Fossielen of niet?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
RervelR
Fossielen of niet?

Bericht door RervelR » 21 jun 2009, 21:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,

Allereerst wil ik even vermelden dat ik een absolute beginner ben als het gaat om fossielen maar ik ben er wel erg geïnteresseerd in, zeker na het lezen van dit forum.

Vandaag hebben mijn vriendin en ik bovenstaand gevonden op het strand tussen Katwijk en Wassenaar aan de Noordzee.

De derde foto vermoedt ik bijna zeker van dat het gewoon een steen is maar de vorm lijkt erg op die van een tand. Mijn kennis over fossielen is echter zeer beperkt, dus voor de zekerheid vraag ik het nog even. Niet te hard uitlachen a.u.b. ;-)

Het object in de eerste twee foto's is zeer licht van gewicht en bestaat uit een soort van donkergrijs gesteente met daarover heen aan de buitenkant een soort van barnsteen-achtige laag met overal gaatjes. Ons eerste idee was dat het gesteente was maar na een lange tijd zoeken op internet kon ik er niet achter komen wat het nou precies is. Heeft iemand enig idee wat dit is en of het überhaupt wel een fossiel is?

Alvast bedankt,

William

[Bewerkt door RervelR op 21-06-2009 om 20:22 NL]

juul
Antw: Fossielen of niet?

Bericht door juul » 21 jun 2009, 21:55

RervelR schreef:
Mijn kennis over fossielen is echter zeer beperkt, dus voor de zekerheid vraag ik het nog even. Niet te hard uitlachen a.u.b. ;-)

Waarom zou iemand je uitlachen ? Iedereen moet ooit beginnen, dit is ff geleden ook tegen mij gezegt :). Met de vondsten kan ik je spijtig genoeg niet helpen, omdat mijn kennis ook nog een beetje beperkt is :D.

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 21 jun 2009, 22:06

Foto 1 en 2 kan ik niet thuis brengen. Foto 3 is een gewoon kiezelsteentje bestaande uit kwarts.

Robert Mensink

mirrop

Bericht door mirrop » 21 jun 2009, 22:07

Hee RervelR,

Foto 1&2 zou ik niet durven zeggen.

Maar foto 3 is inderdaad een steen.

RervelR

Bericht door RervelR » 24 jun 2009, 19:54

Hartelijk bedankt voor jullie reacties..

Zo te zien weet niemand wat het object op de eerste 2 plaatjes is?

Ik heb het nog is goed nader bekeken maar het lijkt nog het meeste op een verharde (versteend bijna) zeeplant op een steen..

Jammer dat niemand het weet. Op internet heb ik ook nog steeds niks gevonden wat er op lijkt.

[Bewerkt door RervelR op 24-06-2009 om 18:54 NL]

Spongebob
Has thanked: 420 times
Been thanked: 638 times
Antw: Antw: Fossielen of niet?

Bericht door Spongebob » 24 jun 2009, 20:42

RervelR schreef:
Zo te zien weet niemand wat het object op de eerste 2 plaatjes is?
De eerste steen doet mij erg denken aan een brokje uitgehard kunsthars.

Time fades away (Neil Young)

RervelR

Bericht door RervelR » 25 jun 2009, 01:26

Het lijkt inderdaad erg op verhard hars, barnsteen, zoals ik al eerder vermelde. Maar ik ben op internet nog geen enkel exemplaar barnsteen tegengekomen die erop lijkt. Alle exemplaren die ik ben tegengekomen zijn in massieve steenvorm.

Het zou dus inderdaad kunsthars kunnen zijn, maar ik acht de kans vrij klein omdat het hele geheel een erg natuurlijk ogende structuur heeft.

Hoe kom je precies op kunsthars?

[Bewerkt door RervelR op 25-06-2009 om 00:29 NL]

hans44

Bericht door hans44 » 28 jun 2009, 19:13

Toch is het 'steentje', wel een interessant object, om de verkiezeling te bestuderen, de vorm doet bijvoorbeeld wat aan een koraal denken, wat dan nooit meer op soort is te brengen natuulijk.

hans

Gesloten