Schelpje .. mossel ?
Schelpje .. mossel ?
Bijgaand schelpje is gevondenin een akker aan de zuidrand van de groeve Brekweg bij Rheine in Duitsland. De groeve wordt gedateerd op boven krijt (95 mljn jaar). De schelp is echter gevonden in de akker als los fragment tussen vele stukken steen uit de groeve.
Iemand enig idee wat dit is ?
Antw: Schelpje .. mossel ?
Dit lijkt heel sterk op een brachiopode van de soort Terebratula.
Brachiopoden zijn 2-kleppige weekdieren. Hun schaal bestaat uit een rug- of armklep en een buik- of steelklep. In de steelklep zit een gat (ik weet niet goed of dat bij uw exemplaar goed zichtbaar is) waardoor de steel (een spier) steekt, waarmee het dier aan de bodem vastzit.
Brachiopoden zijn 2-kleppige weekdieren. Hun schaal bestaat uit een rug- of armklep en een buik- of steelklep. In de steelklep zit een gat (ik weet niet goed of dat bij uw exemplaar goed zichtbaar is) waardoor de steel (een spier) steekt, waarmee het dier aan de bodem vastzit.
---------
TriloBase
---------
TriloBase
---------

Dus toch een brachiopode .. dank je. Dat "gat" zit er weel degelijk, alleen was het me niet echt opgevallen . Zie de foto die ik bijvoeg.
Zoals je ziet is dat gat wel degelijk aanwezig.
In de spreektaal worden ze ook wel suikerschepjes genoemd. Ik weet niet of dat overal zo is maar ik weet niet beter.
Gr. Stan
Gr. Stan