Ja, wat is dit nu?
Ja, wat is dit nu?

Mijn zoon van 8 jaar vond dit fossiel in de Ardennen, in een devonisch gebied. Het zat samen met nog een aantal soortgelijke fossiele (afdrukken) in een grote steen, ogenschijnlijk zonder een onderlinge anatomische relatie. Op de foto zie je een afdruk van de boven- en onderkant van het fossiel, de diameter is amper 1 cm. Op deze plek is de steen doormidden gebroken vandaar dat je boven en onderkant zo mooi kunt zien. sommige fossielen zijn rond maar de meeste waren ovaal (vervormt?). Het zijn platte cirkels die in het centrum nagenoeg volledig afgeplat zijn, maar niet open, want in het centrum van ieder cirkeltje leek weer een ander heel klein cirkeltje aanwezig te zijn. Ieder cirkelvormig fossieltje lijkt een eigen leventje te hebben geleeft en niet een onderdeel van een stengel of iets dergelijks (gokje)of de bovenkant van een soort koraal. Opvallend is dat boven en onderkant er hetzelfde uitzien, (dus wat is dan boven of onder?) Helaas heb ik geen soortgelijke fossielen kunnen vinden op het web of in de boekjes en tast dus in het duister omtrend de oorsprong. Wie het weet mag het zeggen, alvast bedankt.
[Bewerkt door sake op 16-07-2005 om 23:28 NL]
Leven is het mooiste wat er is, zelfs
als het allang dood is.
als het allang dood is.
Antw: Ja, wat is dit nu?
Dit zijn stengendelen van een zeelelie ofwel crinoide. Als het dier door gaat vallen de stengeldelen vaak uit elkaar in kleine \"plakjes\" van maximaal anderhalve centimeter doorsnede. In Devonische sedimenten kom je vaak hele paketten tegen met dergelijke stengeldelen.
Omdat de crinoide gemaakt is van aragoniet in plaats van calciet, lost deze relatief sneller op in (grond)water. Dat is ook met jouw fossiel gebeurt. Daarom zijn er alleen holtes overgebleven op de plek waar eerst de crinoidestengel heeft gezeten. Afdrukken dus.
Ik heb dergelijke fossielen zelf veel gevonden in het Sauerland in Duitsland.
Omdat de crinoide gemaakt is van aragoniet in plaats van calciet, lost deze relatief sneller op in (grond)water. Dat is ook met jouw fossiel gebeurt. Daarom zijn er alleen holtes overgebleven op de plek waar eerst de crinoidestengel heeft gezeten. Afdrukken dus.
Ik heb dergelijke fossielen zelf veel gevonden in het Sauerland in Duitsland.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
Antw: Antw: Ja, wat is dit nu?
Hartelijk dank voor het duidelijke antwoord.webmaster schreef:
Dit zijn stengendelen van een zeelelie ofwel crinoide....
Leven is het mooiste wat er is, zelfs
als het allang dood is.
als het allang dood is.