Samen naar Resse 4-4-2009 Fossiel.Net excursie Hannover
Samen naar Resse 4-4-2009 Fossiel.Net excursie Hannover

Zaterdagmorgen 4 April s,morgens half 7 opgestaan.Nog snel alles bij elkaar gezocht.Broodjes gesmeerd en de kofferbak vol gepakt.Toen op weg naar Hengelo,waar ik met Adri en Herman had afgesproken om op te stappen bij het Van der Valk Restaurant.Na kennis te hebben gemaakt en de spullen te hebben overgeladen, bij Adri in haar Jeep,gingen we op weg naar Hannover.Onderweg lekker gebabbeldt over de NGV van Twente en over allerlei excursie,s eerder gemaakt.Onderweg nog even een tussenstop gemaakt ergens bij Bad Oeyenhausen.Daarna weer door naar Hannover.Vanaf de laatste stop Herman voorop gereden omdat hij een TomTom bij zich had.En ingesteld op Engelborstel.vanf Engelborstel heb ik de weg gewezen omdat ik eerder in Resse was geweest.Toen we bij de groeve aankwamen eerst even koffie en broodjes gegeten.
Toen de groeve in gegaan,waar al 2 Duitsers aan het zoeken waren met boormachine met aggregaat.Even naar hun vondsten gekeken.De oudere man had een toevalstreffer.Een geode met Ammoniet in een afvalberg.Verder had hij een woonkamer gevonden.maar verder niks van betekenis.De meeste Fossielrijke lagen zijn al volledig doorzocht.En het kost dan heel veel graven om op de geodenbanken te komen.
Na een aantal tips zijn we gaan graven in een Fossielrijke laag.Maar geen geoden gevonden.Wel veel Aegocriocerassen.Maar allemaal verdrukt.Behalve de grote, daarvan zijn de woonkamers bewaard gebleven.Achterin de groeve vond ik in een geul, een megagrote woonkamer.Ammoniet is wel zo,n 50 cm doorsnee geweest.Op de Ammoniet zitten allemaal wormengangen die zich na de dood van de Ammoniet op de schaal gehecht hebben.
Verder even de schuine zijden afgezocht.Die veel belemniten opleverden en 1 vissenwervel(!).Aan het eind van de middag toch nog geluk.Ik vond een kleine geode die waarschijnlijk kapot was gevroren in de winter.En daarin zat een Aegocrioceras Spathi van +-8 cm doorsnee.Mijn dag was helemaal geslaagd!;-).
Later weer naar Adri en Herman die ook weer op het zelfde stuk zaten te graven,waar we waren begonnen.Herman had een grote Ammoniet gevonden ,maar het grootste gedeelte was verdrukt.En bij het loswerken zou hij helemaal uit elkaar vallen.Even een foto gemaakt.Omdat het toch een supermooi gezicht was.Toen zag ik de man van het Steinkern forum staan.Ben naar hem toegelopen.Hij was een beetje boos omdat ik niet gebeldt had.Ik zei dat ik geen ontvangst op mijn mobiel had.Na wat gepraat te hebben klaarde de lucht en hij gaf nog wat goed tips.Daarna vroeg hij of we mee gingen naar zijn auto.Hij liet 3 geodes zien die nog verder moesten worden geprepareerd.Toen haalde hij een krat tevoorschijn wat helemaal vol zat.Ik keek mijn ogen uit.Kon geen keuze doen.We mochten meenemen wat we mooi vonden.De rest zou hij weg gooien,bij de kapot geslagen geoden.Ik sprak met Herman en Adri af dat we alles mee zouden nemen naar de camping,om te verdelen onder de andere Fossiel.Net mensen.Jurgen vond dat geen probleem.
Toen alles ingepakt en na omgekleed te zijn met een voldaan gevoel op weg naar de camping.Bij de afslag van de camping even verkeerd gereden(doorgereden).Daarna gekeerd en ons aangemeld bij de campingeigenaar.En gevraag waar die Hollanders stonden

