Gesteentes - Database
Gesteentes - Database
dag iedereen,
ik ben de laatste hand aan het leggen aan mijn database en zou elk advies aangaande gesteentes ten zeerste apprecieren.
De database telt oa 1 veld waar je uit een lijst kan kiezen in welk gesteente je het fossiel gevonden hebt. Ik wil er ook een tweede kolom aan toevoegen met een paar voorbeelden van vindplaatsen.
1 Leisteen
2 Silt
3 Zandsteen
4 Conglomeraat: vb Resteigne
5 Steenkool
6 Kalksteen: vb Cap Blanc Nez, Soignies
7 Klei: Cap Blanc Nez
8 Schelpzand: Bekken van Parijs
9 Mergel: Eben-Emael
10 Basisgrint: Steendorp, Kallo, Hoevenen?
11 Zand
12 Zandige klei
13 Kleiig zand
14 Strandvondsten ex situ: Knokke?
Wat is jullie mening over 12,13 en 14? Kent er iemand nog vindplaatsen voor leisteen, silt, zandsteen en steenkool? Elke andere tip en aanvulling is welkom.
groetjes
Jeremy
ik ben de laatste hand aan het leggen aan mijn database en zou elk advies aangaande gesteentes ten zeerste apprecieren.
De database telt oa 1 veld waar je uit een lijst kan kiezen in welk gesteente je het fossiel gevonden hebt. Ik wil er ook een tweede kolom aan toevoegen met een paar voorbeelden van vindplaatsen.
1 Leisteen
2 Silt
3 Zandsteen
4 Conglomeraat: vb Resteigne
5 Steenkool
6 Kalksteen: vb Cap Blanc Nez, Soignies
7 Klei: Cap Blanc Nez
8 Schelpzand: Bekken van Parijs
9 Mergel: Eben-Emael
10 Basisgrint: Steendorp, Kallo, Hoevenen?
11 Zand
12 Zandige klei
13 Kleiig zand
14 Strandvondsten ex situ: Knokke?
Wat is jullie mening over 12,13 en 14? Kent er iemand nog vindplaatsen voor leisteen, silt, zandsteen en steenkool? Elke andere tip en aanvulling is welkom.
groetjes
Jeremy
- Carcharias
- Contacteer:
Antw: Gesteentes - Database
Beste Jeremy,
Nr. 14 komt glauconietzandsteen voor. In dit steen worden regelmatig schelpen aangetroffen. Ook heb je kans op haaientanden, roggentanden, slang-sterren of krabben in dit gesteente. Op deze http://www.robbinsfossielen.page.tl/Knokke.htm staat een haaientandje dat ik vond in het glauconietzandsteen van Knokke. Ik hoop dat dit het gene is wat je bedoelt met de Gesteentes - Database?
Mvg, Robbin
Nr. 14 komt glauconietzandsteen voor. In dit steen worden regelmatig schelpen aangetroffen. Ook heb je kans op haaientanden, roggentanden, slang-sterren of krabben in dit gesteente. Op deze http://www.robbinsfossielen.page.tl/Knokke.htm staat een haaientandje dat ik vond in het glauconietzandsteen van Knokke. Ik hoop dat dit het gene is wat je bedoelt met de Gesteentes - Database?
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
Coo, zo'n soort database kan handing zijn als je niet zeker bent van de vindplaats, dan kan je bepaalde vindplaatsen afstrepen.
Maar op de vindplaatsen paginas kun je waarschijnlijk wel vinden welke steen soorten zich er bevinden.
[Bewerkt door Trilobite op 24-07-2009 om 22:22 NL]
Maar op de vindplaatsen paginas kun je waarschijnlijk wel vinden welke steen soorten zich er bevinden.
[Bewerkt door Trilobite op 24-07-2009 om 22:22 NL]
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hoi Jeremy,
Dat is een leuk idee van je.
Misschien wist je dit al, maar anders hier één kleine aanwijzing: de gesteentes die in Eben-Emael worden zijn geen mergels sensu stricto, maar eigenlijk gewone kalksteen.
Officieel is mergel een gesteente dat voor 25-75% uit kalk bestaat en voor het restant uit klei.
groet,
Johan
Dat is een leuk idee van je.
