Voorkomen van P. contortus in het Antwerpse mioceen/ plioceen
Voorkomen van P. contortus in het Antwerpse mioceen/ plioceen
Zaterdag kwam ik begin van de avond in Hoevenen aan. Ik sprak iemand die net weg ging en we hadden het ondermeer over P. contortus uit Hoevenen. Leuke discussie, maar deze aardige man bleef er bij dat P. contortus niet voorkwam in Hoevenen omdat ze niet beschreven zou zijn? Toch zag ik ondermeer dat Pieter er op zijn site wel een vermelding van maakte.
Nu heb ik zelf diverse tijgers uit Hoevenen die toch echt afwijken van G. aduncus. Met name de fijne, regelmatige karteling aan de distale zijde is typerend. Ook zijn de tandjes een stuk dikker dan de (vaak, niet altijd) platte wortels van G. aduncus. Ik hoop dat hij dit leest en de foto’s vergelijkt. Misschien zijn er anderen die een aanvulling kunnen geven?
Ik heb de Hoevenen tijgers van foto 4 en 5 aan een paar Amerikaanse ruilcontacten laten zien en die riepen direct: P. contortus.
Foto 1: bovenste 3: P. contortus uit STH, onder Lee Creek
Foto 2: P. contortus Lee Creek, linguale zijde
Foto 3: P. contortus STH linguale zijde
Foto 4: P. contortus? Hoevenen
Foto 5: P. contortus? Hoevenen linguale zijde
Arjen
[Bewerkt door Lanselot op 01-04-2009 om 18:41 NL]
- Supergraver
Antw: Voorkomen van P. contortus in het Antwerpse mioceen/ plioceen
Leuk dat je dit weer aansnijdt!
Is wel makkelijk praten, als ie niet beschreven staat dan is ie er ook niet
Wat zou de wereld toch klein zijn als we ons allemaal daaraan hielden.
Gr
Martijn
Is wel makkelijk praten, als ie niet beschreven staat dan is ie er ook niet

Wat zou de wereld toch klein zijn als we ons allemaal daaraan hielden.
Gr
Martijn
Hoi Lanselot
Volgens mij heb ik er toch ook diversen P. contortus gevonden in Hoevenen, zal morgen avond er foto van plaatsen, heb ik meer tijd ervoor, want alles ligt op een hoop momenteel.
Groetjes John.
Volgens mij heb ik er toch ook diversen P. contortus gevonden in Hoevenen, zal morgen avond er foto van plaatsen, heb ik meer tijd ervoor, want alles ligt op een hoop momenteel.
Groetjes John.
SeeYou!
- notorynchus
Hey Arjen,
Hier m'n enigste Contortus uit Hoevenen.
Het valt welp op dat deze aanzienelijk zeldzamer zijn dan de 'gewone' galeocerdo.
De linkse tand op de 3e foto is voor de vergelijking een aduncus ( maar dat weet je wel geloof ik ).
Frederik
- sharkteethrene
Hallo Arjen,
Door de vele aangetroffen vondsten van de laatste periode in de "Antwerp area" delen inmiddels velen deze gedane bevinding.
Er zijn al meerdere topics over geweest.
Destijds heb ik ook vermeld dat dit te Mill,Langenboom ook het geval is.
Mischien dat iemand zich geroepen voelt dit gegeven eens nader te bekijken/beschrijven? En zoniet, ga je er zelf mee aan de gang!
Mijn materiaal staat beschikbaar.
Groetjes,
Rene.
Door de vele aangetroffen vondsten van de laatste periode in de "Antwerp area" delen inmiddels velen deze gedane bevinding.
Er zijn al meerdere topics over geweest.
Destijds heb ik ook vermeld dat dit te Mill,Langenboom ook het geval is.
Mischien dat iemand zich geroepen voelt dit gegeven eens nader te bekijken/beschrijven? En zoniet, ga je er zelf mee aan de gang!
Mijn materiaal staat beschikbaar.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Was ik helemaal vergeten, om nog een foto erop zetten, maar ik denk dat deze discussie is mislukt, omdat er verder niemand erop reageerd?
Foto's zijn een beetje wazig, nog geen goede digicamera.
volgens mij is dit er ook een , gevonden in Hoevenen, poosje terug, heb er meerdere ervan gevonden nu.
De wortel is dikker en smaller/De tand aan de (distel side) meer ronder dan de cuvier/aduncus/latidens.
Misschien Eocene? Wat ouder?
Maar misschien heb ik het verkeerd?
Groetjes Johwi.
[Bewerkt door Johwi op 19-07-2009 om 00:13 NL]
SeeYou!
Dit is een gewone P. contortus .
Overigens geen Eocene soort , dat zie je ook direct aan de bewaringstoestand. Ouder dan Eoceen vind je trouwens niet in Hoevenen.
Groetjes,
Gunther
Overigens geen Eocene soort , dat zie je ook direct aan de bewaringstoestand. Ouder dan Eoceen vind je trouwens niet in Hoevenen.
Groetjes,
Gunther
Dag Gunther,
Je spreekt over een 'gewone' contortus; wat bedoel je daarmee?
Wij hebben er trouwens ook diverse gevonden (gewoon of ongewoon, dat weet ik dus niet).
Groeten, jan
Je spreekt over een 'gewone' contortus; wat bedoel je daarmee?
Wij hebben er trouwens ook diverse gevonden (gewoon of ongewoon, dat weet ik dus niet).
Groeten, jan
wie zoekt zal vinden