Fotos: blauwe schijn bij daglicht

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Jeremy
Fotos: blauwe schijn bij daglicht

Bericht door Jeremy » 25 mei 2009, 13:10

Afbeelding

dag iedereen,

ik probeer nu al een paar maal foto's te nemen bij daglicht zowel binnen als buiten. Buiten echter is het overbelicht en binnen krijg ik steeds een blauwe schijn ttz het wit papier waarop het fossiel ligt wordt blauw.
Bij een groter fossiel vergroot ik de afstand maar krijg dan weer een andere kleur.
Hoe kan ik dit blauw licht vermijden zonder gebruik te maken van kunstlicht?

groetjes
Jeremy

Josine
Contacteer:
Antw: Fotos: blauwe schijn bij daglicht

Bericht door Josine » 25 mei 2009, 13:43

Afbeelding

Als je binnen foto's maakt en je hebt ergens kunstlicht aan, dan krijg je te maken met de kleurzweem van de betreffende lamp. Ook zal een camera altijd proberen een witte achtergrond zo te belichten dat het grijs wordt. Je kunt dat voorkomen door op het object wat je hebt het licht te meten en de belichting vervolgens met de hand in te stellen op de gemeten tijd/diafragma waarden.
De kleurzweem kun je prima verwijderen in Photoshop.
Als je buiten fotografeert kun je dat beter niet in de volle zon doen en net als binnen de belichting met de hand doen.

Ik heb in Photoshop even snel de ergste kleurzweem weggehaald als voorbeeld.

Succes,

Josine

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 25 mei 2009, 13:43

Jeremy,

Kan je even zeggen welk toestel je gebruikt? De blauwe schijn waar je het over hebt is het gevolg van een verkeerde instelling van de zogenaamde witbalans. Even heel eenvoudig gesteld. De kleurtemparatuur van wit licht is afhankelijk van de verschuiving van de golflengte met de temperatuur, en kan variëren van blauwig tot roodachtig. Dit kan door je toestel gecompenseerd worden (de meeste toestellen doen dit automatisch), en een verkeerde instelling of een verkeerde correctie kan de kleuren van een foto dus te 'koud' (blauw) of te 'warm' (rood) maken.

Je kan het probleem oplossen door je toestel anders in te stellen (als je toestel dit toelaat), of door de foto softwarematig aan te passen. In principe kan dit laatste enkel deftig gebeuren als de foto in RAW-formaat genomen is, maar ook met een jpg kan je met photoshop bijvoorbeeld corrigeren.

Edit: blijkbaar samen met Josine gepost.

[Bewerkt door Frederik op 25-05-2009 om 12:46 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Josine
Contacteer:
Antw: Antw: Fotos: blauwe schijn bij daglicht

Bericht door Josine » 25 mei 2009, 13:45

Frederik schreef:

Edit: blijkbaar samen met Josine gepost.
:D :D

Josine

Jeremy

Bericht door Jeremy » 25 mei 2009, 19:54

dag Josine en Frederik,

bedankt voor jullie uitleg en tips. Ik ga eerst eens proberen om de instellingen van het toestel te veranderen. Het is een simpel geval, een Olympus Camedia C-60 zoom, maar het werkt. En wat ik er wel aan apprecieer is de "afstandsbediening".
Aan welke aanpassing, instelling had jij gedacht Frederik?
Ik heb geen lichtmeter dus ga het al doende moeten testen.
De foto die jij hebt bewerkt Josine is nu super. Mocht het mij niet lukken met het fototoestel, ga ik overwegen om Photoshop aan te schaffen. Want ik zou graag een aantal foto,s willen maken met het fossiel op een zwarte achtergrond. Dit heb ik geprobeerd met een zwart karton maar daar was ik niet tevreden over.

groetjes
Jeremy

Jeremy

Bericht door Jeremy » 26 mei 2009, 11:38

Ik heb al wat kunnen oefenen maar moet nog de gebruiksaanwijzing van het fototoestel terugvinden om zodoende te zien of ik de sluitertijd kan veranderen.
Jullie tips hebben me ook ertoe gebracht om wat meer met Microsoft Picture manager te spelen en ziedaar er staat een knopje "kleur verbeteren". Daaronder staat in duidelijke taal: klik op een gebied in de afbeelding dat wit moet zijn, om de correctie uit te voeren. Ongelooflijk toch dat ik deze over het hoofd heb gezien. In de meeste gevallen corrigeert hij zowel het blauw als geel weg en geeft het fossiel zijn echte kleur terug. Gewoon fantastisch. Wel gaat hij in "overdrive" bij witte schelpen. Daar moet ik nog wat op vinden.
Nu de meeste technische problemen opgelost zijn kan ik mij wat meer concentreren op het "artistieke" gedeelte nl hoe het fossiel het meest tot zijn recht te laten komen. Ik heb hierover al gelezen dat je het licht het best van linksboven laat komen. Maar dat zal ook wel afhangen van het fossiel zelf en de grootte, veronderstel ik.

groetjes
Jeremy

Gesloten