Misschien wist je dit al, maar anders hier één kleine aanwijzing: de gesteentes die in Eben-Emael worden zijn geen mergels sensu stricto, maar eigenlijk gewone kalksteen.
Officieel is mergel een gesteente dat voor 25-75% uit kalk bestaat en voor het restant uit klei.
groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Alvast bedankt voor de reacties. Eben-Emael verhuisd naar "kalksteen". Omdat de stukken die ik er van heb nogal poreus zijn, en de kleur ongeveer overeenkomt met mergel dacht ik hieraan. Bedankt voor de rechtzetting.
Ook bedankt voor de tip Trilobite, heb een beetje rondgesnuffeld en een paar namen kunnen toevoegen.
De voorbeelden van de vindplaatsen wil ik er aan toevoegen om het soort gesteente gemakkelijker te kunnen bepalen. De rechtzetting van vb Eben-Emael is hiervan een zeer goed voorbeeld.
Nr 14 is een buitenbeentje, maar je tip over glauconietzandsteen ga ik ook opnemen Carcharias.
Ook bedankt voor de tip Trilobite, heb een beetje rondgesnuffeld en een paar namen kunnen toevoegen.
De voorbeelden van de vindplaatsen wil ik er aan toevoegen om het soort gesteente gemakkelijker te kunnen bepalen. De rechtzetting van vb Eben-Emael is hiervan een zeer goed voorbeeld.
Nr 14 is een buitenbeentje, maar je tip over glauconietzandsteen ga ik ook opnemen Carcharias.
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Hoi,
interessant, maar eigenlijk meer iets voor het geologie gedeelte.
Groet
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
Een paar algemene opmerkingen,
Als ik u was zou ik de gesteentes rangschikken (althans de klastische) per korrelgrootte,
Maw grind, zand, silt en klei, en voor de vaste vorm conglomeraat, zandsteen, siltsteen en kleisteen
Dan kan je nog verder specificeren of het zand al dan niet glauconiet bevat, schelpen, fijn of grof is, goed gesorteerd of slecht gesorteerd, of het hoofdbestanddeel kwarts is of iets anders, en of er bijmenging is van klei of zand. Een veel voorkomend gesteente in Belgie waar ook fossielen in gevonden worden is psammiet (zandsteen met laagjes mica’s ertussen).
Strandvondsten ex situ; strandvondsten zijn sowieso ex situ. Ik zou bij elk fossiel bijmelden of het in situ of ex situ is. Dat is erg belangrijke info. Nog even dit; een fossiel in een blok kalksteen aan de voet van een groevewand is ex situ! Alleen een erg geoefend persoon die de groeve goed kent kan een gok wagen uit welke pakket het exact komt.
Lithostratigrafische info is nog belangrijker. Een goede tekening van de ontsluiting nog meer.
Verder zal je in steenkool niet veel herkenbare fossielen aantreffen. Dat is een erg compacte massa. Afdrukken van varenachtigen etc worden in de gesteentes er rond gevonden (het dak en de basis van de steenkoolgang). En wat met bruinkool, turf, veen, teerzanden…?
Wat bedoelt u met basisgrint?
Nog even werk voor de boeg dus.
Als ik u was zou ik de gesteentes rangschikken (althans de klastische) per korrelgrootte,
Maw grind, zand, silt en klei, en voor de vaste vorm conglomeraat, zandsteen, siltsteen en kleisteen
Dan kan je nog verder specificeren of het zand al dan niet glauconiet bevat, schelpen, fijn of grof is, goed gesorteerd of slecht gesorteerd, of het hoofdbestanddeel kwarts is of iets anders, en of er bijmenging is van klei of zand. Een veel voorkomend gesteente in Belgie waar ook fossielen in gevonden worden is psammiet (zandsteen met laagjes mica’s ertussen).
Strandvondsten ex situ; strandvondsten zijn sowieso ex situ. Ik zou bij elk fossiel bijmelden of het in situ of ex situ is. Dat is erg belangrijke info. Nog even dit; een fossiel in een blok kalksteen aan de voet van een groevewand is ex situ! Alleen een erg geoefend persoon die de groeve goed kent kan een gok wagen uit welke pakket het exact komt.
