Oesters uit Beken van Parijs

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Jeremy
Oesters uit Beken van Parijs

Bericht door Jeremy » 13 mei 2009, 12:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dag iedereen,
deze oesters zijn gevonden in Pontlevoy en Channay-Sur-Lathan, Mioceen dus. De afstand tussen twee streepjes is 1cm.

Laat ik eerst beginnen met het gemakkelijste nl oester 4. Deze vertoont een gat onderaan. Oorspronkelijk had ik deze apart gezet omdat ik er een 10-tal van gevonden heb. Nu ben ik meer geneigd om aan te nemen dat deze dezelfde zijn als nr 3 maar dat het gat een breuk is en dat deze losgewoeld zijn geweest. Correct?

Nr 2: hoewel niet uit de foto af te leiden is, vertoont deze wel een "zak" zoals nr 1,3 en 5 maar is deze niet hol. Hoewel er bij oesters nogal eens vergroeingen kunnen voorkomen, twijfel ik toch om aan te nemen dat het om dezelfde soort gaat?

1,3 en 5: rekening houdend met de grootte heb ik nr 3 gedetermineerd als Crassostrea saccellus. Nr 5: daar heb ik ook een 10-tal van maar zeer verscheiden van vorm, wel allemaal met een holte, maar veel kleiner dan 3. En tenslotte nr 1: deze is veel groter en vertoont een duidelijke structuur, lijnen. Mag ik 5 en 1 als Crassostrea cf. saccellus aannemen? Beschikt er iemand over de exacte naam, en afmetingen?

groetjes
Jeremy

Gesloten