gewei?
Antw: gewei?

Hoi Niels,
Een stuk gewei is het zeker het is het gedeelte waar de oogtak uit komt en verder de aanzet voor de rest van het gewei.
Het ziet er naar uit dat dit stuk inderdaad bewerkt is.
Laat het eens zien in een oertijd museum of zo wie weet is het een oud werktuig of zo.
groetjes Erik
E.J.
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Dank. Het is een interessant stuk. Ik zal eens een keer bij Naturalis langs gaan.
Groet,
Niels
Niels
Gewei stukje is HEEL intressant,de platte vlakken tonen aan dat die stikken er afgehaald zijn voor verdere bewerking.
Waar dit te vinden is, zouden er ook artefacten moeten te vinden zijn.Er komt een 'naar ik denk, een zeer intressant tentoonstelling in Rockanje.
http://www.pleistocenemammals.com/new/?p=955
http://www.westelijk-voorne.nl/
Waar dit te vinden is, zouden er ook artefacten moeten te vinden zijn.Er komt een 'naar ik denk, een zeer intressant tentoonstelling in Rockanje.
http://www.pleistocenemammals.com/new/?p=955
http://www.westelijk-voorne.nl/
Theo
Hoi Sjaak/Niels,
Volgens mij is dit reuzenhert, afgaande op de sterk geribbelde oppervlak van het gewei (andere herten hebben dit minder). Kun je zien of de snijlijn helemaal kaarsrecht is? Soms kan het ook door de zandzuiger een flinke tik krijgen waardoor zulke sporen achterblijven.
groeten, Hanneke
Volgens mij is dit reuzenhert, afgaande op de sterk geribbelde oppervlak van het gewei (andere herten hebben dit minder). Kun je zien of de snijlijn helemaal kaarsrecht is? Soms kan het ook door de zandzuiger een flinke tik krijgen waardoor zulke sporen achterblijven.
groeten, Hanneke
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
- sjaak
- Contacteer:
Hoi Hanneke,
Zoals Theo opmerkte zijn er twee snijvlakken op de foto's te zien. Deze vertonen dezelfde sporen. Het lijkt er het meest op dat er gericht met rechte halen in gesneden is. Die zandzuigers gaan behoorlijk destructief te werk. Ik heb nog geen compleet groot bot gevonden. Alleen maar fragmenten. De complete botjes zijn wel groter dan dit fragment. Dit soort sporen heb ik nog nergens gezien.
[Bewerkt door sjaak op 04-04-2009 om 21:44 NL]
Zoals Theo opmerkte zijn er twee snijvlakken op de foto's te zien. Deze vertonen dezelfde sporen. Het lijkt er het meest op dat er gericht met rechte halen in gesneden is. Die zandzuigers gaan behoorlijk destructief te werk. Ik heb nog geen compleet groot bot gevonden. Alleen maar fragmenten. De complete botjes zijn wel groter dan dit fragment. Dit soort sporen heb ik nog nergens gezien.
[Bewerkt door sjaak op 04-04-2009 om 21:44 NL]
Groet,
Niels
Niels
Ah, nu zie ik het ook (op de eerste foto is het beter verlicht). Inderdaad geen zandzuiger sporen!
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
- sjaak
- Contacteer:
Ik heb het boek van Mammoeten, neushoorns en andere dieren van de Noordzeebodem. Er staat daar een productieschema in van gewei, waaruit ik afleid dat dit een afvalstuk zou kunnen zijn.
Hanneke, ik las in dat boek dat het jongste reuzenhert fossiel op circa 9500 BP is gedateerd. Als het inderdaad om reuzenhert zou gaan dan kan het wel eens een behoorlijk oud fragment zijn (of jong reuzenhert).
Hanneke, ik las in dat boek dat het jongste reuzenhert fossiel op circa 9500 BP is gedateerd. Als het inderdaad om reuzenhert zou gaan dan kan het wel eens een behoorlijk oud fragment zijn (of jong reuzenhert).
Groet,
Niels
Niels
De meeste stukken die sporen van bewerking vertonen zijn van edelhert.
ik zie in dit stuk eerder edel- ipv reuzehert.
ik zie in dit stuk eerder edel- ipv reuzehert.
Theo
- sjaak
- Contacteer:
Wat voor hert dan ook ik ben er heel blij mee. Ik zal het eens laten determineren als het uit zijn zoetwater bad is.
Groet,
Niels
Niels