Lithostratigrafische info is nog belangrijker. Een goede tekening van de ontsluiting nog meer.
Verder zal je in steenkool niet veel herkenbare fossielen aantreffen. Dat is een erg compacte massa. Afdrukken van varenachtigen etc worden in de gesteentes er rond gevonden (het dak en de basis van de steenkoolgang). En wat met bruinkool, turf, veen, teerzanden…?
Wat bedoelt u met basisgrint?
Nog even werk voor de boeg dus.
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Antw: Antw: Gesteentes - Database
dag Gerrit-Jan,Gerrit-Jan schreef:
Hoi,
Groet
ik begrijp volkomen je opmerking, vandaar een woordje uitleg van mijn kant. In eerste instantie wou ik eerder de forumleden bereiken die fossielen als hoofdhobby hebben met een gedegen kennis van geologie, en niet andersom. En omdat ik veronderstelde dat vele leden zoals ikzelf meestal direct naar de actieve discussies van de dag kijken zou ik heelwat input missen.
Het kan misschien een prikkel zijn voor anderen om wat meer te weten te komen over een facet dat voor ons toch ook belangrijk is.
groetjes
Jeremy
dag Ammun Rah,
mag ik beginnen met je laatste opmerking (nog even werk voor de boeg). Leuk hoor
ik dacht net dit te kunnen afsluiten. Ik ga dit eventjes laten bezinken en kom er morgen op terug. Van harte bedankt voor je voorstellen.
groetjes
Jeremy
mag ik beginnen met je laatste opmerking (nog even werk voor de boeg). Leuk hoor

groetjes
Jeremy
dag Ammun rah,
Ex situ - in situ: een zeer goede tip. Ik ga het nodige aanpassen.
Het voorstel om "basisgrint" op te nemen in de lijst komt van een kennis. Met meer ervaring hierover dan ik en omdat ikzelf niet vertrouwd ben met de vondsten van Steendorp en Kallo ben ik hierop afgegaan. Ik veronderstel dat hij grind bedoelde.
Rekening houdend met de structuur, werking van Access ga ik 3 groepen creëren die ik als volgt wil benoemen;
los gesteente:
-klei: Cap Blanc Nez
-silt:
-zand: Bekken van Parijs, Hoevenen
-grind: Steendorp, Kallo
vast gesteente:
-kleisteen: Wissant
-siltsteen:
-zandsteen: Wimereux, Egem
-conglomeraat: Resteigne, Rumelange
organogeen gesteente:
-veen
-bruinkool
-turf
-teerzanden
De rest van je opmerkingen neem ik dan op in een apart veld over zand.
Heb ik nog 2 vraagjes: nl wat bedoel je met goed of slecht gesorteerd zand?
En tenslotte: ken je nog locaties waar silt, siltsteen, veen, bruinkool, turf en teerzanden voorkomen. Heb al links en rechts op het forum gestruind.
groetjes
Jeremy
Ex situ - in situ: een zeer goede tip. Ik ga het nodige aanpassen.
Het voorstel om "basisgrint" op te nemen in de lijst komt van een kennis. Met meer ervaring hierover dan ik en omdat ikzelf niet vertrouwd ben met de vondsten van Steendorp en Kallo ben ik hierop afgegaan. Ik veronderstel dat hij grind bedoelde.
Rekening houdend met de structuur, werking van Access ga ik 3 groepen creëren die ik als volgt wil benoemen;
los gesteente:
-klei: Cap Blanc Nez
-silt:
-zand: Bekken van Parijs, Hoevenen
-grind: Steendorp, Kallo
vast gesteente:
-kleisteen: Wissant
-siltsteen:
-zandsteen: Wimereux, Egem
-conglomeraat: Resteigne, Rumelange
organogeen gesteente:
-veen
-bruinkool
-turf
-teerzanden
De rest van je opmerkingen neem ik dan op in een apart veld over zand.
Heb ik nog 2 vraagjes: nl wat bedoel je met goed of slecht gesorteerd zand?
En tenslotte: ken je nog locaties waar silt, siltsteen, veen, bruinkool, turf en teerzanden voorkomen. Heb al links en rechts op het forum gestruind.
groetjes
Jeremy