Bundenbach

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
nestor
Bundenbach

Bericht door nestor » 13 aug 2009, 11:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In mijn nogal omvangrijke oude collectie (75-85-er jaren), bij enkele verhuizingen in dozen beland, trof ik onderstaande Bundenbach-vondsten aan.
De trilobieten (de eerste is een verpletterd exemplaar) vermelden de naam phacops ferdinandi. Dat zal nu wel chotecops moeten zijn, maar is ferdinandi nog juist? Zoals eerder al door Allart is beschreven, is de aanduiding ferdinandi voor de Vireux- trilo's onjuist gebleken. Maar geldt dat ook voor deze Bundenbach-exemplaren? Excuses voor de matige kwaliteit van de foto's.

Ik trof voorts ook deze zeester uit Bundenbach aan(Urasterella).
De trilo's koester ik, de zeester is eventueel te ruil voor een Belgische trilobiet.

[Bewerkt door nestor op 13-08-2009 om 10:54 NL]

De senioribus nil nisi bene

Supergraver
Antw: Bundenbach

Bericht door Supergraver » 16 aug 2009, 00:38

woow Jan, die zeester is echt geweldig! Jammer dat ik geen Belgische trilo's heb en de Noorse trilo's heb ik nog niet gevonden.

Groeten uit Norge,

Martijn

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 16 aug 2009, 16:32

nestor schreef:
...de zeester is eventueel te ruil voor een Belgische trilobiet.
Hoe groot is die??

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

nestor

Bericht door nestor » 17 aug 2009, 09:30

Tot dusver geen "belgische" belangstelling voor deze Bundenbach-vondst Martijn. Komt er deze week geen acceptabel ruilaanbod, dan wil ik hem wel tot eind dit jaar voor je vasthouden. Misschien vind je voor die tijd wel een leuke "scandi-trilo".
Als ik me goed herinner, zou je nog op zoek gaan.

De afmetingen in deze opgerolde toestand (is hij zwemmend gesneefd?) zijn 3,5 bij 2 cm Gerrit-Jan.

vr,gr.
Jan

Supergraver

Bericht door Supergraver » 17 aug 2009, 22:22

Klopt als een bus, Jan!
Ik hoop dat ik voor de sneeuw komt nog een beetje vrij kan maken voor een Norwegian Trilo Hunt. Ik heb je de eerste die ik ga vinden al toegezegd, dus bij deze de tweede dan ook maar. Hoe was dat spreekwoord ook alweer?.....iets met een huid en een beer, toch? hahahaha

Groeten uit Norge,

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 17-08-2009 om 21:22 NL]

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Bundenbach

Bericht door Gerrit-Jan » 17 aug 2009, 23:59

nestor schreef:
Tot dusver geen "belgische" belangstelling voor deze Bundenbach-vondst Martijn. Komt er deze week geen acceptabel ruilaanbod, dan wil ik hem wel tot eind dit jaar voor je vasthouden. Misschien vind je voor die tijd wel een leuke "scandi-trilo".

De afmetingen in deze opgerolde toestand (is hij zwemmend gesneefd?) zijn 3,5 bij 2 cm Gerrit-Jan.

vr,gr.
Jan

Bedankt. Ik had nog wel een trilo gehad uit Belgie en dan had ik de lelie kado gedaan aan Martijn, maar zo te zien komen jullie er wel uit :D

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Supergraver
Antw: Antw: Antw: Bundenbach

Bericht door Supergraver » 18 aug 2009, 00:58

Gerrit-Jan schreef:
nestor schreef:

vr,gr.
Jan

Bedankt. Ik had nog wel een trilo gehad uit Belgie en dan had ik de lelie kado gedaan aan Martijn, maar zo te zien komen jullie er wel uit :D

Groet

ehhhhhhhh, vind ik ook helemaal niet erg hoor :D

nestor

Bericht door nestor » 18 aug 2009, 08:44

Ik voel me nu net de ezel tussen de twee hooischelven "). Ik keer de (keuze)-pannenkoek dus maar om: als jullie even met elkaar overleggen en me willen laten weten hoe het verder moet, dan bewaar ik hem of voor Martijn of ruil met Gerrit-Jan :).
vr.gr.

MarkW

Bericht door MarkW » 18 aug 2009, 23:41

De correcte naam is op het moment inderdaad Chotecops ferdinandi, Jan!

Naar wat ik hoor schrikt het veel wetenschappers lichtelijk af om veel onderzoek naar de trilo-soorten van de Hunsrueck te doen aangezien de fossielen allemaal licht vervormt zijn (dan wel niet verdrukt), en dus onderlinge soorten van het genus Chotecops op een wetenschappelijke plausibele manier moeilijk te bepalen lijken.

De "trilo" waarvan thorax & cephalon gearticuleerd te zien zijn is een "slechts" een afdruk neem ik aan?

@Martijn: Men verwacht in ieder geval een zoekverslagje he. En indien je toevallig ergens zoveel trilobieten vind dat je je af gaat vragen hoeveel haaientanden je daarvoor wel niet zou kunnen ruilen ergens in zo'n fjord, stuur even een mailtje met GPS coordinaten, dat is maar een miniem verzoekje lijkt me toch? ;)

Hopelijk brengt de zomer je nog wat trilobieten! (En jou niet alleen!!)

met vriendelijke groet,

Mark

nestor

Bericht door nestor » 19 aug 2009, 11:08

Grotendeels correct Mark. Dit exemplaar bevat alleen vwb een deel glabella en wat "sprieten" (pootjes?) origineel materiaal. De andere bevat verspreid erg veel (deels gepyritiseerde) onderdelen. Ik vroeg met zelfs af of hier geen sprake is van 2 exemplaren. Rechts van de glabella lijkt ook een deel van een andere te zitten.
vr.groet
Jan

Gesloten