[Bewerkt door Erik-B op 17-04-2009 om 14:05 NL]
[Bewerkt door Erik-B op 17-04-2009 om 14:09 NL]
[Bewerkt door Erik-B op 17-04-2009 om 14:12 NL]
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Samen naar Resse 4-4-2009 Fossiel.Net excursie Hannover
Leuk verslagje Erik. Ook bedankt nog voor de meebrengselen. Leuk om ook iets van Resse te hebben. Ik ga zeker nog eens terug, want ik heb met mijn vader (Bart) nog een leuke route ontdekt (op de "ring" van het Munsterbekken) waar we verscheidene Cenonaam onsluitingen hebben aangetroffen en nog enkele leuke vondsten gedaan hebben.
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 17-04-2009 om 17:49 NL]
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 17-04-2009 om 17:49 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
Erg leuk verslagje en foto's!
Mogen vast wel gebruikt worden door deze op de pagina met Bijeenkomsten te plaatsen toch?
Mogen vast wel gebruikt worden door deze op de pagina met Bijeenkomsten te plaatsen toch?
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
Antw: Antw: Samen naar Resse 4-4-2009 Fossiel.Net excursie Hannover
Ja hoor Herman.Als dit forum er niet was geweest,waren we daar ook niet geweest toch?!webmaster schreef:
Erg leuk verslagje en foto's!

Erik je hebt een leuk verslagje gemaakt. Hier nog wat beelden van Resse. Herman en vooral Erik die de hele groeve verbouwen:) Te hard werk voor mijn rug!!
Heb het uiteindelijk maar bij belemnieten rapen gehouden. Belemnieten met 2 puntjes, nooit eerder gezien. Moet ik nog poetsen en foto's van maken.
gr
pearl:)
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
- Galeocerdo
Mooi verslag en dito foto's. Leuk om te zien waar jullie die zaterdag vertoefd hebben. Tot een volgende keer.
Gr. Taco
Wow Adri.De kwaliteit van je foto,s is super.Bedankt voor het plaatsen en ik vind het fijn dat iedereen het naar zijn zin heeft gehad.pearl schreef:
Erik je hebt een leuk verslagje gemaakt. Hier nog wat beelden van Resse. Herman en vooral Erik die de hele groeve verbouwen:) Te hard werk voor mijn rug!!
Heb het uiteindelijk maar bij belemnieten rapen gehouden. Belemnieten met 2 puntjes, nooit eerder gezien. Moet ik nog poetsen en foto's van maken.
gr
pearl:)
- Spongebob
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 635 times
Waarom hakken, graven, zwoegen en zweten in Resse als ze bij Teutonia geprept en al op de "parkeerplaats" liggen?
Deze vond ik bij het aantrekken van m'n laarzen direct achter de auto. Een goed begin......alhoewel. Eigenlijk is het toch een vorm van (geologische) vervuiling.
Time fades away (Neil Young)
Zo dat is een mooie Tom.In de USA b vragen ze daar op internet zo bijna 200 dollar(!) voor.Had niet verwacht dat hij zo mooi was.Wat een bofkont ;-)En die gooien ze dan zo weg :-s .Snap je toch niet.Misschien teveel gevonden in Teutonia?Maar ik vind het onbegrijpelijkSpongebob schreef:
Waarom hakken, graven, zwoegen en zweten in Resse als ze bij Teutonia geprept en al op de "parkeerplaats" liggen?
Deze vond ik bij het aantrekken van m'n laarzen direct achter de auto. Een goed begin......alhoewel. Eigenlijk is het toch een vorm van (geologische) vervuiling.
[Bewerkt door Erik-B op 18-04-2009 om 10:19 NL]
Dit is dan de geode met de Aegocrioceras Spathi.Is er iemand hier die goed kan prepareren?Ik durf het zelf niet aan.Laat liever iemand met proffesioneel gereedschap en geduld mijn steen prepareren.Wil er best voor betalen.Als je goed kijkt zie je dat de Ammoniet doorloopt in de geode