schoonmaken mammoetivoor
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
schoonmaken mammoetivoor
Ik heb op het strand van Hoek van Holland begin dit jaar een flink stuk mammoetivoor gevonden. De vraag is hoe ik dit op een efficiënte manier schoon krijg. Bij een ander stuk liet de "aangekoekte" laag op de buitenkant na het drogen vanzelf los. Dat lijkt hier niet te gebeuren. Het is te hardnekkig om weg te borstelen. Met zwaarder materieel beschadig ik het ivoor en in een maand krabben heb ik ook niet zoveel zin. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
Niels
Niels
Antw: schoonmaken mammoetivoor
de aangekoekte laag is zandsteen.
als je het verwijderd heb je kans dat er ook wat ivoor meekomt.
lekker laten zitten, het hoort gewoon bij het fossiel.
als je het verwijderd heb je kans dat er ook wat ivoor meekomt.
lekker laten zitten, het hoort gewoon bij het fossiel.
groeten van de brabantse bende
- sjaak
- Contacteer:
Wat vreemd is dat het alleen op ivoor en niet op botten van dezelfde vindplaats zit en dan alleen aan de buitenkant van het ivoor. Bij een ander stuk liet het vanzelf los. Misschien moet ik het even tijd gunnen.
Ik las dat er afgelopen weekend op deze vindplaats een flinke groep vandalen heeft huisgehouden en er 's avonds zelfs een uit de hand gelopen feestje hebben gehouden.
Ik las dat er afgelopen weekend op deze vindplaats een flinke groep vandalen heeft huisgehouden en er 's avonds zelfs een uit de hand gelopen feestje hebben gehouden.
Groet,
Niels
Niels
Heb een paar mammoet kiezen van de andere kant van de Noordzee(Engelse kust) daar zit het grint gewoon opgebakken.als je dat probeert weg te halen komt er een geur vrij en je handen worden zwart. Deze grint zit in pyriet ingebet en is niet weg te halen.
Op botten zit er dikwijls nog een laagje briozoa op, dat breekt aan alle kanten bij het drogen en valt dikwijls met een beetje borstelen van het bot.
Op botten zit er dikwijls nog een laagje briozoa op, dat breekt aan alle kanten bij het drogen en valt dikwijls met een beetje borstelen van het bot.
Theo

1, een botje van een paard compleet ingebed in een laag van dit soort zandsteen.
2, een klein mammoetkiesje waarvan het hele kauwoppervlak vol zit met roestige zandsteen.
3, een andere mammoetkies die ook een beetje van dit soort zandsteen tussen de ribbels van het kauwoppervlak heeft.
het komt dus wel degelijk meer voor.
- sjaak
- Contacteer:
Ik zie het. De laag op mijn slagtand lijkt inderdaad ook pyriet te bevatten. Ik had het er toch graag voor een deel af willen halen omdat het dan een mooi stuk kan worden. Aan de andere kant heb je natuurlijk gelijk dat het bij het fossiel hoort. Wat is de herkomst van je vondsten?
PS:
Ik lees hier dat de politie nu ook al begint te zeven bij HvH: http://www.nu.nl/algemeen/2069319/polit ... ijzen.html
[Bewerkt door sjaak op 26-08-2009 om 20:36 NL]
PS:
Ik lees hier dat de politie nu ook al begint te zeven bij HvH: http://www.nu.nl/algemeen/2069319/polit ... ijzen.html
[Bewerkt door sjaak op 26-08-2009 om 20:36 NL]
Groet,
Niels
Niels
1. een grindgat bij benedenleeuwen aan de waal(wordt niet meer gewerkt)
2. en 3. een kleine zandzuiger bij onze oosterburen niet ver van de rijn.
2. en 3. een kleine zandzuiger bij onze oosterburen niet ver van de rijn.
- sjaak
- Contacteer:
Aha, geen Noordzee vondsten dus. Ik vroeg mij af of je op basis van dat zandsteen/ grint iets over de laag zou kunnen zeggen. Waarschijnlijk niet.
Groet,
Niels
Niels
het is goed mogelijk als je dit sediment laat onderzoeken op microfossielen dat er dan een behoorlijk nauwkeurige datering uitrolt.