie ik ptychoparide en in de tweede een phacopide trilobiet.
Qua leeftijd: eerste Cambrium, tweede Devoon.
Heeft de tweede lenzen in de ogen?
Hoe groot zijn de trilobieten?
Kun je foto's tonen van het hele steenstuk van de trilobieten? Ook van de onderzijde?
Heb je al geprobeerd de trilobieten te reinigen met nagellakremover (aceton/Iso-propyl)?

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

MarkW

Bericht door MarkW » 27 mar 2009, 10:36

De eerste trilobiet is net als die in je andere topic een van het soort:
Elrathia kingii
uit de Wheeler Shale formatie, House Range, Millard County, Utah.
Periode is Midden Cambrium.

Vrij tot veel voorkomend soort.

Pleistoceen
Contacteer:

Bericht door Pleistoceen » 27 mar 2009, 19:39

Forum,

Bedankt voor de reacties. Ik leer hier een hoop bij.(Hoe meer ik me in trilobieten verdiep, hoe meer ik besef dat ik er echt niets van wist)

De ruimte tussen de streepjes aan de onderkant van de foto's vertegenwoordigen steeds 1cm.

Groet,

Wolf

P.s, Ik heb ze gereinigd met aceton en er gebeurde niets! :) Betekent dit dat ik kan stellen dat ze niet uit een marrokaanse "zwartlakformatie" afkomstig zijn?

[Bewerkt door wolf op 27-03-2009 om 19:41 NL]

[Bewerkt door wolf op 27-03-2009 om 20:03 NL]

Pleistoceen
Contacteer:

Bericht door Pleistoceen » 27 mar 2009, 20:24

Afbeelding

Afbeelding

Ceraurus,

Ik heb, zoals je voorstelde foto's van de hele "steen" gemaakt. Zowel van de bovenzijde als de onderzijde. Ik ben echter wel benieuwd waar je naar kijkt. (Zodat ik daar in het vervolg zelf ook op kan letten)

Groet,

Aalt

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 28 mar 2009, 18:04

Prima Aalt, het was om even de steen(soort) verder goed te kunnen zien. Zo te zien betreft de eerste trilobiet inderdaad het midden-Cambrium wat in Drum-mountains, Utah gevonden wordt. Heel specifiek de vindplaats en county erbij zetten vind ik wat ver gaan; ze worden op meerdere plaatsen daar gevonden. Elrathia kingii kan ik in meegaan, de voorste rand van het cephalon (kop) zit nog verborgen in de steen.

Ik wilde ook de onderkant zien om te zien of er breuken in zitten. Soms wordt een trilobiet(afdruk) op een andere hele steen gekit. Ik ben er bijna zeker van dat je Elrathia echt is, maar over die phacopide trilobiet ben ik niet overtuigd dat het fossiel authentiek mineraal is. Dit soort stukken moeten geheel vrij geprepareerd worden en worden gevonden door stenen (en dus ook de trilobiet!) doormidden te slaan. Later wordt dit weer (netjes) aan elkaar gezet en kun je aan de onderkant nog de breuk zien.
Ik vermoed dat het stuk marokkaans is en Marokko is berucht om zijn vervalsde trilobieten.
Nu is de familie die je laat zien veel voorkomend (Phacopinae indet.) maar deze kent veel (sub)soorten. Het onderscheid wordt onder andere vaak bepaald aan de hand van de lenzen in de ogen en granulatie ('pukkels') op het stuk.
Ik ben niet geinformeerd over de laatste soortbeschrijvingen van marokkaanse phacopiden en daar is recent een werk over verschenen wat ik dus niet heb. (boek € 300+)

We kunnen wel even verder kijken naar de echtheid van het stuk.
Vraag: hebben de ogen lenzen, of zijn ze glad?
Vraag: kun je een closeup van beide ogen maken?

Tot zover even, begrijp je het nog ;)

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

Pleistoceen
Contacteer:

Bericht door Pleistoceen » 28 mar 2009, 22:14

Afbeelding

Afbeelding

Ceraurus,

Bedankt voor je uitleg. Ik heb eens naar de ogen gekeken en ze zijn niet glad. Op het rechter oog zie ik wel iets waarvan ik als leek zou zeggen dat het lensjes zijn. Op het linker oog zie ik er daar maar een paar van.

Ik hoop niet dat jouw conclusie is dat 'ie uit de marokkaanse schoensmeerperiode afkomstig is. Hoewel, ik zag elders op dit forum dat iemand nog vervalsingen zocht voor zijn school :)

Alvast bedankt.

Groet,

Aalt

Gesloten